Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Utrecht, 15 april 2010

MOgroep tegen forse verhoging proceskosten

De Sociaal raadslieden van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden LOSR, doen een beroep op minister Hirsch Ballin om te voorkomen dat burgers straks het risico lopen 270% meer griffierechten te moeten betalen. Schuldeisers in bijvoorbeeld zaken met achterstallige huur, die naar de kantonrechter stappen kunnen die kosten verhalen op de schuldenaar. Meestal wint de schuldeiser. Juist mensen die al in problematische schuldensituaties verkeren lopen dan dus het risico op extra kosten doordat er een wetsvoorstel ligt waarbij de griffiekosten exorbitant verhoogd worden.

Een onderdeel van deze Evaluatiewet modernisering rechtelijke organisatie wordt gevormd door de verruiming van de mogelijkheid van kantonprocedures. Daarmee wil men de drempel van de rechtspraak verlagen. Dat is mooi. Maar minder mooi is dat de hoogte van het griffierecht nu wordt aangepast. Dat moet om de verschuiving van rechtbankprocedures naar kantonprocedures budgetneutraal te kunnen realiseren. Het Wetsvoorstel griffierechten burgerlijke zaken introduceert aparte tarieven voor rechtspersonen en natuurlijke personen bij de sector kanton. Dit onderscheid is gemaakt omdat:
. lagere tarieven voor natuurlijke personen nodig zijn om de toegang tot de rechter te waarborgen;
. hogere tarieven voor rechtspersonen nodig zijn om de overheidsinkomsten uit griffierechten op peil te houden.

Voorzitter van de LOSR Saskia Noorman-den Uyl: 'Gevolg is wel dat gewone mensen met schulden, straks op gaan draaien voor die hoge griffierechten. Als zij de procedure verliezen, moeten zij immers de kosten van de procedure betalen. Daar is echt niemand bij gebaat. Inmiddels is dit wetsvoorstel door de Tweede Kamer aangenomen. Onbegrijpelijk is dat deze verschuiving van kosten ook verdisconteerd wordt in de griffierechten die gaan gelden bij een vordering tot E 5000. Deze categorie heeft immers niets met de verruiming van de competentiegrens te maken.'

Bij een vordering van bijvoorbeeld E 600 moeten rechtspersonen 270% meer griffierechten betalen in vergelijking met het huidige tarief. Nu is dat E 158, maar dat wordt E 426.

Noorman den Uyl: 'Uiteindelijk betalen natuurlijke personen immers meestal deze rekening. Bij de schulden waar de gemiddelde burger mee te maken heeft gaat het juist om vorderingen van rechtspersonen tussen de E 500 en E 5000. Bijvoorbeeld een huurachterstand van drie maanden. Het is niet terecht dit soort vorderingen sterk te verhogen. Juist omdat deze niets met de overheveling van rechtbankzaken naar de kantonrechter te maken hebben. Dit is exorbitant. '

De LOSR stelt voor om het wetsvoorstel zodanig aan te passen dat het griffierecht bij vorderingen t/m E 5000 niet wordt verhoogd, ten opzichte van het griffierecht zoals vermeld in het inmiddels door de Tweede Kamer aangenomen Wetsvoorstel griffierechten burgerlijke zaken. Dit kan door een apart griffierecht op te nemen voor vorderingen van E 501 t/m E 5000.

De sociaal raadslieden van de LOSR hebben hierover een brief gestuurd naar minister van Justitie Hirsch Ballin.
|De sociaal raadslieden zijn verenigd in de Landelijke Organisatie     |
|Sociaal Raadslieden, LOSR.                                            |
|De LOSR is onderdeel van MOgroep Welzijn & Maatschappelijke           |
|Dienstverlening (MOgroep/LOSR). Jaarlijks geven in Nederland zo'n     |
|vierhonderd sociaal raadslieden in 500.000 cliëntcontacten advies en  |
|ondersteuning aan burgers.                                            |