Genomineerden Nationale Verkeersveiligheidprijs
Nieuwsbericht | 15-04-2010
Donderdag 22 april 2010 reikt minister Camiel Eurlings van Verkeer en
Waterstaat de eerste Nationale Verkeersveiligheidsprijs uit. Deze
nieuwe prijs is een initiatief van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat, de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid
SWOV, Veilig Verkeer Nederland en de ANWB. De prijs wordt uitgereikt
op het Nationaal Verkeersveiligheidscongres (NVVC).
Een vakdeskundige jury bestaande uit Koos Spee (voormalig landelijk
verkeersofficier verkeersveiligheid), Peter Elsenaar (voorzitter van
de Vereniging Verkeersslachtoffers VVS) en Bert van Wee (hoogleraar
Transportbeleid en Logistieke Organisatie aan de TU Delft).
heeft de aanmeldingen beoordeeld en drie initiatieven genomineerd.
Er zijn drie genomineerden: het schoolfietsroute onderzoek
Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, de Veiligheidstraining
Landbouwvoertuigen in Fryslân en het Verkeersmeldpunt Rij-instructeurs
in Limburg.
In aanmerking komen projecten die een aantoonbaar en positief effect
hebben op de verkeersveiligheid. Belangrijk is dat het te belonen
initiatief méér is dan alleen een noodzakelijke oplossing voor een
bestaand probleem: het moet anderen inspireren en aanzetten om zelf
aan de slag te gaan. Andere beoordelingscriteria zijn het stimuleren
van samenwerking tussen partijen en een blijvend effect van het
initiatief.
De organisatie van de Nationale Verkeersveiligheidsprijs heeft rond de
jaarwisseling een oproep gedaan om praktische en inspirerende
initiatieven op het gebied van verkeersveiligheid aan te melden. Er
zijn door betrokken burgers, bedrijven, onderzoeksinstituten en
overheden 35 initiatieven aangemeld.
Genomineerden
a) Schoolfietsroute onderzoek Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
In het beheergebied van Waterschap Rivierenland zijn dagelijks grote
groepen fietsers onderweg van en naar de middelbare scholen in de
grotere kernen. Alle middelbare scholen in dit gebied hebben
meegewerkt aan een schoolroute onderzoek. Hierbij is de
internetapplicatie Opwegnaarschool.nl van Verkeersadviesbureau VIA
gebruikt. Vele scholieren hebben met behulp van dit pakket hun
school-thuisroute ingetekend. Aan de hand van een vragenlijst is
concreet aangegeven waar de scholieren problemen ervaren met de
verkeersveiligheid. Op deze wijze heeft het Waterschap een heel
concreet inzicht gekregen in zowel het gebruik als de ervaring van de
verschillende routes. Als vervolg hierop heeft Waterschap Rivierenland
bureau VIA opdracht gegeven de knelpunten op de routes waar meer dan
100 scholieren fietsen nader te analyseren. Dit heeft geleid tot een
aanvullende objectieve beoordeling. Eindresultaat was een
maatregelenpakket voor 24 locaties, variërend van kleinschalige
maatregelen tot de aanleg van een fietspad. Op 17 locaties zijn de
maatregelen binnen een jaar uitgevoerd. De overige maatregelen volgen
binnen 3 jaar. De resultaten van deze studies heeft Waterschap
Rivierenland gepresenteerd in twee betrokken RPV regio's. Hierdoor
ontstond ook bij andere wegbeheerders inzicht in de gebruikte routes
en konden afspraken over te nemen maatregelen worden gemaakt. RPV
Drechtsteden heeft gezien dit goede resultaat een vergelijkbaar
onderzoek uitgevoerd.
b) Veiligheidstraining Landbouwvoertuigen
Regelmatig lezen we in de kranten en media over ongevallen waar
trekkers bij betrokken zijn. Er is een trend de landbouwvoertuigen
steeds groter, zwaarder en sterker te maken. Bewoners in de omgeving
van een loonbedrijf hebben vaak een - subjectief - gevoel van
verkeersonveiligheid als ze in hun dorp, maar ook op plattelandswegen
met relatieve smalle wegen, geconfronteerd worden met een bijna
rijbaanvullend landbouwvoertuig zoals een tractor met een giertank of
een dumper als aanhanger. Dergelijke voertuigen mogen bestuurd worden
zonder daarvoor een rijbewijs, laat staan een opleiding te hebben
behaald. De risico's in het verkeer worden door ervaring opgedaan.
De Stichting Bevordering Verkeerseducatie, ondersteund door het
Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland (ROF), besloot daarom
een veiligheidstraining te ontwikkelen voor mensen die gaan werken of
al werken met landbouwvoertuigen. In deze VTLV worden mensen geschoold
zowel op theoretisch als praktisch terrein. Bij de praktijk wordt
aandacht besteed aan arbo (b.v. in- en uitstappen, zithouding) en Het
Nieuwe Rijden. Tevens moeten de deelnemers een aantal speciale
verrichtingen uitvoeren, het aan- en afkoppelen en worden ze tijdens
een praktijkrit worden beoordeeld. In de uitgebreide theorie komen
verscheidene thema's aan bod zoals: andere verkeersdeelnemers,
snelheid, voorrang, verlichting.
De deelnemers nemen na afloop deel aan een theorietoets.
De VTLV wordt gegeven op de locatie van het loonbedrijf en daarom kan
er aandacht gegeven worden aan de specifieke omstandigheden van het
loonbedrijf (schadegevallen, verkeerssituatie in de omgeving). Als
extra module wordt er een training gegeven op een slipbaan, waar
cursisten bij verschillende snelheden ervaren hoe gevaarlijk het is
als je met een tractor in de slip raakt.
c) Verkeersmeldpunt rij-instructeurs
Een rijschoolhouder in Limburg heeft voorgesteld de kennis en de
ervaring van rijinstructeurs te gebruiken om de verkeersveiligheid te
verbeteren. Naar aanleiding hiervan heeft het ROVL in samenwerking met
RMO Sittard-Geleen besloten bij wijze van pilot een enquête uit te
zetten onder de rijschoolbranche.
Doel van de enquête was om onveilige en onduidelijke locaties in het
wegennet op te sporen door het inzicht van de rijschoolhouder en de
beleving van zijn leerlingen centraal te stellen.
De pilot is geëvalueerd (rapportage is beschikbaar). Hieruit is
gebleken dat het enquêteren van rijinstructeurs waardevolle informatie
voor wegbeheerders oplevert om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Enkele locaties zijn zelfs al aangepast (vooral bebording en
markering).
Het vervolg op de pilot betreft het inrichten van een meldpunt (medio
2010), waarbij in eerste instantie rijinstructeurs in Limburg
probleemlocaties kunnen melden.
Wanneer het meldpunt in Limburg een succes wordt, kan een landelijke
uitrol plaatsvinden. Ook wordt al nagedacht over uitbreiding van het
meldpunt met andere doelgroepen, zoals vrachtwagenchauffeurs of leden
van de Fietsersbond.
Het meldpunt is een goede manier om subjectieve onveiligheid, fouten
in de weginrichting of toegepaste verkeersregels zichtbaar te maken
door gebruik te maken van de kennis van professionals.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat