International Film Festival Rotterdam
International Film Festival Rotterdam

PERSBERICHT 8 april 2010

Protest IFFR, EYE, Lantaren/Venster, Filmhuis Den Haag tegen gevangenhouding filmmaker Jafar Panahi

Met ingelaste, gratis toegankelijke vertoningen op donderdag 15 april van Jafar Panahi's films The Circle in Den Haag en Amsterdam en Offside in Rotterdam, sluiten het International Film Festival Rotterdam, EYE Film Instituut Nederland, Theater Lantaren/Venster en Filmhuis Den Haag zich aan bij het internationale pleidooi voor de vrijlating van de Iraanse filmmaker.

Jafar Panahi, algemeen geprezen als invloedrijkste filmmaker van de Iraanse New Wave, wordt zonder officiële aanklacht door de Iraanse autoriteiten gevangen gehouden. Panahi, zijn vrouw, zijn dochter en vijftien anderen werden 1 maart gearresteerd. Op Panahi na zijn allen inmiddels vrijgelaten.

Tussen 15 en 21 april worden, op initiatief van de internationale Facebookgroep 'Free Jafar Panahi', wereldwijd films van Panahi vertoond. Inmiddels zijn vertoningen bevestigd in India, Brazilië en Canada; in Argentinië, Italië, Spanje, Litouwen en de Verenigde Staten zijn vertoningen aangekondigd.
The Circle is op donderdag 15 april vanaf 17.00 uur te zien Filmhuis Den Haag (zie www.filmhuisdenhaag.nl) en vanaf 17.15 uur in EYE Film Instituut Nederland, Amsterdam (zie: www.filmmuseum.nl). Offside is op donderdag 15 april vanaf 21.00 uur te zien in Theater Lantaren/Venster, Rotterdam (zie: www.lantaren-venster.nl). Toegangskaarten zijn (gratis) verkrijgbaar via de kassa's van de betreffende filmtheaters.

Jafar Panahi (1960, Mianeh, Iran) maakte na zijn filmstudie korte televisiefilms en werd assistent van Abbas Kiarostami, zijn leermeester en inspirator. Hij maakt zelden gebruik van acteurs, zijn aanpak beweegt zich tussen documentaire en neo-realisme. Kenmerkend voor zijn werk is zijn kritische houding tegenover klassenverschillen, de positie van minderheden en de positie van vrouwen in Iran. Zijn films zijn om die reden in Iran zelden in de bioscoop te zien.

Met The White Balloon won Panahi in Cannes de Caméra d'Or voor beste debuutfilm en met The Circle (2000) de Gouden Leeuw in Venetië. Offside won in 2006 zowel de Zilveren Beer als de grote juryprijs van het filmfestival van Berlijn. Het IFFR vertoonde vanaf The White Balloon al het werk van Panahi. In 2008 kwam Panahi naar het filmfestival in Rotterdam als lid van de VPRO Tiger Awards Jury en om zijn voor CineMart geselecteerde filmproject The Return te presenteren.

In zijn indrukwekkende The Circle (2000), bekroond met een Gouden Leeuw in Venetië, waagt Panahi zich openlijk aan een film over de onderdrukking van vrouwen. De film verhaalt over onder meer een vrouw die een dochter krijgt in plaats van de door haar man en schoonfamilie gewenste zoon, een vrouw die een abortus wil en een alleenstaande moeder die zich gedwongen ziet haar kind te vondeling te leggen.

In Jafar Panahi's Offside (2006) breken zes Iraanse meiden de wet die vrouwen verbiedt sportevenementen bij te wonen door, verkleed als jongens, Teherans Azadi-stadion binnen te gaan. Daar spelen de voetbalteams van Iran en Bahrein een WK-kwalificatiewedstrijd. Offside is spannende docufictie over voetbalgekke meiden die door de wet altijd buitenspel zullen staan.

Met dank aan A-Film Distribution en EYE Film Instituut Nederland voor het ter beschikking stellen van de films.

Noot aan de redactie,