Ondernemer ligt vaker wakker om werk/privé balans dan toekomst bedrijf

15/04/2010 14:27

Vodafone Libertel NV

Ondernemer ligt 's nachts vaker wakker van werk/privé balans dan van toekomst eigen bedrijf

Vodafone en MKB-Nederland gaan samenwerking aan om ondernemer te ondersteunen en adviseren over de voordelen van mobiel werken. Daarbij zijn een optimaal leefritme, hogere productiviteit en het inspelen op maatschappelijke trends de centrale vertrekpunten.

15 april 2010 - Vandaag tekenen Vodafone en MKB-Nederland tijdens de Week van de Ondernemer een driejarige samenwerkingovereenkomst. De twee organisaties slaan de handen ineen om mkb-ondernemers concrete ondersteuning te bieden op het gebied van mobiel werken en leefritme. Beide organisaties hebben stellig de overtuiging dat mobiel werken niet alleen bijdraagt aan de productiviteit, maar ook helpt bij het optimaliseren van het leefritme. 's Ochtends de kinderen naar school kunnen brengen, thuis email checken en na de files naar kantoor vertrekken, is voor velen een beter leefritme. Dit heeft tevens zakelijk voordeel op het besparen van dure arbeidsuren die door files verloren gaan.

Uit recent onderzoek(1) van MKB-Nederland blijkt tevens dat bijna een kwart van de ondernemers vaker wakker ligt over de balans tussen werk en privé dan over de toekomst van hun eigen bedrijf. Een onrustige nacht in verband met de zoektocht naar de juiste koers van het bedrijf volgt slechts op enige afstand met 14.6 % van de respondenten. Mede tegen deze achtergrond willen Vodafone en MKB-Nederland hun krachten bundelen om ondernemers te laten zien dat mobiel werken ook bijdraagt aan een betere afstemming van werk en privé, een optimaal leefritme.

MKB Servicedesk

De eerste concrete stap als resultaat van de samenwerking is vandaag gezet met de lancering van de MKB Servicedesk - Mobiel Werken, een online helpdesk voor ondernemers die advies willen inwinnen over mobiel werken. Op dit digitale platform vindt de ondernemer bijvoorbeeld alle informatie over het inrichten van een flexibele werkplek, maar ook wet- en regelgeving omtrent mobiel werken. Daarnaast kunnen bedrijven er een mobiliteitsscan uitvoeren en inzien in hoeverre zij al op weg zijn richting mobiel werken. Vodafone en MKB-Nederland verzorgen verder regionale en branchegerelateerde workshops door heel Nederland om de ondernemer persoonlijk en direct te informeren over de kansen die mobiel werken hen biedt. De komende drie jaar zullen Vodafone en MKB-Nederland deze hulpmiddelen voor ondernemers uitbreiden.

Jeroen Hoencamp, Directeur Zakelijke Markt, Vodafone Nederland: "Uit eerder onderzoek uitgevoerd door het Leefritme Kenniscentrum (www.leefritme.nl), hebben wij gezien dat 40% van de ondernemers in het mkb positief staat tegenover mobiel werken. Een groot deel van de twijfelende ondernemers gaf aan nog niet goed te weten wat de voordelen van mobiel werken zijn. Samen met MKB-Nederland gaan wij ondernemers informeren, stimuleren en activeren betreffende de relevantie en mogelijkheden die mobiel werken biedt. Ook hoe in privésfeer wordt omgegaan met werktaken speelt daarbij een belangrijke rol".

Volgens Loek Hermans, voorzitter van MKB-Nederland, biedt de samenwerking met kennispartner Vodafone ondernemers de kans om te leren uit de praktijk. "Door het aanbieden van onder andere workshops en bedrijfsbezoeken zien ondernemers op pragmatische wijze hoe de voordelen van mobiel werken in termen van innovatie, duurzaamheid en tijdsdruk gerealiseerd kunnen worden".

(1)Het ondernemersonderzoek vond plaats van 15 maart tot 31 maart 2010. Daarbij zijn 495 Nederlandse ondernemers ondervraagd. De volledige onderzoeksresultaten omtrent ondernemers en mobiel werken zijn op te vragen via Vodafone.

Voor meer informatie over de desk mobiel werken op de website van MKB Servicedesk, ga naar: www.mkbservicedesk.nl/mobielwerken.

/ / / / / / / / / / / / / / / / / /

Over Vodafone Libertel B.V.:

Vodafone is een van de grootste mobiele communicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van Vodafone Group, het grootste internationale mobiele telecommunicatiebedrijf ter wereld met deelnemingen in het aandelenkapitaal van mobiele operators in 31 landen, verspreid over vijf continenten alsmede partnernetwerken in circa 40 landen. Per 30 september 2009 heeft Vodafone proportioneel ruim 323 miljoen klanten wereldwijd. Voor meer informatie, ga naar www.vodafone.com.

Over MKB-Nederland:

De Koninklijke Vereniging MKB-Nederland is dé belangenbehartiger voor het midden - en kleinbedrijf en de grootste ondernemersorganisatie van Nederland. Zij vertegenwoordigt 150 brancheorganisaties en 600 ondernemersverenigingen, samen goed voor zo'n 186.000 aangesloten mkb-bedrijven. MKB-Nederland is actief op landelijk en Europees niveau, in steden en in regio's.

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.vodafone.nl/zakelijk