Gemeente Achtkarspelen
Coalitieprogramma gemeenteraad Achtkarspelen
2010 - 2014
Versie 15 april 2010
1
Coalitieprogramma gemeenteraad Achtkarspelen
2010 - 2014
Inleiding
Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Achtkarspelen op 3 maart 2010 is het CDA als
grootste partij naar voren gekomen.
Tijdens een openbare bijeenkomst in het gemeentehuis in Buitenpost op 8 maart 2010,
waarbij alle raadsfracties met twee personen vertegenwoordigd waren, is ingestemd met
het aanzoeken van een onafhankelijke informateur van CDA-huize.
Vervolgens is de heer mr. ing. Pieter van der Zaag uit Drachten bereid gevonden de rol
van informateur op zich te nemen.
De informateur is begonnen met een gezamenlijk overleg tussen vertegenwoordigers van
de fracties van het CDA en de FNP om te onderzoeken of deze twee grootste
raadsfracties bereid en in staat zijn tot het vormen van een coalitie ten behoeve van het
formeren van een college van burgemeester en wethouders.
Mocht een dergelijke coalitie mogelijk zijn, dan zullen beide partijen nog een derde partij
uitnodigen tot het deelnemen aan de coalitie en het te formeren college.
De gesprekken hebben plaatsgevonden op 15, 16, 17, 19 en 22 maart 2010 en zijn in
beslotenheid gevoerd teneinde de partijen de gelegenheid te bieden in alle openheid van
gedachten te wisselen.
Op basis van de genoemde gesprekken zijn de vertegenwoordigers van het CDA en de
FNP tot de conclusie gekomen dat het goed mogelijk is samen een coalitie te vormen ten
behoeve van het formeren van een college van burgemeester en wethouders. Partijen
hebben daarbij wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken.
Verder is afgesproken dat de fractie van de ChristenUnie (CU) wordt uitgenodigd tot het
deelnemen aan de coalitie.
De resultaten van het informerend overleg zijn gepresenteerd tijdens een openbare
bijeenkomst op 23 maart 2010 in De Lantearne in Surhuisterveen.
De fractie van de CU stemde in met deelname aan de formatiebesprekingen. Deze
besloten besprekingen vonden plaats op 26 maart en op 1, 7, 9, 12 en 13 april 2010
onder leiding van der heer Van der Zaag, die op verzoek van partijen als formateur
optrad.
De besprekingen vonden plaats in een goede sfeer en alle partijen hebben wederzijds het
vertrouwen in elkaar uitgesproken.
Tijdens de besprekingen is dit coalitieprogramma tot stand gekomen. Het zal worden
gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst op 15 april 2010 in De Dikke Draai in
Surhuisterveen.
Vervolgens zal het programma informerend worden besproken in de gemeenteraad. Het
geeft de kaders van een door het nieuwe college op te stellen collegeprogramma.
Buitenpost, 15 april 2010
J. Lammers en S. Miedema, namens de CDA-fractie
M. van der Veen en S. Groenhof, namens de FNP-fractie
K. Antuma en A.Keizer, namens de CU-fractie
2
Programma 1: Samenleving
Onderwijsaccommodaties
· De schoolgebouwen in het basis- en voortgezet onderwijs zijn flexibel, multifunctioneel
en goed uitgerust.
Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid
· Voortzetting van het huidige beleid op het gebied van Voor- en Vroegschoolse
Educatie (VVE).
· Samenwerking stimuleren tussen kinderopvang, peuterspeelzalen en primair
onderwijs.
· Opvang van kinderen in hun moedertaal op peuterspeelzalen en kinderopvang,
bijvoorbeeld door een Fries VVE-programma.
Onderwijsregelingen
· Stimulering van brede scholen als daarvoor draagvlak bestaat, waarbij onder brede
school wordt verstaan: kinderopvang, peuterspeelzaal, basisonderwijs en gymlokalen,
zoveel mogelijk op één locatie.
· Als een basisschool (op termijn) met sluiting wordt bedreigd is het in de eerste plaats
aan de schoolbesturen als vertegenwoordigers van de ouders om na te denken over
de mogelijke samenwerking tussen basisscholen in een dorp.
· Basisscholen stimuleren om mee de doen aan het project `trijetalige skoalle'
(Nederlands, Fries, Engels). Gemeente faciliteert de basisscholen die deelnemen aan
het netwerk `trijetalige skoalle'.
· Ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten zoveel mogelijk
terugdringen.
· In overleg met bedrijven meer leerwerkplekken voor jongeren creëren. Daartoe alle
bedrijven in deze raadsperiode bezoeken.
· Het Beleidsakkoord Basisonderwijs eenmaal per jaar monitoren.
· Ten aanzien van schoolzwemmen onderzoeken of er ook kinderen zijn die geen
zwemles krijgen ten gevolge van de bezuinigingsmaatregelen van twee jaar geleden.
Daarna overwegen of aanpassing van het beleid nodig is.
Jeugdbeleid en gezin
· De Jongerenraad als adviesorgaan en vorm van jongerenparticipatie voortzetten.
Ruimte bieden voor initiatieven vanuit de jongeren zelf.
· Het huidige ketenbeleid voortzetten.
· In principe is er in elk dorp een onderkomen voor jeugd tot 16 jaar.
· Er komt een ontmoedigingsbeleid voor alcohol- en drugsgebruik.
· Laagdrempelige begeleiding bij ernstige gezinsproblemen (ouderschapscursussen,
gezinscoach), deze vindt zo mogelijk plaats in de directe omgeving van het gezin en
bewerkstelligt een actieve betrokkenheid van het gezin.
· Centra voor Jeugd en Gezin worden professioneel, laagdrempelig en niet-
bureaucratisch vormgegeven.
· Zorg voor preventie van echtscheidingen (via huwelijks- of relatiecursussen) en
hulpaanbod bij en na echtscheidingen.
Volksgezondheid
· Op basis van een evaluatie van het bestaande actieplan tot vermindering van
overgewicht komen tot bijstelling van het beleid op dit gebied dan wel tot het
opstellen van een nieuw actieplan.
· Ontmoediging van het gebruik van alcohol, softdrugs, harddrugs en tabak, onder
andere door goede en realistische voorlichting.
Welzijnsaccommodaties en Sociaal cultureel werk
· Elk dorp heeft in principe recht op een aantal basisvoorzieningen: een basisschool, een
sport- en een welzijnsvoorziening. Bij groot onderhoud van die voorzieningen afwegen
of die voorziening nog in een behoefte voorziet, of zij in de toekomst nog voldoende
3
kan worden geëxploiteerd, of dat uiteindelijk clustering met een andere voorziening
wenselijk is.
· Club- en dorpshuizen zijn belangrijk, ze worden door de dorpsgemeenschappen zelf
geëxploiteerd. Nieuwe initiatieven daartoe, die gedragen worden door de bevolking,
kunnen rekenen op een positieve benadering door de gemeente.
· Structurele controle van de diensten die Timpaan levert, zo nodig neemt de gemeente
de aansturing zelf ter hand.
Ouderenwerk, mantelzorg en vrijwilligers/Maatschappelijke zorg
· Meer aandacht voor en ondersteuning van mantelzorgers.
· Onderzoek doen naar de bereikbaarheid van voorzieningen voor burgers die minder
mobiel zijn.
· Zo mogelijk in alle dorpen zorg aanbieden.
· Het werk van de ouderenadviseur voortzetten met huisbezoeken van vrijwilligers, ook
om de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Daarbij onderzoeken of nauwere
samenwerking met kerken en vrijwilligersorganisaties daarbij kan helpen.
· Vrijwilligersvacaturebank actualiseren en verbeteren om vraag en aanbod van
vrijwilligerswerk aan elkaar te koppelen bij re-integratie, maatschappelijke stages en
andere vormen van vrijwilligerswerk.
· Voorkomen dat inwoners in een sociaal isolement raken.
Cultuur
· Een taalbeleid dat is gericht op een gelijkwaardige positie van het Fries is een
voorwaarde voor een volwaardige Friese cultuur in al zijn uitingsvormen.
· De criteria voor cultuursubsidieregelingen herijken op basis van een helder, eerlijk en
consequent subsidiebeleid. Eigen bijdragen en eigen fondsenwerving door
gesubsidieerde instellingen is daarbij van belang.
· Een stimuleringsfonds voor cultuur zal plaatselijke initiatieven op gebied van toneel,
muziek, literatuur en andere kunstuitingen op een goede manier ondersteunen.
Sport
· Herijken criteria voor sportsubsidieregelingen: zie onder Cultuur.
· Instandhouding sportvoorzieningen: zie onder Welzijnsaccommodaties.
· Door het beter bekend maken van het Jeugdsportfonds zullen meer kinderen van
ouders met een minimuminkomen lid kunnen worden van een sportvereniging.
· Privatisering en/of overdracht van gemeenschappelijke voorzieningen (sportterreinen,
zwembad De Kûpe) mogelijk maken.
Programma 2: Werk, inkomen en zorg
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
· Een Wmo-cliëntenraad oprichten.
· Bij aanbestedingen van huishoudelijke hulp en andere diensten staat de kwaliteit
voorop, niet de prijs.
· Bij de indicatiestellingen meer maatwerk.
Participatiebudget
· Begeleiding van uitkeringsgerechtigden naar regulier werk heeft de hoogste prioriteit.
· Uitkeringsgerechtigden meer stimuleren om vrijwilligerswerk te doen, minder
vrijblijvend dan tot op heden het geval is.
Minimabeleid
· Met betrekking tot bijzondere bijstand in principe de norm van 110 % van het
minimum-inkomen handhaven.
· Doelgroepen ontvangen de minimagids.
· Het effect van de Lauwerspas op korte termijn evalueren.
· Op scholen voorlichting geven over armoede en de gevolgen daarvan.
· Maatwerken verlenen bij het verlenen van vrijstellingen van gemeentelijke heffingen.
4
· Maatwerk leveren bij het verlenen van bijstand ter vervanging van onmisbare en dure
apparatuur (aanschaf gebruikte apparatuur stimuleren).
· Schuldpreventie en schuldhulpverlening in eigen hand houden.
Sociale werkvoorziening
· De wachtlijsten bij Caparis op een zodanige manier verkleinen dat personen die
daarvoor in aanmerking komen een redelijke kans hebben om via Caparis aan het
werk te komen.
· Doorstroming vanuit de Wwb naar sociale werkvoorziening en beschermde banen
stimuleren.
· De werknemers van Caparis stromen zoveel mogelijk naar reguliere bedrijven uit.
Programma 3: Veiligheid
Veilige woon- en leefomgeving
· Jaarlijkse rapportage over het werk van de politie. Daarbij zal de gemeenteraad de
door haar gestelde prioriteiten aan de politie meegeven
· Goed contact tussen de wijkagenten en de mensen uit de wijk of het dorp bevorderen,
door bijv. het bezoeken van vergaderingen van Plaatselijk Belang.
· Toegang- en sluitingstijden horeca afstemmen met buurgemeenten.
· Goede voorlichting en intensieve hulp bieden bij huiselijk geweld, alcohol- en
drugsproblematiek. D.m.v. één meldpunt voor het doorgeven van huiselijk geweld.
· Geen vestiging van coffeeshops in onze gemeente.
· Hard optreden tegen wietplantages, illegale seksinrichtingen en illegale bouwwerken.
· De gemeente werkt actief mee aan het realiseren van verkeerslessen op scholen.
· De brandweer is goed toegerust om haar taken optimaal te kunnen uitoefenen
Fysieke veiligheid
· Het gemeentelijk rampenplan zal doorlopend geactualiseerd en geoefend worden.
Programma 4: Leefomgeving
Groenvoorzieningen
· Jaarlijks wordt gerapporteerd over de groenorm voor voor het landelijk gebied door
opgaaf van het aantal kilometers houtwallen en elzensingels.
· Er komt een bomenbeleidsplan met daarin de soorten die kunnen worden geplant.
· Beeldbepalende bomen worden in kaart gebracht en er komen regels voor de
behandeling van die bomen.
· Herbeplanting krijgt hoge prioriteit.
· Gemeentelijk groen zoveel mogelijk overdragen aan aanwonende burgers en
bedrijven, tenzij er leidingen in de grond liggen. Uitspraak van de rechter over
verjaring afwachten en respecteren. Daarna bepalen of het beleid aangepast/gewijzigd
wordt. Pas op voor rechtsongelijkheid.
· Dykswâlen in principe niet wijzigen, elzensingels mogen in principe worden verplaatst.
Afval
· Tuinafval kan gratis op de vuilstortplaats worden afgeleverd.
· De tarievenontwikkeling bij OMRIN kritisch volgen.
· Voorlichting en handhaving zijn noodzakelijk ter voorkoming van zwerfafval.
Riolering
· De opvang van regenwater loskoppelen van het rioleringssysteem.
Gebouwen
· In de gemeentelijke gebouwen een zo hoog mogelijke energiebesparing realiseren.
5
Programma 5: Ontwikkeling
Bedrijfsmatige activiteiten
· De bedrijventerreinen Skûlenboarch/Westkern bij Kootstertille ontwikkelen.
· Het stationsgebied Buitenpost ontwikkelen.
· De bedrijventerreinen De String in Twijzelerheide en Oostkern in Kootstertille
revitaliseren.
· Een meerjarenplanning opstellen voor revitalisering van winkelcentra en
bedrijventerreinen. Hierbij zoveel mogelijk co-financiering toepassen.
· Een innovatiefonds instellen.
· De verplaatsing en uitbreiding van bedrijven vindt plaats binnen het eigen dorp.
· De dienstverlening aan ondernemers verbeteren.
· Boerderijen en andere leegstaande agrarische gebouwen, of gebouwen die ooit met
een agrarisch doel zijn gebouwd, kunnen onder bepaalde voorwaarden "gevuld"
worden met een bedrijf.
· Agrarische bedrijven kunnen groeien door middel van schaalvergroting.
· Perceelsvergroting in de landbouw alleen toestaan als dit geen negatieve gevolgen
heeft voor de gebiedsubsidies
· In overleg met de Kamer van Koophandel en banken goede voorlichting geven aan
startende ondernemers.
· Plattelânsprojekten die gunstig zijn voor de leefbaarheid en de werkgelegenheid
ondersteunen.
· Innovatieve projecten kunnen op steun rekenen.
· De gemeente onderzoekt of het bedrijfsleven zich wil presenteren op beurzen in
Oldenburg en Bremen.
Recreatie en toerisme
· De kansen die het Nationaal Landschap "De Noardlike Fryske Wâlden" biedt voor de
recreatie en het toerisme, als speerpunt van beleid oppakken.
· De dag- en verblijfsrecreatie kunnen groeien.
· De ideeën vanuit Drogeham voor recreatieve ontwikkelingen in de omgeving
Augustinusga-Drogeham-Westkern/Skûlenboarch krijgen prioriteit.
· De uitbreiding van verblijfsrecreatie stimuleren in verband met het gunstig effect op
de middenstand.
· De mogelijkheid om toeristische trekpleisters te verbinden door middel van fietspaden
en ruiterpaden onderzoeken.
· Proberen met de betrokken gemeenten een Recreatieschap Noardlike Fryske Wâlden
op te richten.
· Het cultuurtoerisme extra stimuleren in samenwerking met de Stichting Cultuur en
Toerisme van de provincie Fryslân.
· Wandel- en fietsmogelijkheden uitbreiden door zoveel mogelijk oude kerk, fiets- en
jaagpaden weer op te knappen, in overleg met andere gemeenten.
· De Kruidhof als unieke kruidentuin en het Themapark Spitkeet als een stuk
cultuurhistorie zijn van belang voor het toerisme in onze gemeente.
· Een evenementenkalender is van belang voor het afstemmen van de regionale
evenementen.
Woningen
· Creatief zoeken naar inbreidingsmogelijkheden in de oude dorpspatronen en
lintbebouwing en daarbij ook denken aan open plekken buiten de dorpsbestemmings-
plannen (maar nog wel in de bebouwde kom).
· Ouderen moeten de mogelijkheid hebben zo lang mogelijk in het eigen dorp te blijven
wonen.
· Starters op de woningmarkt hebben mogelijkheden in het eigen dorp, door middel
van nieuwbouw of doorstroming.
· Nieuwbouw waar de vraag en de noodzaak aantoonbaar is, via een
belangstellendenregistratie in overleg met de verenigingen plaatselijk belang en de
woningcorporaties.
6
· Afspraken maken met de woningcorporaties over af te breken woningen tot 2016 (oud
voor nieuw).
· Het bouwen van drempelloze woningen stimuleren.
· Leegstand en verkrotting tegengaan. Onderzoeken op welke wijze leegstand en
verpaupering van bedrijfspanden kan worden tegengegaan (incl. financiële prikkels).
· In overleg met de woningcorporaties harde afspraken maken over een integrale
aanpak van verwaarloosde woningen en buurten.
· Woonplan Kollum-Buitenpost: de reeds aanwezige concrete planopzet, met
verkaveling, woontypologieën, voorzieningenpakket, etc., kan in de markt gezet
worden indien de gemeenteraden daar positief over besluiten.
Ruimtelijke ordening/Verkeer
· Geen landbouwvoertuigen en fietsers op dezelfde rijstrook op het tracé Buitenpost en
Skieding (incl. brug Blauforlaet) van de N358.
· De problemen van de aansluiting van de Mounewei op Twijzel oplossen in overleg met
de provincie.
· Op wegen in het buitengebied zonder vrijliggend fietspad een maximum snelheid van
60 km per uur instellen.
· De ventweg Buitenpost/A7 en Koatstermûne/Kootstertille snel aanleggen.
· Opnieuw onderzoeken welke verkeersremmende maatregelen nodig zijn voor veilige
30 km zones.
· Voor de ontsluiting van Skûlenboarch en Westkern van Kootstertille een integrale
oplossing onderzoeken.
Openbaar vervoer
· Alle inwoners van de dorpen beschikken binnen redelijke afstand over openbaar
vervoer.
· Het station Buitenpost behouden als halteplaats van de sneltrein Groningen-
Leeuwarden.
· Op basis van een periodieke evaluatie actief meedenken met de openbaar
vervoerbedrijven en waar nodig maatregelen nemen om een goede doorstroming van
het openbaar vervoer te waarborgen.
Duurzame ontwikkeling
· Bodemverontreiniging voorkomen
· Het gebruik van groene energie stimuleren.
· Onderzoek naar de opwekking van energie uit biomassa in samenwerking met het
agrarisch bedrijfsleven.
· Werken aan een energieneutraal Achtkarspelen.
· In de provinciale verkeers- en vervoersplannen een CO2-emissiereductie integraal
opnemen.
· Particuliere woningeigenaren informeren en adviseren over energiebesparing.
· In samenwerking met LTO, regionale en lokale agrarische ondernemers onderzoeken
hoe een CO2-reductie in de landbouw kan worden bereikt.
· Een onderzoek instellen naar de noodzaak van een waterplan i.s.m. waterschap en
provincie om dorpen klimaatproof te maken.
· Bij steun aan het bedrijfsleven aandacht besteden aan duurzaamheid.
7
Programma 6: Dienstverlening
Financiën en belastingen
· De gemeente houdt zijn eigen financiële huishouding goed in orde. De collegepartijen
staan daarbij een zuinig en degelijk beleid voor. De komende jaren, met minder
economische groei, wordt lastenverzwaring in principe voorkomen.
· De systematiek van de bezuinigingen zal zijn om direct te bezuinigen en het niet uit te
smeren of uit te stellen. In dit scenario wordt rekening gehouden met een eerste
bezuiniging van 1.000.000,-- in 2012. In de jaren daarop neemt dit toe met
respectievelijk 750.000, 500.000,-- en 250.000,--.
· Gemeentelijke heffingen, rechten en leges zijn in principe kostendekkend. Het college
geeft inzicht in de toegerekende kosten.
· Geen belastingverhoging die boven de inflatiecorrectie uitgaat.
· Bij nieuw beleid geldt: nieuw voor oud.
· Een verantwoorde financiële reserve in acht nemen.
· Resultaten, bestaand beleid en taken permanent evalueren.
· De gemeente ziet er op toe dat zij haar crediteuren tijdig betaalt conform de
servicenormen. Onderzoeken of deze kunnen worden aangescherpt.
· Er is voortdurend aandacht voor een vereenvoudiging/vermindering van de
regelgeving en het tegengaan van bureaucratie.
· Alle GR's maken procentueel dezelfde bezuinigingsslag als de gemeente, dus bij
subsidies e.d. eenzelfde percentage bezuinigen als wat de gemeente moet bezuinigen.
Samenwerking
· Samenwerking/herindeling: partijen conformeren zich aan het raadsbesluit van 11 juni
2009 inzake het rapport Toekomst in de Wâlden.
· Onderzoeken welke taken door de dorpen en/of plaatselijk belangverenigingen zelf
kunnen worden opgepakt.
Publiekszaken
· Als dienstverlenende instelling staat de gemeente open en klaar voor haar inwoners.
Communicatie
· Burgers, belanghebbenden en de verenigingen voor plaatselijk belang worden in een
zo vroeg mogelijk stadium bij de planontwikkeling betrekken.
---
8
Bijlage 1: Bezuinigingsvoorstellen
Uitgangspunt: Senario 2
2011 2012 2013 2014 2015
Programma 1
Bijdrage GGD pm pm pm pm pm
Onderwijsaccomodaties pm pm pm pm pm
Onderwijsachterstanden 0 0 0 0 0
Leerplicht RMC 11 11 11 11 11
Minder indiviuele trajecten 3 3 3 3 3
Afschaffen godsdienstonderwijs 8 8 8 8 8
Peuterspeelzalen en kinderopvang pm pm pm pm pm
Centrum voor jeugd en gezin 0 0 4 4 4
Jeugdgezondheidszorg 0 0 0 0 85
Gezondheidsbeleid 0 0 0 0 0
Onderhoudskosten dorpshuizen 30 30 30 30 30
Dorphuis Kootstertille 0 0 0 0 0
Timpaanwerk zelf uitvoeren 0 0 17 52 52
Beheer dorphuizen door vrijwilligers 45 85 85 85 85
Verlagen leefbaarheidsfonds 9 9 9 9 9
Ouderenadviseur in eigen dienst 10 10 10 10 10
Maatschappelijke zorg pm pm pm pm pm
Bibliotheekwerk 0 0 57 57 57
Muziekschool 0 0 0 0 0
MFC Surhuisterveen pm pm pm pm pm
Monumenten en molens 50 50 50 50 50
Sport algemeen pm pm pm pm pm
Zwembaden pm pm pm pm pm
Groene sportvelden en terreinen 0 0 0 0 0
Efficency 70 70 70 70 70
Programma 2
Lauwerspas pm pm pm pm pm
Minimabeleid pm pm pm pm pm
Kwijtscheldingsbeleid 2 25 25 25 25 25
Schulddienstverlening 55 55 55 55 55
PGB controle 25 25 25 25 25
Zorg in natura pm pm pm pm pm
Opheffen wmo loket Surhuisterveen 20 20 20 20 20
Woningaanpassingen pm pm pm pm pm
Efficency 58 56 56 53 31
Programma 3
Toezichthouders 0 -35 -35 -35 -35
Alcoholpreventie pm pm pm pm pm
Brandweer pm pm 150 150 150
Anti discriminatie 5 5 5 5 5
9
Efficiency 3 3 3 3 3
Programma 4
Raweb pm pm pm pm pm
Openbare verlichting pm pm pm pm pm
Onderhoud speelterreinen 50 50 50 50 50
Bewegwijzering 7 7 7 7 7
Betaald parkeren Bpost Sveen 0 0 0 0 0
Havens Kootstertille/Gerkesklooster pm pm pm pm pm
Regiotaxi 2 2 2 2 2
Oud papier 0 0 0 0 0
Brengtarieven 15 15 15 15 15
Omrin pm pm pm pm pm
Inzameling GFT buitengebied pm pm pm pm pm
Extra tuinafvalroute pm pm pm pm pm
Duurzaamheid gem gebouwen pm pm pm pm pm
Gebouwonderhoud 0 0 30 30 30
Efficiency 10 10 10 10 10
Programma 5
Verkeersveiligheid 5 5 5 5 5
Taken afdelingruimte uitbesteden pm pm pm pm pm
Onderzoek rondweg Sveen verkeersb 25 0 0 0 0
Bedrijfsmatige activiteiten 5 5 5 5 5
10% korting op VVV 6 6 6 6 6
Bedrijfscontactfunctionarissen pm pm pm pm pm
Verhogen kavelprijzen 9 9 9 9 9
Verhogen leges woningbouw 0 26 52 52 52
Verhogen leges partiële herziening 0 1 1 1 1
Kadastrale gegevens aan derden 0 1 1 1 1
Vergunningen via KCC pm pm pm pm pm
De Friese wouden 6 6 6 6 6
Efficiency 5 5 5 5 5
Programma 6
Wachtgeld wethouders -120 -120 -120 -120 -120
Vergoeding raadsleden -50 -50 -50 -50 -50
Wethouder inleveren 0 0 0 0 0
Symposia 2 2 2 2 2
Onderzoekskosten college 27 27 27 27 27
Fusie Tytjerkst. Burgemeester minder 0 0 0 0 0
Vergoeding raadsleden pm pm pm pm pm
Griffier en gemeentescretaris 0 0 0 0 0
Onderzoekskosten rekenkamer 0 12 12 12 12
Nofa stoppen 0 60 50 50 50
Leges op maximum burgerzaken 1 1 1 1 1
10
Benchmark KCC 0 0 0 0 0
Efficiency 64 80 83 195 244
Totaal 496 615 862 1006 1118
Bezuiniging in:
2011 0
2012 1.000
2013 1.750
2014 2.250
2015 2.500
N.B. Door middel van bovenstaande bezuinigingsvoorstellen wordt de beoogde
bezuiniging van 1.000.000,-- in 2012 niet gehaald. Het collegeprogramma zal
daarom aanvullende bezuinigingen bevatten, opdat genoemde bezuiniging wel
wordt gerealiseerd.
11
Voorstellen portefeuilleverdeling college
raadsperiode 2010 - 2014
Burgemeester (Tjeerd van der Zwan)
· Veilige woon- en leefomgeving
· Fysieke veiligheid
· Bestuur
· Samenwerking
· Publiekszaken
· Facilitaire dienstverlening
· Communicatie
· P&O
· Cultuur
CDA (Jan Lammers)
· Bedrijfsmatige activiteiten (incl. recreatie en toerisme)
· Woningen (bouwgrondexploitatie en woningbouw)
· Ruimtelijke ordening (incl. verkeer)
· Openbaar vervoer
· Bodem
· Geluid
· Duurzame ontwikkeling
FNP (Marten van der Veen)
· Onderwijsaccommodaties
· GOA (Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid)
· Onderwijsregelingen
· Welzijnsaccommodaties en Sociaal Cultureel Werk
· Sport
· Monumenten
· Leefomgeving
· Woonruimten (gemeentelijk woningbezit en woonwagens)
· Speelterreinen
· Wegen, straten, pleinen en parkeren
· Havens en waterwegen
· Groenvoorzieningen
· Riolering
· Gebouwen
CU (Klaas Antuma)
· Voorschoolse voorzieningen
· Jeugdbeleid
· Volksgezondheid
· Leefbaarheid
· Ouderenwerk, mantelzorg en vrijwilligerswerk
· Maatschappelijke zorg
· Kruidhof
· Wmo
· Apparaatskosten Wet werk en bijstand
12
· Participatiebudget
· Inkomensvoorziening
· Minimabeleid
· Sociale werkvoorziening
· Inburgering
· Milieu-educatie
· Afval
· Financiën en belastingen
13
---- --
PERSBERICHT
2010/YG38
Buitenpost, 15 april 2010
Presentatie coalitieprogramma gemeenteraad Achtkarspelen
Op donderdag 15 april is het coalitieprogramma van de gemeenteraad van Achtkarspelen 2010-2014 gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst in De Dikke Draai in Surhuisterveen.
Het coalitieprogramma geeft de richting aan voor de nieuwe coalitie voor de komende vier jaar. Het coalitieprogramma dient als basis voor het collegeprogramma.
Burgemeester Van der Zwan zal o.a. fysieke veiligheid en publiekszaken in zijn portefeuille hebben. Beoogd wethouder Jan Lammers (CDA) o.a. ruimtelijke ordening en duurzame ontwikkeling, beoogd wethouder Marten van der Veen (FNP) o.a. sport en leefomgeving en Klaas Antuma, beoogd wethouder CU, financiën en sociale zaken.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart is het CDA als grootste partij naar voren gekomen. Tijdens een openbare bijeenkomst op 8 maart in Buitenpost is ingestemd met het aanzoeken van een onafhankelijke informateur van CDA-huize, de heer mr. ing. Pieter van der Zaag uit Drachten.
Tussen de twee grootste raadsfracties, CDA (6 zetels) en FNP (5 zetels), zijn verschillende gesprekken gevoerd. CDA en FNP hebben daarbij wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken. De fractie van de ChristenUnie (CU) (3 zetels) werd uitgenodigd tot het deelnemen aan de coalitie. De fractie van de CU stemde in met deelname aan de formatiebesprekingen.
De besprekingen vonden plaats in een goede sfeer en alle partijen hebben wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken.