Consumentenbond

15 april 2010

Bezorgkosten retour bij terugsturen product

Consumenten die een product binnen de wettelijke bedenktermijn terugsturen, moeten het betaalde bedrag volledig terugkrijgen, inclusief de oorspronkelijke bezorgkosten. Het Europese Hof van Justitie heeft 15 april 2010 bevestigd dat consumenten alleen de kosten voor het terugsturen van het product hoeven te betalen. Deze uitspraak geldt voor producten die 'op afstand', dus bijvoorbeeld via telefoon of internet, zijn gekocht.

Hoewel de Nederlandse wet en de uitspraak van het Europese Hof op dit punt geen twijfel laten, krijgt de Consumentenbond van tijd tot tijd toch signalen dat sommige internetwinkels de oorspronkelijke bezorgkosten niet terugbetalen als consumenten gebruik maken van de wettelijke bedenktermijn. De regels voor koop op afstand zijn echter dwingend. De verkoper mag hier dus niet in het nadeel van consumenten van afwijken, ook niet in de algemene voorwaarden.

Bedenktermijn

Consumenten hebben een wettelijke bedenktermijn van zeven werkdagen als zij een product 'op afstand' kopen, die pas ingaat na ontvangst van het product. Bij internetwinkels die zijn aangesloten bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org bedraagt de bedenktermijn tenminste veertien dagen. Binnen deze bedenktermijn mag de consument zonder opgaaf van reden het product terugsturen en de verkoper moet vervolgens het totale betaalde bedrag binnen dertig dagen terugstorten.

Bezorgkosten ten onrechte niet teruggekregen? Meld het via alarm@consumentenbond.nl!