Gemeente Achtkarspelen


Coalitieprogramma gemeenteraad Achtkarspelen

2010 - 2014

Versie 15 april 2010
1





Coalitieprogramma gemeenteraad Achtkarspelen 2010 - 2014

Inleiding
Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Achtkarspelen op 3 maart 2010 is het CDA als grootste partij naar voren gekomen.
Tijdens een openbare bijeenkomst in het gemeentehuis in Buitenpost op 8 maart 2010, waarbij alle raadsfracties met twee personen vertegenwoordigd waren, is ingestemd met het aanzoeken van een onafhankelijke informateur van CDA-huize. Vervolgens is de heer mr. ing. Pieter van der Zaag uit Drachten bereid gevonden de rol van informateur op zich te nemen.

De informateur is begonnen met een gezamenlijk overleg tussen vertegenwoordigers van de fracties van het CDA en de FNP om te onderzoeken of deze twee grootste raadsfracties bereid en in staat zijn tot het vormen van een coalitie ten behoeve van het formeren van een college van burgemeester en wethouders. Mocht een dergelijke coalitie mogelijk zijn, dan zullen beide partijen nog een derde partij uitnodigen tot het deelnemen aan de coalitie en het te formeren college.

De gesprekken hebben plaatsgevonden op 15, 16, 17, 19 en 22 maart 2010 en zijn in beslotenheid gevoerd teneinde de partijen de gelegenheid te bieden in alle openheid van gedachten te wisselen.
Op basis van de genoemde gesprekken zijn de vertegenwoordigers van het CDA en de FNP tot de conclusie gekomen dat het goed mogelijk is samen een coalitie te vormen ten behoeve van het formeren van een college van burgemeester en wethouders. Partijen hebben daarbij wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken. Verder is afgesproken dat de fractie van de ChristenUnie (CU) wordt uitgenodigd tot het deelnemen aan de coalitie.

De resultaten van het informerend overleg zijn gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst op 23 maart 2010 in De Lantearne in Surhuisterveen.

De fractie van de CU stemde in met deelname aan de formatiebesprekingen. Deze besloten besprekingen vonden plaats op 26 maart en op 1, 7, 9, 12 en 13 april 2010 onder leiding van der heer Van der Zaag, die op verzoek van partijen als formateur optrad.
De besprekingen vonden plaats in een goede sfeer en alle partijen hebben wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken.
Tijdens de besprekingen is dit coalitieprogramma tot stand gekomen. Het zal worden gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst op 15 april 2010 in De Dikke Draai in Surhuisterveen.

Vervolgens zal het programma informerend worden besproken in de gemeenteraad. Het geeft de kaders van een door het nieuwe college op te stellen collegeprogramma.

Buitenpost, 15 april 2010

J. Lammers en S. Miedema, namens de CDA-fractie
M. van der Veen en S. Groenhof, namens de FNP-fractie K. Antuma en A.Keizer, namens de CU-fractie

2




Programma 1: Samenleving

Onderwijsaccommodaties

· De schoolgebouwen in het basis- en voortgezet onderwijs zijn flexibel, multifunctioneel en goed uitgerust.

Gemeentelijk onderwijs achterstandenbeleid

· Voortzetting van het huidige beleid op het gebied van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

· Samenwerking stimuleren tussen kinderopvang, peuterspeelzalen en primair onderwijs.

· Opvang van kinderen in hun moedertaal op peuterspeelzalen en kinderopvang, bijvoorbeeld door een Fries VVE-programma.

Onderwijsregelingen

· Stimulering van brede scholen als daarvoor draagvlak bestaat, waarbij onder brede school wordt verstaan: kinderopvang, peuterspeelzaal, basisonderwijs en gymlokalen, zoveel mogelijk op één locatie.

· Als een basisschool (op termijn) met sluiting wordt bedreigd is het in de eerste plaats aan de schoolbesturen als vertegenwoordigers van de ouders om na te denken over de mogelijke samenwerking tussen basisscholen in een dorp.
· Basisscholen stimuleren om mee de doen aan het project `trijetalige skoalle' (Nederlands, Fries, Engels). Gemeente faciliteert de basisscholen die deelnemen aan het netwerk `trijetalige skoalle'.

· Ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten zoveel mogelijk terugdringen.

· In overleg met bedrijven meer leerwerkplekken voor jongeren creëren. Daartoe alle bedrijven in deze raadsperiode bezoeken.

· Het Beleidsakkoord Basisonderwijs eenmaal per jaar monitoren.
· Ten aanzien van schoolzwemmen onderzoeken of er ook kinderen zijn die geen zwemles krijgen ten gevolge van de bezuinigingsmaatregelen van twee jaar geleden. Daarna overwegen of aanpassing van het beleid nodig is.

Jeugdbeleid en gezin

· De Jongerenraad als adviesorgaan en vorm van jongerenparticipatie voortzetten. Ruimte bieden voor initiatieven vanuit de jongeren zelf.
· Het huidige ketenbeleid voortzetten.

· In principe is er in elk dorp een onderkomen voor jeugd tot 16 jaar.
· Er komt een ontmoedigingsbeleid voor alcohol- en drugsgebruik.
· Laagdrempelige begeleiding bij ernstige gezinsproblemen (ouderschapscursussen, gezinscoach), deze vindt zo mogelijk plaats in de directe omgeving van het gezin en bewerkstelligt een actieve betrokkenheid van het gezin.
· Centra voor Jeugd en Gezin worden professioneel, laagdrempelig en niet- bureaucratisch vormgegeven.

· Zorg voor preventie van echtscheidingen (via huwelijks- of relatiecursussen) en hulpaanbod bij en na echtscheidingen.

Volksgezondheid

· Op basis van een evaluatie van het bestaande actieplan tot vermindering van overgewicht komen tot bijstelling van het beleid op dit gebied dan wel tot het opstellen van een nieuw actieplan.

· Ontmoediging van het gebruik van alcohol, softdrugs, harddrugs en tabak, onder andere door goede en realistische voorlichting.

Welzijnsaccommodaties en Sociaal cultureel werk

· Elk dorp heeft in principe recht op een aantal basisvoorzieningen: een basisschool, een sport- en een welzijnsvoorziening. Bij groot onderhoud van die voorzieningen afwegen of die voorziening nog in een behoefte voorziet, of zij in de toekomst nog voldoende
3




kan worden geëxploiteerd, of dat uiteindelijk clustering met een andere voorziening wenselijk is.

· Club- en dorpshuizen zijn belangrijk, ze worden door de dorpsgemeenschappen zelf geëxploiteerd. Nieuwe initiatieven daartoe, die gedragen worden door de bevolking, kunnen rekenen op een positieve benadering door de gemeente.
· Structurele controle van de diensten die Timpaan levert, zo nodig neemt de gemeente de aansturing zelf ter hand.

Ouderenwerk, mantelzorg en vrijwilligers/Maatschappelijke zorg
· Meer aandacht voor en ondersteuning van mantelzorgers.
· Onderzoek doen naar de bereikbaarheid van voorzieningen voor burgers die minder mobiel zijn.

· Zo mogelijk in alle dorpen zorg aanbieden.

· Het werk van de ouderenadviseur voortzetten met huisbezoeken van vrijwilligers, ook om de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Daarbij onderzoeken of nauwere samenwerking met kerken en vrijwilligersorganisaties daarbij kan helpen.
· Vrijwilligersvacaturebank actualiseren en verbeteren om vraag en aanbod van vrijwilligerswerk aan elkaar te koppelen bij re-integratie, maatschappelijke stages en andere vormen van vrijwilligerswerk.

· Voorkomen dat inwoners in een sociaal isolement raken.

Cultuur

· Een taalbeleid dat is gericht op een gelijkwaardige positie van het Fries is een voorwaarde voor een volwaardige Friese cultuur in al zijn uitingsvormen.
· De criteria voor cultuursubsidieregelingen herijken op basis van een helder, eerlijk en consequent subsidiebeleid. Eigen bijdragen en eigen fondsenwerving door gesubsidieerde instellingen is daarbij van belang.
· Een stimuleringsfonds voor cultuur zal plaatselijke initiatieven op gebied van toneel, muziek, literatuur en andere kunstuitingen op een goede manier ondersteunen.

Sport

· Herijken criteria voor sportsubsidieregelingen: zie onder Cultuur.
· Instandhouding sportvoorzieningen: zie onder Welzijnsaccommodaties.
· Door het beter bekend maken van het Jeugdsportfonds zullen meer kinderen van ouders met een minimuminkomen lid kunnen worden van een sportvereniging.
· Privatisering en/of overdracht van gemeenschappelijke voorzieningen (sportterreinen, zwembad De Kûpe) mogelijk maken.

Programma 2: Werk, inkomen en zorg

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

· Een Wmo-cliëntenraad oprichten.

· Bij aanbestedingen van huishoudelijke hulp en andere diensten staat de kwaliteit voorop, niet de prijs.

· Bij de indicatiestellingen meer maatwerk.

Participatiebudget

· Begeleiding van uitkeringsgerechtigden naar regulier werk heeft de hoogste prioriteit.
· Uitkeringsgerechtigden meer stimuleren om vrijwilligerswerk te doen, minder vrijblijvend dan tot op heden het geval is.

Minimabeleid

· Met betrekking tot bijzondere bijstand in principe de norm van 110 % van het minimum-inkomen handhaven.

· Doelgroepen ontvangen de minimagids.

· Het effect van de Lauwerspas op korte termijn evalueren.
· Op scholen voorlichting geven over armoede en de gevolgen daarvan.
· Maatwerken verlenen bij het verlenen van vrijstellingen van gemeentelijke heffingen.
4





· Maatwerk leveren bij het verlenen van bijstand ter vervanging van onmisbare en dure apparatuur (aanschaf gebruikte apparatuur stimuleren).
· Schuldpreventie en schuldhulpverlening in eigen hand houden.

Sociale werkvoorziening

· De wachtlijsten bij Caparis op een zodanige manier verkleinen dat personen die daarvoor in aanmerking komen een redelijke kans hebben om via Caparis aan het werk te komen.

· Doorstroming vanuit de Wwb naar sociale werkvoorziening en beschermde banen stimuleren.

· De werknemers van Caparis stromen zoveel mogelijk naar reguliere bedrijven uit.

Programma 3: Veiligheid

Veilige woon- en leefomgeving

· Jaarlijkse rapportage over het werk van de politie. Daarbij zal de gemeenteraad de door haar gestelde prioriteiten aan de politie meegeven
· Goed contact tussen de wijkagenten en de mensen uit de wijk of het dorp bevorderen, door bijv. het bezoeken van vergaderingen van Plaatselijk Belang.
· Toegang- en sluitingstijden horeca afstemmen met buurgemeenten.
· Goede voorlichting en intensieve hulp bieden bij huiselijk geweld, alcohol- en drugsproblematiek. D.m.v. één meldpunt voor het doorgeven van huiselijk geweld.
· Geen vestiging van coffeeshops in onze gemeente.
· Hard optreden tegen wietplantages, illegale seksinrichtingen en illegale bouwwerken.
· De gemeente werkt actief mee aan het realiseren van verkeerslessen op scholen.
· De brandweer is goed toegerust om haar taken optimaal te kunnen uitoefenen

Fysieke veiligheid

· Het gemeentelijk rampenplan zal doorlopend geactualiseerd en geoefend worden.

Programma 4: Leefomgeving

Groenvoorzieningen

· Jaarlijks wordt gerapporteerd over de groenorm voor voor het landelijk gebied door opgaaf van het aantal kilometers houtwallen en elzensingels.
· Er komt een bomenbeleidsplan met daarin de soorten die kunnen worden geplant.
· Beeldbepalende bomen worden in kaart gebracht en er komen regels voor de behandeling van die bomen.

· Herbeplanting krijgt hoge prioriteit.

· Gemeentelijk groen zoveel mogelijk overdragen aan aanwonende burgers en bedrijven, tenzij er leidingen in de grond liggen. Uitspraak van de rechter over verjaring afwachten en respecteren. Daarna bepalen of het beleid aangepast/gewijzigd wordt. Pas op voor rechtsongelijkheid.

· Dykswâlen in principe niet wijzigen, elzensingels mogen in principe worden verplaatst.

Afval

· Tuinafval kan gratis op de vuilstortplaats worden afgeleverd.
· De tarievenontwikkeling bij OMRIN kritisch volgen.
· Voorlichting en handhaving zijn noodzakelijk ter voorkoming van zwerfafval.

Riolering

· De opvang van regenwater loskoppelen van het rioleringssysteem.

Gebouwen

· In de gemeentelijke gebouwen een zo hoog mogelijke energiebesparing realiseren.


5




Programma 5: Ontwikkeling

Bedrijfsmatige activiteiten

· De bedrijventerreinen Skûlenboarch/Westkern bij Kootstertille ontwikkelen.
· Het stationsgebied Buitenpost ontwikkelen.

· De bedrijventerreinen De String in Twijzelerheide en Oostkern in Kootstertille revitaliseren.

· Een meerjarenplanning opstellen voor revitalisering van winkelcentra en bedrijventerreinen. Hierbij zoveel mogelijk co-financiering toepassen.
· Een innovatiefonds instellen.

· De verplaatsing en uitbreiding van bedrijven vindt plaats binnen het eigen dorp.
· De dienstverlening aan ondernemers verbeteren.
· Boerderijen en andere leegstaande agrarische gebouwen, of gebouwen die ooit met een agrarisch doel zijn gebouwd, kunnen onder bepaalde voorwaarden "gevuld" worden met een bedrijf.

· Agrarische bedrijven kunnen groeien door middel van schaalvergroting.
· Perceelsvergroting in de landbouw alleen toestaan als dit geen negatieve gevolgen heeft voor de gebiedsubsidies

· In overleg met de Kamer van Koophandel en banken goede voorlichting geven aan startende ondernemers.

· Plattelânsprojekten die gunstig zijn voor de leefbaarheid en de werkgelegenheid ondersteunen.

· Innovatieve projecten kunnen op steun rekenen.
· De gemeente onderzoekt of het bedrijfsleven zich wil presenteren op beurzen in Oldenburg en Bremen.

Recreatie en toerisme

· De kansen die het Nationaal Landschap "De Noardlike Fryske Wâlden" biedt voor de recreatie en het toerisme, als speerpunt van beleid oppakken.
· De dag- en verblijfsrecreatie kunnen groeien.
· De ideeën vanuit Drogeham voor recreatieve ontwikkelingen in de omgeving Augustinusga-Drogeham-Westkern/Skûlenboarch krijgen prioriteit.
· De uitbreiding van verblijfsrecreatie stimuleren in verband met het gunstig effect op de middenstand.

· De mogelijkheid om toeristische trekpleisters te verbinden door middel van fietspaden en ruiterpaden onderzoeken.

· Proberen met de betrokken gemeenten een Recreatieschap Noardlike Fryske Wâlden op te richten.

· Het cultuurtoerisme extra stimuleren in samenwerking met de Stichting Cultuur en Toerisme van de provincie Fryslân.

· Wandel- en fietsmogelijkheden uitbreiden door zoveel mogelijk oude kerk, fiets- en jaagpaden weer op te knappen, in overleg met andere gemeenten.
· De Kruidhof als unieke kruidentuin en het Themapark Spitkeet als een stuk cultuurhistorie zijn van belang voor het toerisme in onze gemeente.
· Een evenementenkalender is van belang voor het afstemmen van de regionale evenementen.

Woningen

· Creatief zoeken naar inbreidingsmogelijkheden in de oude dorpspatronen en lintbebouwing en daarbij ook denken aan open plekken buiten de dorpsbestemmings- plannen (maar nog wel in de bebouwde kom).

· Ouderen moeten de mogelijkheid hebben zo lang mogelijk in het eigen dorp te blijven wonen.

· Starters op de woningmarkt hebben mogelijkheden in het eigen dorp, door middel van nieuwbouw of doorstroming.

· Nieuwbouw waar de vraag en de noodzaak aantoonbaar is, via een belangstellendenregistratie in overleg met de verenigingen plaatselijk belang en de woningcorporaties.

6





· Afspraken maken met de woningcorporaties over af te breken woningen tot 2016 (oud voor nieuw).

· Het bouwen van drempelloze woningen stimuleren.
· Leegstand en verkrotting tegengaan. Onderzoeken op welke wijze leegstand en verpaupering van bedrijfspanden kan worden tegengegaan (incl. financiële prikkels).
· In overleg met de woningcorporaties harde afspraken maken over een integrale aanpak van verwaarloosde woningen en buurten.

· Woonplan Kollum-Buitenpost: de reeds aanwezige concrete planopzet, met verkaveling, woontypologieën, voorzieningenpakket, etc., kan in de markt gezet worden indien de gemeenteraden daar positief over besluiten.

Ruimtelijke ordening/Verkeer

· Geen landbouwvoertuigen en fietsers op dezelfde rijstrook op het tracé Buitenpost en Skieding (incl. brug Blauforlaet) van de N358.

· De problemen van de aansluiting van de Mounewei op Twijzel oplossen in overleg met de provincie.

· Op wegen in het buitengebied zonder vrijliggend fietspad een maximum snelheid van 60 km per uur instellen.

· De ventweg Buitenpost/A7 en Koatstermûne/Kootstertille snel aanleggen.
· Opnieuw onderzoeken welke verkeersremmende maatregelen nodig zijn voor veilige 30 km zones.

· Voor de ontsluiting van Skûlenboarch en Westkern van Kootstertille een integrale oplossing onderzoeken.

Openbaar vervoer

· Alle inwoners van de dorpen beschikken binnen redelijke afstand over openbaar vervoer.

· Het station Buitenpost behouden als halteplaats van de sneltrein Groningen- Leeuwarden.

· Op basis van een periodieke evaluatie actief meedenken met de openbaar vervoerbedrijven en waar nodig maatregelen nemen om een goede doorstroming van het openbaar vervoer te waarborgen.

Duurzame ontwikkeling

· Bodemverontreiniging voorkomen

· Het gebruik van groene energie stimuleren.

· Onderzoek naar de opwekking van energie uit biomassa in samenwerking met het agrarisch bedrijfsleven.

· Werken aan een energieneutraal Achtkarspelen.
· In de provinciale verkeers- en vervoersplannen een CO2-emissiereductie integraal opnemen.

· Particuliere woningeigenaren informeren en adviseren over energiebesparing.
· In samenwerking met LTO, regionale en lokale agrarische ondernemers onderzoeken hoe een CO2-reductie in de landbouw kan worden bereikt.
· Een onderzoek instellen naar de noodzaak van een waterplan i.s.m. waterschap en provincie om dorpen klimaatproof te maken.

· Bij steun aan het bedrijfsleven aandacht besteden aan duurzaamheid.
7




Programma 6: Dienstverlening

Financiën en belastingen

· De gemeente houdt zijn eigen financiële huishouding goed in orde. De collegepartijen staan daarbij een zuinig en degelijk beleid voor. De komende jaren, met minder economische groei, wordt lastenverzwaring in principe voorkomen.
· De systematiek van de bezuinigingen zal zijn om direct te bezuinigen en het niet uit te smeren of uit te stellen. In dit scenario wordt rekening gehouden met een eerste bezuiniging van 1.000.000,-- in 2012. In de jaren daarop neemt dit toe met respectievelijk 750.000, 500.000,-- en 250.000,--.
· Gemeentelijke heffingen, rechten en leges zijn in principe kostendekkend. Het college geeft inzicht in de toegerekende kosten.

· Geen belastingverhoging die boven de inflatiecorrectie uitgaat.
· Bij nieuw beleid geldt: nieuw voor oud.

· Een verantwoorde financiële reserve in acht nemen.
· Resultaten, bestaand beleid en taken permanent evalueren.
· De gemeente ziet er op toe dat zij haar crediteuren tijdig betaalt conform de servicenormen. Onderzoeken of deze kunnen worden aangescherpt.
· Er is voortdurend aandacht voor een vereenvoudiging/vermindering van de regelgeving en het tegengaan van bureaucratie.

· Alle GR's maken procentueel dezelfde bezuinigingsslag als de gemeente, dus bij subsidies e.d. eenzelfde percentage bezuinigen als wat de gemeente moet bezuinigen.

Samenwerking

· Samenwerking/herindeling: partijen conformeren zich aan het raadsbesluit van 11 juni 2009 inzake het rapport Toekomst in de Wâlden.

· Onderzoeken welke taken door de dorpen en/of plaatselijk belangverenigingen zelf kunnen worden opgepakt.

Publiekszaken

· Als dienstverlenende instelling staat de gemeente open en klaar voor haar inwoners.

Communicatie

· Burgers, belanghebbenden en de verenigingen voor plaatselijk belang worden in een zo vroeg mogelijk stadium bij de planontwikkeling betrekken.


---


8




Bijlage 1: Bezuinigingsvoorstellen

Uitgangspunt: Senario 2
2011 2012 2013 2014 2015 Programma 1
Bijdrage GGD pm pm pm pm pm Onderwijsaccomodaties pm pm pm pm pm Onderwijsachterstanden 0 0 0 0 0 Leerplicht RMC 11 11 11 11 11 Minder indiviuele trajecten 3 3 3 3 3 Afschaffen godsdienstonderwijs 8 8 8 8 8 Peuterspeelzalen en kinderopvang pm pm pm pm pm Centrum voor jeugd en gezin 0 0 4 4 4 Jeugdgezondheidszorg 0 0 0 0 85 Gezondheidsbeleid 0 0 0 0 0 Onderhoudskosten dorpshuizen 30 30 30 30 30 Dorphuis Kootstertille 0 0 0 0 0 Timpaanwerk zelf uitvoeren 0 0 17 52 52 Beheer dorphuizen door vrijwilligers 45 85 85 85 85 Verlagen leefbaarheidsfonds 9 9 9 9 9 Ouderenadviseur in eigen dienst 10 10 10 10 10 Maatschappelijke zorg pm pm pm pm pm Bibliotheekwerk 0 0 57 57 57 Muziekschool 0 0 0 0 0 MFC Surhuisterveen pm pm pm pm pm Monumenten en molens 50 50 50 50 50 Sport algemeen pm pm pm pm pm Zwembaden pm pm pm pm pm Groene sportvelden en terreinen 0 0 0 0 0 Efficency 70 70 70 70 70

Programma 2
Lauwerspas pm pm pm pm pm Minimabeleid pm pm pm pm pm Kwijtscheldingsbeleid 2 25 25 25 25 25 Schulddienstverlening 55 55 55 55 55 PGB controle 25 25 25 25 25 Zorg in natura pm pm pm pm pm Opheffen wmo loket Surhuisterveen 20 20 20 20 20 Woningaanpassingen pm pm pm pm pm Efficency 58 56 56 53 31

Programma 3
Toezichthouders 0 -35 -35 -35 -35 Alcoholpreventie pm pm pm pm pm Brandweer pm pm 150 150 150 Anti discriminatie 5 5 5 5 5
9




Efficiency 3 3 3 3 3

Programma 4
Raweb pm pm pm pm pm Openbare verlichting pm pm pm pm pm

Onderhoud speelterreinen 50 50 50 50 50 Bewegwijzering 7 7 7 7 7 Betaald parkeren Bpost Sveen 0 0 0 0 0 Havens Kootstertille/Gerkesklooster pm pm pm pm pm Regiotaxi 2 2 2 2 2 Oud papier 0 0 0 0 0 Brengtarieven 15 15 15 15 15 Omrin pm pm pm pm pm Inzameling GFT buitengebied pm pm pm pm pm Extra tuinafvalroute pm pm pm pm pm Duurzaamheid gem gebouwen pm pm pm pm pm Gebouwonderhoud 0 0 30 30 30 Efficiency 10 10 10 10 10

Programma 5
Verkeersveiligheid 5 5 5 5 5 Taken afdelingruimte uitbesteden pm pm pm pm pm Onderzoek rondweg Sveen verkeersb 25 0 0 0 0 Bedrijfsmatige activiteiten 5 5 5 5 5
10% korting op VVV 6 6 6 6 6 Bedrijfscontactfunctionarissen pm pm pm pm pm Verhogen kavelprijzen 9 9 9 9 9 Verhogen leges woningbouw 0 26 52 52 52 Verhogen leges partiële herziening 0 1 1 1 1 Kadastrale gegevens aan derden 0 1 1 1 1 Vergunningen via KCC pm pm pm pm pm De Friese wouden 6 6 6 6 6 Efficiency 5 5 5 5 5

Programma 6
Wachtgeld wethouders -120 -120 -120 -120 -120 Vergoeding raadsleden -50 -50 -50 -50 -50 Wethouder inleveren 0 0 0 0 0 Symposia 2 2 2 2 2 Onderzoekskosten college 27 27 27 27 27 Fusie Tytjerkst. Burgemeester minder 0 0 0 0 0 Vergoeding raadsleden pm pm pm pm pm Griffier en gemeentescretaris 0 0 0 0 0 Onderzoekskosten rekenkamer 0 12 12 12 12 Nofa stoppen 0 60 50 50 50 Leges op maximum burgerzaken 1 1 1 1 1 10




Benchmark KCC 0 0 0 0 0

Efficiency 64 80 83 195 244 Totaal 496 615 862 1006 1118

Bezuiniging in:
2011 0
2012 1.000
2013 1.750
2014 2.250
2015 2.500

N.B. Door middel van bovenstaande bezuinigingsvoorstellen wordt de beoogde bezuiniging van 1.000.000,-- in 2012 niet gehaald. Het collegeprogramma zal daarom aanvullende bezuinigingen bevatten, opdat genoemde bezuiniging wel wordt gerealiseerd.


11




Voorstellen portefeuilleverdeling college raadsperiode 2010 - 2014

Burgemeester (Tjeerd van der Zwan)


· Veilige woon- en leefomgeving

· Fysieke veiligheid

· Bestuur

· Samenwerking

· Publiekszaken

· Facilitaire dienstverlening

· Communicatie

· P&O

· Cultuur

CDA (Jan Lammers)


· Bedrijfsmatige activiteiten (incl. recreatie en toerisme)
· Woningen (bouwgrondexploitatie en woningbouw)
· Ruimtelijke ordening (incl. verkeer)

· Openbaar vervoer

· Bodem

· Geluid

· Duurzame ontwikkeling

FNP (Marten van der Veen)


· Onderwijsaccommodaties

· GOA (Gemeentelijk Onderwijs Achterstandenbeleid)
· Onderwijsregelingen

· Welzijnsaccommodaties en Sociaal Cultureel Werk
· Sport

· Monumenten

· Leefomgeving

· Woonruimten (gemeentelijk woningbezit en woonwagens)
· Speelterreinen

· Wegen, straten, pleinen en parkeren

· Havens en waterwegen

· Groenvoorzieningen

· Riolering

· Gebouwen

CU (Klaas Antuma)


· Voorschoolse voorzieningen

· Jeugdbeleid

· Volksgezondheid

· Leefbaarheid

· Ouderenwerk, mantelzorg en vrijwilligerswerk
· Maatschappelijke zorg

· Kruidhof

· Wmo

· Apparaatskosten Wet werk en bijstand

12





· Participatiebudget

· Inkomensvoorziening

· Minimabeleid

· Sociale werkvoorziening

· Inburgering

· Milieu-educatie

· Afval

· Financiën en belastingen


13






---- --
PERSBERICHT

2010/YG38
Buitenpost, 15 april 2010

Presentatie coalitieprogramma gemeenteraad Achtkarspelen

Op donderdag 15 april is het coalitieprogramma van de gemeenteraad van Achtkarspelen 2010-2014 gepresenteerd tijdens een openbare bijeenkomst in De Dikke Draai in Surhuisterveen.

Het coalitieprogramma geeft de richting aan voor de nieuwe coalitie voor de komende vier jaar. Het coalitieprogramma dient als basis voor het collegeprogramma. Burgemeester Van der Zwan zal o.a. fysieke veiligheid en publiekszaken in zijn portefeuille hebben. Beoogd wethouder Jan Lammers (CDA) o.a. ruimtelijke ordening en duurzame ontwikkeling, beoogd wethouder Marten van der Veen (FNP) o.a. sport en leefomgeving en Klaas Antuma, beoogd wethouder CU, financiën en sociale zaken.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart is het CDA als grootste partij naar voren gekomen. Tijdens een openbare bijeenkomst op 8 maart in Buitenpost is ingestemd met het aanzoeken van een onafhankelijke informateur van CDA-huize, de heer mr. ing. Pieter van der Zaag uit Drachten.

Tussen de twee grootste raadsfracties, CDA (6 zetels) en FNP (5 zetels), zijn verschillende gesprekken gevoerd. CDA en FNP hebben daarbij wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken. De fractie van de ChristenUnie (CU) (3 zetels) werd uitgenodigd tot het deelnemen aan de coalitie. De fractie van de CU stemde in met deelname aan de formatiebesprekingen. De besprekingen vonden plaats in een goede sfeer en alle partijen hebben wederzijds het vertrouwen in elkaar uitgesproken.