Stadsdeel Amsterdam Centrum


Publicaties Stadsdeelbestuur 2010 Stadsdeelraad Vergaderstukken/voorstellen 13 april 2010-5 Raadsvoorstel van De coalitiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA over Programakkoord 2010-2014 Aan De stadsdeelraad
Wij stellen u voor om het volgende besluit te nemen: De stadsdeelraad,
Besluit:
Het Programakkoord 2010-2014 van de coalitiepartijen GroenLinks, D66 en PvdA (bijlage) vast te stellen en het dagelijks bestuur opdracht te geven de uitvoering ervan ter hand te nemen. De coalitiepartijen
GroenLinks
D66
PvdA
Bijlage: Programakkoord (PAK) 2010-2014

1





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum

Stadsdeel Amsterdam Centrum Programakkoord 2010-2014 D66 PvdA GroenLinks

Verschenen op 9 april 2010 2





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Preambule
Een nieuw bestuur
Met gepaste trots presenteert de nieuwe coalitie van GroenLinks, D66 en de PvdA het programakkoord voor de bestuursperiode 2010-2014 voor het Stadsdeel Centrum. De coalitiepartijen staan alle drie voor een divers, sociaal, (verkeers)veilig, open en tolerant, bruisend en ontspannen stadsdeel. Amsterdam moet voor alle inwoners, ondernemers en bezoekers een tolerante stad van wereldklasse zijn. We willen dat het centrum een plek is waar iedereen zich welkom voelt, ongeacht nationaliteit of cultuur, ongeacht sociaal-economische status, leeftijd, seksuele voorkeur.
Zoals u zult lezen, heeft deze coalitie een programakkoord op hoofdlijnen opgesteld. In de navolgende hoofdstukken is voornamelijk beschreven waar het beleid zal worden gewijzigd of aangevuld. Deze invulling van het programakkoord is met opzet gekozen: een invulling op hoofdlijnen geeft de raad de ruimte om in haar rol als volksvertegenwoordiger directe en constante invloed uit te oefenen op het te voeren beleid. Uiteraard werkt het bestuur wel vanuit een gezamenlijke visie. Deze visie kent drie speerpunten: werk maken van duurzaamheid, het verbeteren van de bestuurscultuur en het stimuleren van de economie. Omdat deze speerpunten door het hele beleid heen lopen, worden ze in deze preambule benoemd. Tot slot is een financiële paragraaf toegevoegd waarin we toelichten hoe we omgaan met de gevolgen van de financiële crisis.
Amsterdam Centrum: het duurzame hart van Amsterdam De coalitie maakt van duurzaamheid en milieumaatregelen een van haar belangrijkste ambities. Wij achten dit niet alleen nodig voor een beter klimaat wereldwijd, maar ook voor een schoner milieu in het stadsdeel zelf: schonere lucht, minder geluidsoverlast en een hogere kwaliteit van leven. Het stadsdeel begint met het goede voorbeeld te geven door een verduurzamingslag te maken in de eigen organisatie. Daarnaast maakt de coalitie werk van isolatie, van schone energieopwekking en van het terugdringen van energieverspilling. We stimuleren de groene economie en initiatieven ter verduurzaming van de bestaande economie. In het verkeer moeten fietser en voetganger voorrang krijgen. Met creativiteit gaan we de uitdaging aan om ook monumenten en oude gebouwen aan de duurzaamheidseisen aan te passen. Amsterdam Centrum: transparant besturen
Partijen beogen een verandering van de bestuurscultuur in Amsterdam-Centrum. Over beleid en de uitvoering daarvan dient naar bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden helder te worden gecommuniceerd. Het vergroten van de transparantie van het bestuur in het stadsdeel is een gedeelde verantwoordelijkheid van de deelraad, het dagelijks bestuur, de bewoners en de ondernemers. Naast een constante focus op een heldere en inzichtelijke uitvoering van haar taken wil het bestuur meer ruimte bieden aan waardevolle initiatieven, waarbij regelgeving niet een doel op zich is maar een instrument dat met begrip voor de situatie op consistente wijze moet worden toegepast. De veranderingen in het bestuurlijk stelsel van Amsterdam bieden kansen op verbetering van de samenwerking tussen stad en stadsdelen. Deze kansen mogen niet onbenut blijven. Het dagelijks bestuur neemt zich voor om de stadsdeelorganisatie zodanig te vernieuwen dat de dienstverlening aan burgers en ondernemers merkbaar verbetert. Dat is een forse ambitie, die wordt vertaald in heldere doelstellingen en meetbare resultaten. Amsterdam Centrum: betrokken burgers en een sterke raad Wij kiezen voor een duurzame samenleving die vertrouwen toont in de kracht van bewoners, ondernemers en bezoekers van de binnenstad. Het stadsdeelbestuur zal burgers vaak en vroeg betrekken in het ontwikkelen en uitvoeren van plannen. Naast een sterke positie voor de deelraad, in zowel haar volksvertegenwoordigende als haar controlerende en kaderstellende rol, zet het stadsdeel in op hoogwaardige burgerparticipatie: burgers en andere belanghebbenden worden gehoord en betrokken als volwaardige partners. Zo wordt getoetst of plannen en ideeën draagvlak hebben in de buurt. Op deze manier kan het stadsdeel eventuele tekortkomingen ondervangen en aan bezwaren tegemoet komen. Zo wordt er gezamenlijk draagvlak gecreëerd. De burgerparticipatie die deze coalitie voorstaat is een interactief proces, waarbij alle betrokkenen na gedegen informatievoorziening de ruimte krijgen om op meerdere momenten en via verschillende fora hun zienswijzen kenbaar te maken. Dan kunnen de uitkomsten daadwerkelijk als Verschenen op 9 april 2010 3





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum representatief worden beschouwd. De deelraad neemt alle uitkomsten uit het participatieproces mee in haar uiteindelijke afweging, waarna zal blijken of een plan of voorstel ook in de volksvertegenwoordiging op draagvlak kan rekenen.
Amsterdam Centrum: economische slagkracht
Juist in tijden van economische crisis moet de economische kracht van het stadsdeel worden verstevigd. Daarom zet het bestuur de komende jaren in op het behouden en scheppen van zoveel mogelijk werkgelegenheid. Dat kan op allerlei manieren: door flexibel en inventief te zijn en nieuwe initiatieven te vergemakkelijken, door nieuwe bedrijvigheid te faciliteren en door de aantrekkingskracht van de binnenstad voor de creatieve economie optimaal te benutten. Het bestuur zal met veel zorg omspringen met de belangrijkste bronnen van werkgelegenheid in het stadsdeel de kleine zelfstandigen en de eenmanszaken en met de grootste werkgevers in Amsterdam Centrum: de zorg-, welzijns- en onderwijsinstellingen. Samen met de bewoners en ondernemers kan de binnenstad de ongeëvenaard kansrijke plek blijven die wij allemaal zo waarderen. NB: Staand beleid wordt gecontinueerd tenzij in dit programakkoord anders vermeld of later door de raad gewijzigd.
Algemene Zaken
Horeca
Uitgangspunten
Het stadsdeel voert een horecabeleid dat zich richt op een gastvrije stad en beperking van overlast. Daarbij is met name een zorgvuldige balans tussen een bruisend nachtleven een goede nachtrust van belang. Beide moeten mogelijk zijn. Dit betekent dat verruiming van openings- en sluitingstijden van cafés plaatsvindt op voorwaarde van voldoende handhavingcapaciteit, een gebiedsgerichte benadering en draagvlak. Daarom hecht het stadsdeel groot belang aan een goede communicatie tussen de ondernemers en bewoners, een andere essentiële voorwaarde voor een evenwichtig horecabeleid. Het stadsdeel stelt zich dan ook op als facilitator van gesprekken, soms als initiatiefnemer van communicatie tussen belanghebbenden en in het extreme geval als bemiddelaar, afhankelijk van de situatie. Bewoners en ondernemers worden samen betrokken in het formuleren van beleid en het oplossen van spanningen. Alleen wanneer overlast niet op deze wijze wordt voorkomen of genezen, worden heldere regelgeving en consequente, hoogwaardige handhaving ingezet om het evenwicht tussen stappen en slapen te bewaren. Regels komen er dus alleen als ze nodig zijn. Ze zijn helder en worden op een toegankelijke wijze gecommuniceerd en gehandhaafd. Bij de nadere invulling van het horecabeleid zoekt het stadsdeel aansluiting bij de kaders zoals die worden vastgesteld door de centrale stad.
Ambitie
Het stadsdeelbestuur voert een duidelijk horecabeleid met draagvlak, dat bewoners en ondernemers betrekt en betrokken houdt en zo een bruisend nachtleven en een goede nachtrust mogelijk maakt. Het stadsdeel verruimt de openings- en sluitingstijden waar mogelijk en doet dat met een gebiedsgerichte benadering: een die het woon- en leefklimaat beschermt en communicatie tussen verschillende belanghebbenden faciliteert. Instrumenten
Een gebiedsgericht horecabeleid. Het woon- en leefklimaat wordt beschermd. Aan de hand van proeven wordt in horecaconcentratiegebieden gekeken naar mogelijkheden voor verdere verruiming van openings- en sluitingstijden van cafés. Draagvlak in de buurt en overleg tussen belanghebbenden zijn hierbij van zwaarwegend belang. Een verbeterde klachtenregistratie van horecaoverlast. Daar hoort bij dat de behandeling van de klacht wordt teruggekoppeld.
Verschenen op 9 april 2010 4





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Ondernemers worden gestimuleerd met elkaar en met de buurt in overleg tot oplossingen te komen om overlast tegen te gaan.
Verdere verruiming van de terrastijden in het stadsdeel is op dit moment niet wenselijk. Overlast wordt tegengegaan met kwalitatief hoogwaardige handhaving. In uitzonderingsituaties wordt maatwerk geleverd. Het stadsdeel communiceert helder over regels, verwachtingen en verantwoordelijkheden. Discriminatie aan de deur wordt tegengegaan. Het stadsdeel streeft naar een hoger ambitieniveau inzake de kostendekkendheid van de horecaleges. Coalitieproject 1012
Uitgangspunten
Het stadsdeel onderschrijft de vastgestelde doelstellingen van het project 1012: het bestrijden van vrouwenhandel, het doorbreken van criminele en criminogene infrastructuur, het bestrijden van overlast, het doorbreken van monocultuur en een economische opwaardering van het gebied. Zo moet de criminele infrastructuur ontmanteld worden en de verloedering gekeerd. De middelen mogen echter geen doel op zich worden, en daarom zal het stadsdeel het beleid regelmatig evalueren. Aandacht gaat uit naar de positie en het welzijn van prostituees.
Ambitie
Het stadsdeel wil de doelstellingen van project 1012 behalen, zonder dat middelen zoals het sluiten van ramen en coffeeshops onnodig vaak worden ingezet of een doel op zich worden. Aan de hand van voortgangsreportages zal het stadsdeel met de centrale stad overleggen over de inzet van middelen. Het dagelijks bestuur voorziet de deelraad dan ook jaarlijks van een voortgangsrapportage om op te maken of de middelen nog relevant zijn bij het te behalen doel. Instrumenten
Het dagelijks bestuur voorziet de deelraad jaarlijks van een voortgangsrapportage. In de evaluatie hiervan komen nut en noodzaak van middelen aan bod. Het gedwongen sluiten van coffeeshops moet worden voorkomen. Het stadsdeel blijft bij de centrale stad en andere stadsdelen aandringen op structureel beleid ten aanzien van spreiding. In het kader van de economische opwaardering krijgen ook binnen het project 1012 ondernemingen met een duurzaam karakter voorrang bij vestiging in dit postcodegebied. Het zware middel van zonering wordt gezien als laatste mogelijkheid om de gewenste doelstellingen te behalen. Vanzelfsprekend worden de daarvoor noodzakelijke bestemmingsplanwijzigingen aan de raad voorgelegd.
Het stadsdeel faciliteert initiatieven ter ondersteuning van prostituees vanuit het centraal stedelijk prostitutiebeleid.
Veiligheid
Uitgangspunten
De veiligheidsproblemen in stadsdeel Centrum zijn zeer divers en breed. Dat heeft voornamelijk te maken met de sterke menging van functies in de binnenstad. Belangrijke aandachtspunten zijn het uitgaansgeweld, de drugsproblematiek, discriminatie en de veiligheid van de jeugd. Het stadsdeel zal samen met de centrale stad en de andere stadsdelen het veiligheidsbeleid voortzetten en uitwerken Ambitie
Het streven is een veilige binnenstad, waarin iedereen welkom is en zich welkom voelt. Handhaving is bereikbaar en toegankelijk. Er wordt geïnvesteerd in preventie. De afgelopen jaren heeft stadsdeel Centrum grote stappen gemaakt om de veiligheid in de binnenstad te waarborgen. Hierin ambieert het stadsdeel Verschenen op 9 april 2010 5





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum verbeteringen in zowel de objectieve (feitelijke en aantoonbare) als de subjectieve veiligheid (beleving). Deze stijgende lijn moet worden doorgezet. Speciale aandacht gaat uit naar het Wallengebied (Oude en Nieuwe Burgwallen en Nieuwmarkt/Lastagebuurt), omdat de veiligheid in dit gebied nog ver onder het Amsterdamse gemiddelde ligt. Geweldsdelicten tegen homo- en biseksuelen, lesbiennes en transgenders worden niet getolereerd.
Instrumenten
Aangifte doen wordt bevorderd, onder andere doordat digitaal aangifte doen makkelijker wordt gemaakt.
Om overlast in te perken wordt kleinschalige dagbesteding geboden aan drugsverslaafden. De spreiding van opvang blijft hierbij leidend. Als aanvulling en onderdeel van een breder pakket van maatregelen, waarbij het accent ligt op het voorkomen van misdrijven en handhaving, kunnen er als ultimum remedium camera s worden ingezet. Bij gelijkblijvende of grotere bijdragen van de centrale stad worden uitgaven hieraan gehouden op het niveau van 2009.
In de komende vier jaar worden nut en noodzaak van cameratoezicht met regelmaat geëvalueerd. Er komt een pilot waarbij eerder afgesloten steegjes worden opengesteld. Na een eventuele positieve evaluatie van deze proef streeft het stadsdeel naar permanente openstelling. Het bestuur maakt zich sterk voor veiligheid en tolerantie en werkt daarin nauw samen met onder andere het Team Roze in Blauw van de politie Amstelland. Economie en werkgelegenheid
Uitgangspunten
Economische bedrijvigheid en werkgelegenheid zijn van essentieel belang voor het stadsdeel. Om de economie te stimuleren moet de regeldruk verminderd worden. In tijden van bezuinigingen moet er meer mogelijk gemaakt worden door creatief om te gaan met subsidies en andere stimuleringsmogelijkheden. Het stadsdeel heeft specifieke aandacht voor kleine zelfstandigen, creatieve en innovatieve ondernemingen, eenmanszaken, organisaties die zich richten op homo s, lesbo s, biseksuelen en transgenders, en groene ondernemingen. De druk op milieu en omgeving worden meegewogen in het economisch beleid van het stadsdeel.
Ambitie
Het stadsdeel zal zich inzetten om de werkgelegenheid te vergroten en ruimte te bieden aan economische bedrijvigheid. De functiemenging in het centrum dient als bijdrage aan een gunstig vestigingklimaat. Het stadsdeel zet in op een levendig, gevarieerd, creatief en duurzaam economisch aanbod. Instrumenten
ZZP-ers, kleine ondernemers, creatieve en innovatieve ondernemingen, eenmanszaken en groene ondernemingen worden ondersteund bij vestiging in het stadsdeel. Het stadsdeel spant zich in om stageplaatsen in de eigen organisatie aan te bieden en stageplaatsen elders in het stadsdeel te stimuleren. Zorg-, welzijns-, en onderwijsinstellingen worden betrokken om extra banen en stageplaatsen tot stand te brengen. De regeldruk voor ondernemers wordt zoveel mogelijk verminderd. De dienstverlening aan ondernemers is begrijpelijk en efficiënt. Er komen meer bedrijfsverzamellocaties. In public-private partnerships spant het stadsdeel zich in voor een netwerk van gratis wifi-hotspots in het centrum.
Het stadsdeel ondersteunt initiatieven die bijdragen aan het imago van Amsterdam als Gay Capital of Europe.
Verschenen op 9 april 2010 6





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Toerisme
Uitgangspunt
Zeker in tijden van economische crisis spant het stadsdeel zich in om het huidige peil van toerisme te handhaven.
Ambitie
Het centrum van Amsterdam is een geliefde plek onder toeristen. Het stadsdeel hecht eraan dat deze toeristen de binnenstad blijven aandoen, in de huidige getale. Daarom streeft het stadsdeel naar een gastvrije ontvangst en een prettig verblijf voor de toeristen die onze stad aandoen. Instrumenten
Het aantal hotelkamers kan uitgebreid worden indien dit past binnen de kaders van de dan geldende hotelnota. De zogenaamde vijfde beleidsregel zal zo snel mogelijk opnieuw ter overweging aan de deelraad worden voorgelegd.
Om de gastvrijheid te vergroten zal het stadsdeel de druk opvoeren om de problemen rond de taximarkt in Amsterdam op te lossen. Openbare ruimte en verkeer
Uitgangspunten
De openbare ruimte is belangrijk voor de kwaliteit van leven in de stad. Iedereen maakt er gebruik van. Van burger tot toerist, van dakloze tot expat. De monumentale binnenstad, de economische en culturele bedrijvigheid en het uitgaansleven zorgen voor een constante stroom van mensen en verkeer. Een mooie, schone, duurzaam ingerichte openbare ruimte, met veel groen, hoort daarbij en nodigt uit tot intensief gebruik. Er moeten keuzes worden gemaakt die de openbare ruimte nu en in de toekomst aantrekkelijk, leefbaar en verkeersveilig houden.
Ambitie
Onze ambitie blijft om van de binnenstad een hoogwaardige plek te maken met aantrekkelijke verblijfs- en verkeersruimtes en met veel groen. Er wordt prioriteit gegeven aan de voetgangers en de fietsers en schone lucht is er een gegeven. De opdracht waar we voor staan is om in deze richting verdere stappen te zetten met substantieel minder middelen. De uitdaging daarbij is om het bereikbaarheids vraagstuk voor alle weggebruikers op evenwichtige wijze op te lossen. Instrumenten
De openbare ruimte wordt hoogwaardig en duurzaam ingericht, met het Handboek Openbare Ruimte (HIOR) als leidraad. Bezuinigingen worden primair opgevangen door temporisering van projecten en een efficiëntere aanpak van de reiniging. Bij het verhogen van de verblijfskwaliteit van de binnenstad is er extra aandacht voor pleinen en andere ruimten die veel publiek trekken. Er worden een of twee gebieden autovrij ingericht. Bij het kiezen van deze gebieden zijn participatie en het creëren van draagvlak van zwaarwegend belang. De groene ruimte in het stadsdeel wordt substantieel uitgebreid, onder meer door de aanleg van postzegelparkjes. Het moet makkelijker worden om met gebruik van buurtbudgetten en zelfbeheer te voorzien in de aanleg en/of het onderhoud en beheer van geadopteerde groene ruimten. Het beleid om meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers wordt geïntensiveerd. De verkeersveiligheid, met name rond scholen (o.a. kindlinten), is daarbij een prioriteit. Naast staand beleid (zoals opheffen black spots en afmaken hoofdnet fiets) kunnen fietsstraten (met voorrang voor de fietser en de auto te gast) of het toepassen van het shared space principe daar een bijdrage aan leveren.
Milieuvriendelijk personen- en goederenvervoer over het water, gericht op ontlasting van de wegen, wordt zoveel mogelijk ondersteund, ondermeer door het creëren van aan- en afmeervoorzieningen. Verschenen op 9 april 2010 7





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum De visie op een autoluwe binnenstad en een autoluw/autovrij stadshart wordt in 2010/2011 vastgesteld, waarbij in ieder geval de effecten van wijziging van de verkeerscirculatie, vermindering of versmalling van rijbanen en eenrichtingverkeer op de leefbaarheid, de doorstroming en de lokale economie aan bod komen, alsmede de problematiek rond touringcars. De visie wordt verwerkt in een nieuwe Nota Bereikbaarheid.
Het beleid gericht op ontmoediging van autobezit en niet-noodzakelijk autoverkeer wordt gecontinueerd, evenals de inzet op reductie van de automobiliteit (25% ten opzichte van het niveau van 1993 en vervolgens een doorgaande lijn). Alternatieve vormen van vervoer worden gestimuleerd, mede ten behoeve van de verkorting van de wachtlijst. Het doorgaande autoverkeer dwars door de binnenstad wordt waar mogelijk geweerd en de uitrol van het 30km-regime wordt gestimuleerd, indien mogelijk ook op het hoofdnet.
Het parkeerbeleid staat in het teken van het verbeteren van de openbare ruimte. Parkeerplaatsen worden meer en meer ondergronds gebracht. Alle parkeerplaatsen in gebouwde parkeervoorzieningen worden gecompenseerd door parkeerplaatsen in de openbare ruimte op te heffen. Het aantal parkeerplaatsen zal niet verder worden teruggebracht. Een uitzondering hierop is het noodzakelijk verminderen van parkeerplaatsen bij herprofileringen, waarbij een maximum van gemiddeld 150 plaatsen per jaar kan worden opgeheven. Ook hier is participatie en het creëren van draagvlak van groot belang.
Bij een autovrije inrichting in gebieden waar de parkeerdruk hoog is (met een wachttijd voor een parkeervergunning van meer dan 12 maanden), zal bij aanvang dan wel op termijn worden voorzien in een alternatieve parkeergelegenheid voor vergunninghouders. Indien mogelijk wordt voor hen een voorrangsregeling ontworpen voor gebruik van bestaande parkeergebouwen. Vergunninghouders die hun vergunning inleveren worden beloond. Er wordt (mee)gewerkt aan de bouw van openbare parkeergarages aan de rand van de binnenstad, als voorziening ten behoeve van bewoners en ondernemers. Deze garages kunnen ook gebruikt worden door bezoekers tot een percentage van maximaal 30%. Het percentage per garage wordt door de raad vastgesteld, rekening houdend met de locatie, de werking van de parkeerschillen, de financiering en de eventuele noodzaak tot verhoging van de vergunningtarieven. Verdere condities zijn: geen verkeersaantrekkende werking, stedenbouwkundige inpasbaarheid en financiering uit de parkeergelden (het parkeerfonds).
Gezien de bezuinigingsnoodzaak, de werkelijke kosten van aanleg en onderhoud van het publieke verkeerareaal en de eventuele herverdeling van de parkeergelden door de centrale stad vormt extra verhoging van het vergunningtarief een reële optie. Bij de centrale stad wordt bepleit een proef te doen met (digitale) kraskaarten voor doelgroepen in de binnenstad, met een beperkt aantal kortingsdagen. Nagegaan wordt wat de effecten zijn op de automobiliteit en het autoluwbeleid.
De inzet om via het beleid voor de Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren bij te dragen aan het bereiken van ambitieuze milieu en klimaatdoelstellingen heeft prioriteit en strekt zich ondermeer uit tot het bevorderen van duurzaam particulier en (kleinschalig) Openbaar Vervoer (ook over water), verduurzaming van het eigen wagenpark, zuinig gebruik van schone elektriciteit, duurzame inrichting en onderhoud, klimaatstraten en milieubewust afvalbeleid, waaronder gescheiden afvalinzameling. Bouwen, wonen en stedelijke ontwikkeling
Wonen
Uitgangspunten
Een gemengde binnenstad, waar iedereen kan wonen en werken, maakt Amsterdam tot een bijzondere wereldstad, met een bruisende economie en een divers stadsleven. Daarvoor is een gevarieerd woningaanbod vereist. Dat vergt inzet van het stadsdeel voor de woonbehoefte van zowel de lage als de middeninkomens.
Verschenen op 9 april 2010 8





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Ambitie
Het stadsdeelbestuur wil de woningvoorraad voor de lagere en de middeninkomens in het stadsdeel beschermen, maar wil ook het aanbod voor de hogere middeninkomens verder verruimen, met het oog op doorstroming en wooncarrière in de buurt.
Instrumenten
Nagegaan wordt welke methodes het stadsdeel kan inzetten om de voorraad tot aan de liberalisatiegrens te behouden en te beschermen ten behoeve van de lagere en middeninkomens, tot 50% van de totale woningvoorraad. Om het aanbod voor de hogere middeninkomens te vergroten wordt bij nieuwbouw extra en bij Wonen boven Winkels ingezet op de (hogere) middeninkomens (huur en koop). De leegstand (boven winkels en bedrijven) wordt teruggedrongen en de woningproductie verhoogd. Voor grotere woonprojecten geldt dat wordt ingezet op de ambities voor de gemengde stad qua woningverdeling naar segment. Ook wordt toegezien op voldoende ruimte voor speciale doelgroepen, zoals ouderen, gehandicapten en woongroepen, en wordt ingezet op extra nieuwbouw voor studenten (campuscontract). Bij short stay wordt gewaakt tegen onttrekking van woningen ten koste van de woonbehoefte voor de lage en de middeninkomens. Dat geldt ook voor short stay op woonboten, die tot 5% van het aantal woonboten is toegestaan. Het Wijksteunpunt Wonen wordt in staat gesteld haar functies naar behoren - naar het oordeel van de raad - te continueren.
Alleen langdurig leegstaande kantoor- en bedrijfspanden worden hergebruikt, c.q. herbestemd. De 1000 m2 grens mag daarbij gemengde herontwikkeling (incl. wonen) niet in de weg staan. Wat de werkfunctie betreft, gaat de voorkeur uit naar arbeidsintensieve bedrijvigheid, zodat de werkgelegenheid op peil blijft. Per geval wordt bezien wat een optimale modus is voor functiemenging en woningdifferentiatie. Het stadsdeel zet haar ambitie kracht bij door betere wet- en regelgeving te bepleiten, zoals verbetering van de huursystematiek voor monumenten en betaalbare huren voor een gevarieerde middenstand. Er dient nog nader discussie gevoerd te worden over het bepleiten van het optrekken van de liberalisatiegrens naar ca. 1000 om middensegmenthuren beter te beschermen. Duurzaam Bouwen, Welstand, Architectuur en Monumenten Uitgangspunten
Het prachtige historische centrum van Amsterdam moet behouden en beschermd worden. Tegelijkertijd wordt de verduurzaming van de gebouwen in Amsterdam Centrum serieus aangepakt. Ambitie
Het stadsdeel zet zich in om via hoogwaardige architectuur het aangezicht van het centrum zo mooi te houden als het nu is. De ambitie tot bescherming van historische gebouwen en structuren, monumentale interieurs en (ander) maatschappelijk erfgoed (zoals keurtuinen) wordt gecontinueerd. Monumenten worden niet gesloopt. Bij duurzaam bouwen neemt het stadsdeel een voorbeeld- en een voortrekkersrol. Instrumenten
Met corporaties/ontwikkelaars worden afspraken gemaakt over energie- en klimaatneutraal (ver)bouwen, levensbestendige woningen en aanbesteden of tenderen op basis van duurzaamheid. Energiebesparing, duurzame energievoorzieningen en groene architectuur (verticaal groen, groene daken en dergelijke) worden gestimuleerd en gefaciliteerd. Daartoe worden de welstandsregels versoepeld en vergunningsprocedures en subsidieregelingen vereenvoudigd. Voorafgaand aan deze versoepeling wordt een expertmeeting georganiseerd. De historische binnenstad, met zijn status van beschermd stadsgezicht, vraagt om hoogwaardige architectuur. Er is ruimte voor innovatief bouwen en eigentijdse architectuur mits de nieuwbouw zich qua volume en detaillering voegt in de straatwand, respectievelijk de omgeving. In straten waar de verticale geleding domineert, is parcellering uitgangspunt; dat geldt ook voor behoud en herstel. Hierbij wordt mede gelet op de karakteristieken van het pand, de locatie en de omgeving. Laagwaardige architectuur wordt tegengegaan met behulp van de Welstandnota en afspraken met corporaties/ontwikkelaars.
Verschenen op 9 april 2010 9





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Historische rooilijnen vormen een belangrijk beginsel voor de ruimtelijke ordening. Het belang van herstel wordt per geval beoordeeld.
Voor het behoud van monumenten en maatschappelijk erfgoed zijn voorkomen van leegstand en verval, aanpak behoud en herstel, quick scan, aanschrijven, beter funderen, beter verbeteren en hergebruik de belangrijkste instrumenten. Hierbij blijft de raad samenwerken met, en zich laten adviseren door maatschappelijke organisaties. Stedelijke Ontwikkeling en Ruimtelijke Ordening Uitgangspunten
De inzet van het stadsdeel is en blijft gericht op functiemenging, met extra aandacht voor starters en creatieve initiatieven (broedplaats, culturele en ambachtelijke bedrijvigheid, maakindustrie) en voor het combineren van wonen en werken. Op Oostenburg streven we naar de combinatie wonen en (ook industriële) bedrijvigheid. Ambitie
Het stadsdeelbestuur draagt er zorg voor dat de stedelijke ontwikkeling met een gerichte inzet wordt gecontinueerd, waarbij de betrokkenheid van raad en burgers tot zijn recht komt. Instrumenten
Mede vanwege de beperkte capaciteit (en bezuinigingsopgave) kan een aantal ontwikkellocaties niet gelijktijdig in procedure worden gebracht. Bij de Appeltjesmarkt beperkt de planontwikkeling zich vooralsnog tot het opstellen van een visie op hoofdlijnen, bij het Meester Visserplein wordt de huidige planfase afgerond met een Nota van Uitgangspunten of Stedenbouwkundig Programma van Eisen; het vervolg wordt getemporiseerd (onverlet eventuele initiatieven van externe partijen). De planvorming voor Oostenburg wordt integraal voortgezet. Voor de overige locaties worden ontwikkelingen afgewacht.
Bij lege en leegkomende terreinen wordt een snelle groentoets uitgevoerd waarbij de bewoners/ondernemers uit de buurt worden betrokken. Deze moet uitwijzen of het terrein geschikt is als groenlocatie. Zo ja, dan is een groene invulling één van de opties voor planvorming. Projecten met een grondexploitatie lopen langs de lijnen van het Plan- en Besluitvormingsproces Ruimtelijke Projecten (Plaberum), waarin de kaderstellende rol van de raad is geregeld (o.m. NvU/SPvE, functioneel programma, bouwenvelop en financiën). Ook andere ontwikkelprojecten van (of met bemoeienis van) het stadsdeel volgen in principe de beslismomenten uit het Plaberum, met vroegtijdige betrokkenheid van raad en burger. Procedures kunnen alleen met instemming van de raad worden ingekort, onverlet de beslis- en controlemomenten van de raad, c.q. de commissie. Eind 2010 / begin 2011 worden de RO-systematiek en RO- instrumenten geëvalueerd.
Vastgoed
Uitgangspunten
De strategische vastgoedfunctie ten behoeve van onderbrenging van maatschappelijke functies, creatieve en culturele bedrijvigheid wordt gecontinueerd en de herontwikkeling van eigen vastgoed op basis van kostendekkendheid voortgezet.
Ambitie
Het stadsdeelbestuur wil haar eigen vastgoed duurzaam beheren en optimaal benutten ten behoeve van door de raad gewenste functies.
Verschenen op 9 april 2010 10





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Instrumenten
Het stadsdeel zorgt voor professioneel en duurzaam meerjarig onderhoud van zijn vastgoedbezit. Er wordt onderzocht of verdere versterking van de ontwikkelfunctie van het stadsdeel mogelijk is bij het opstellen van de begroting.
Het stadsdeel is terughoudend met de verkoop (en uitgifte in erfpacht) van het eigen vastgoed. Eerst moet worden vastgesteld of een pand kan worden ingezet voor door het stadsdeel gewenste functies en doelgroepen. Ook moeten de voor- en nadelen van commerciële verkoop per geval worden afgewogen.
Als de raad kiest voor verkoop van de resterende woonpanden (met uitsluitend woonbestemming/- functie), dan worden deze in volgorde aangeboden aan eerst de corporaties (met nadere afspraken), dan aan de zittende huurders, en dan aan derden. Welzijn, onderwijs, sport, jeugd, diversiteit, kunst en cultuur Welzijn
Uitgangspunten
In het centrum krijgt iedereen de kans om mee te doen. Participatie en goede voorzieningen voor welzijn en zorg zijn daarbij onontbeerlijk. Het welzijnsbeleid is kleinschalig, buurtgericht en vraaggericht. Ambitie
Het stadsdeel zorgt voor zorg- en welzijnsvoorzieningen die zoveel mogelijk vraaggericht werken, toegankelijk zijn voor een zo breed mogelijk publiek en hoge kwaliteit leveren. Instrumenten
Het stadsdeel zorgt voor voldoende zorgloketten in de wijken, waarbij zoveel mogelijk wordt geprobeerd de verschillende loketten en beschikbare informatie samen te voegen in accommodaties in de verschillende buurten.
Om de continuïteit van het welzijnswerk te waarborgen wordt gewerkt met meerjarige subsidiecontracten. Het huidige welzijnsbeleid, waarbij tenderen als instrument kan worden ingezet, wordt voortgezet.
Het stadsdeel stimuleert en faciliteert samenwerking en communicatie tussen de verschillende welzijnsaanbieders. Het stadsdeel honoreert en ondersteunt de ideeën van buurtinitiatieven en vrijwilligers, waarbij het beleid van het stadsdeel leidend is. Maatschappelijke ondersteuning en participatie van mensen met een beperking vallen onder de taak van het stadsdeel. Omdat er door de AWBZ-pakketmaatregelen voor veel cliënten een gat valt tussen de afbouw van de AWBZ en de te langzame opbouw van voorzieningen in de WMO, worden de gevolgen voor deze groep goed in kaart gebracht. De administratieve lasten voor welzijnsorganisaties worden zoveel mogelijk verminderd, zonder dat de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijkheden voor controle door de deelraad worden verminderd.
Er wordt gezorgd voor voldoende ondersteuning bij (het voorkomen van) armoede. Initiatieven daartoe zoals de formulierenbrigade, schuldhulpverlening en informatie over uitkeringen worden gecontinueerd. Het stadsdeel besteedt aandacht aan projecten die eenzaamheid tegengaan. Het stadsdeel zet in op voldoende aanbod van groepswonen, levensloopgeschikt bouwen en andere woonvormen voor ouderen. Doel is dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen. Het welzijnsaccommodatiebeleid wordt tegen het licht gehouden. Waar mogelijk worden welzijnsactiviteiten per buurt geclusterd. Er komt een onderhoudsplan voor de welzijnsaccommodaties, waarin het gebruik van accommodaties bepalend is voor het noodzakelijke onderhoudsniveau. Daarbij zijn duurzaamheid, gezondheid en een prettig verblijfklimaat kernbegrippen.
Verschenen op 9 april 2010 11





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Het stadsdeel zorgt voor voldoende ondersteuning van mantelzorgers en ondersteunt een goede informatievoorziening in de zorgloketten. Onderwijs
Uitgangspunten
Onderwijs is de deur naar de toekomst. Iedereen moet naar school kunnen in het stadsdeel, en iedereen moet met een startkwalificatie de arbeidsmarkt kunnen betreden. Ambitie
Het stadsdeel investeert in goed onderwijs. Kinderen worden op school gestimuleerd het beste uit zichzelf te halen, iedereen op zijn eigen niveau. Het streven is van elke school in het stadsdeel een brede school te maken: de school wordt het middelpunt van de dag- en wijkarrangementen. De voor-, tussen en naschoolse activiteiten zijn professioneel, buurtgeoriënteer en gericht op talentontwikkeling. Conciërges, administratieve ondersteuning en klassenassistenten zijn belangrijk in het onderwijs en ontlasten het lesgevende personeel. Instrumenten
Het stadsdeel investeert in het beheer van gebouwen en schoolpleinen. Het stadsdeel stimuleert en faciliteert de samenwerking tussen onderwijs, naschoolse opvang, welzijnsorganisaties en activiteitenaanbieders zoals sportverenigingen. Meer en groener gebruik van schoolpleinen hoort hierbij. Dubbelgebruik van schoolgebouwen wordt waar mogelijk gestimuleerd. Zowel voor zwakke als hoogbegaafde leerlingen moet voldoende ondersteuning voorhanden zijn. Het stadsdeel stimuleert en ondersteunt initiatieven ten behoeve van deze groepen, zodat ieder kind op zijn eigen niveau wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen en zijn of haar talent te ontwikkelen. Sport
Uitgangspunten
Sportvoorzieningen zijn voor iedereen toegankelijk, en laagdrempelig. Ambitie
Het stadsdeel stimuleert extra sportactiviteiten en sportinitiatieven, vooral voor kinderen en jongeren. Instrumenten
Sportverenigingen worden uitgenodigd om de sportzalen in en rond scholen actiever te gebruiken. Achterstallig onderhoud bij sportvoorzieningen wordt versneld uitgevoerd. Sportpark ParkSchouwburg kan in dit stadsdeel een rol spelen als sportpark waar ontmoeten en bewegen centraal staan.
In de openbare ruimte wordt waar mogelijk speelruimte gecreëerd voor kinderen. Kunst en Cultuur
Uitgangspunten
De binnenstad vormt het hart van cultureel Nederland. De rol die Amsterdam Centrum nu speelt, moet ook de komende jaren behouden blijven.
Ambitie
Het stadsdeelbestuur stimuleert en ondersteunt kunst en cultuur in het stadsdeel. Daarbij pleegt het stadsdeel uitgebreid overleg met de Centrale Stad.
Verschenen op 9 april 2010 12





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum Instrumenten
Het stadsdeel streeft ernaar om op een aantal locaties beperkte bibliotheekvoorzieningen met leestafel te vestigen. Dat kan in buurtcentra zoals de huizen van de buurt maar ook in het Pintohuis. Het stadsdeel stimuleert kunst en cultuur in het centrum door 1% van de begroting te besteden aan kunst- en cultuuruitingen.
Het stadsdeel ondersteunt startende kunstenaars, creatieve ondernemers en startende ondernemers door zorg te dragen voor voldoende betaalbare atelierruimten. De bestaande initiatieven die startende ondernemers helpen, zoals het ondernemershuis, worden ondersteund vanuit het stadsdeel. Diversiteit
Het Stadsdeel gaat door met de actieve uitvoering van het diversiteitsbeleid zoals neergelegd in de Nota Diversiteitsbeleid 2009.
Homobeleid
Omdat het stadsdeel eraan hecht zowel in subjectieve als in objectieve zin de tolerantie naar HLBT s te vergroten en te bevorderen, intensiveert de coalitie de inspanningen voor de emancipatie van homoseksuele mannen, lesbische vrouwen, biseksuelen en transgenders (HLBT s). Jeugd
Uitgangspunten
De binnenstad van Amsterdam heeft een enorme aantrekkingskracht op jongeren uit de hele wereld. Aan cultuur- en uitgaansvoorzieningen is dan ook geen gebrek. De jeugdvoorzieningen in de buurt steken daar echter wat schraal bij af.
Ambitie
Er moeten voldoende vrijetijdsvoorzieningen zijn voor de jeugd, ook op straat. Jongeren praten en beslissen mee over de inrichting van hun buurten en pleinen, waarbij zij kunnen aangeven waar ze behoefte aan hebben.
Instrumenten
Het stadsdeel zorgt voor jongerencentra, meidenlounges en andere initiatieven die jongeren stimuleren zich te ontplooien.
Het stadsdeel zet zich ervoor in een eigen plek te creëren voor probleem- en zwerfjongeren, met de nadruk op scholing en werk.
Overlastgevende jongeren worden aangesproken op hun gedrag. Projecten als straatcoaches, samenwerking met andere stadsdelen en een integrale aanpak zijn succesvol geweest en worden gecontinueerd.
Naast de aanpak van overlastgevende jongeren zet het stadsdeel ook in op weerbaarheid van buurtbewoners om met overlastgevende jongeren in hun directe omgeving om te leren gaan, zoals met (al bestaande) trainingen. Omdat samenwerking en communicatie tussen alle betrokken partijen bij deze problematiek essentieel is, neemt het stadsdeel de regie daarvan op zich. Financiën
De economische crisis heeft de financiën van Amsterdam Centrum niet onberoerd gelaten. De komende jaren zijn er daarom forse bezuinigingen nodig. De formatiebesprekingen stonden in het teken van een zorgvuldige zoektocht naar reële bezuinigingsmogelijkheden met zo min mogelijk ongewenste effecten. De ambtelijke Verschenen op 9 april 2010 13





Gemeente Amsterdam Stadsdeel Centrum inventarisatie Heroverwegingen stadsdeel Centrum 2011-2014. is daarbij een belangrijke leidraad geweest, maar deze is niet op alle punten gevolgd.
De (stapsgewijze) bezuiniging op subsidies wordt beperkt tot maximaal 5%. Onderwijs en armoedebeleid worden ontzien.
Er wordt terughoudend omgegaan met de verkoop van vastgoed. Het huidige ambitieniveau voor de schoonheidgraad van de openbare ruimte wordt gehandhaafd. Het ambitieniveau voor de kostendekkendheid van tarieven moet hoger. Al met al leidt dit tot het volgende overzicht (bedragen in miljoenen euro s):
Terrein                                      Heroverwegingen           PAK
Beleidsontwikkeling                                           0,7
Handhaving                                                    0,6
Subsidies                                                     1,3       -0,7
Vastgoed en accommodatiebeleid                                1,0       -0,5
Openbare ruimte                                               2,2       -0,5
Rayonmanagement en projecten                                  1,2
Kostendekkendheid tarieven                                    0,3      +0,5
Organisatie en bedrijfsvoering                                1,4
Overige maatregelenen                                         1,8
Totaal                                                      10,5        -1,2

De bezuinigingsdoelstellingen van het PAK komen hiermee op 9,3 miljoen euro in 2014. De verwachte
teruggang in het stadsdeelfonds in 2014 bedraagt 6 miljoen euro. Er is vooralsnog dus 3,3 miljoen euro ruimte
voor nieuw beleid. De onzekerheid in bovenstaande bedragen is echter groot. Bovendien is alleen rekening
gehouden met een korting op het stadsdeelfonds en niet op andere inkomstenverminderingen of extra
opgaven als gevolg van stedelijke en/of landelijke bezuinigingen. Wij kiezen er daarom in het kader van dit
programakkoord vooralsnog voor om de ruimte voor nieuwe ambities te beperken tot:
Duurzaamheid                                                            0,5
Dienstverlening en burgerparticipatie                                   0,5
Economie en werkgelegenheid                                             0,5
Totaal                                                                  1,5
.
Verschenen op 9 april 2010 14