Ingezonden persbericht


Persbericht

Sopraan Charlotte Margiono bij het NNO

Groningen, 1 april 2010 - Op 15, 16 en 17 april komt sopraan Charlotte Margiono op bezoek bij het Noord Nederlands Orkest. Op het programma staan onder meer de liederen van Strauss en Mahlers Fünf Rückertlieder. Het orkest staat onder leiding van chef-dirigent Michel Tabachnik. De concerten vinden plaats in Emmen, Groningen en Amsterdam.

Alvorens een wereldberoemde stemband tot trillen wordt gebracht, pakt het NNO de instrumenten op voor een orkestbewerking van één van de allermooiste werken van Johann Sebastian Bach: de Chaconne uit de Tweede Partita voor soloviool. Een chaconne (afgeleid van een Spaanse dansvorm) is nauw verwant aan de passacaglia. In 1873 legde Jospeh Joachim Raff de laatste hand aan zijn transcriptie van Bachs befaamde Chaconne.

Charlotte Margiono

Aansluitend kondigt het NNO vol trots Charlotte Margiono aan. Deze virtuoze sopraan trekt volle zalen met haar vertolking van de liederen van Mahler en nu doet ze dat ongetwijfeld samen met het NNO. 'Een schoolvoorbeeld van pure tekstbeleving', 'een bevlogen liedzangeres'; zo schreef de muziekpers over haar. Margiono is de zangeres bij uitstek voor de gevoelige en intieme Rückert-Lieder van Mahler en de liederen van Strauss. Margiono zingt de Fünf Rückertlieder en na de pauze het Morgen- en het Wiegenlied van Richard Strauss.

Debussy omschreef zijn Nocturnes als een experiment met één enkele kleur, een studie in grijs. Dit impressionistische klankschilderij roept beelden op van traag voortbewegende wolken, de tintelende sfeer van een feest en ten slotte de zee waar plotseling geheimzinnig lachende sirenen - vertolkt door het NNCK Vrouwenkoor - hoorbaar zijn. Debussy componeerde lange tijd vooral voor orkest en legde zich pas later toe op de piano. Zijn impressionistische Préludes maakten in 2006 de gang terug - of vooruit, zo u wilt - naar het orkest, dankzij de fenomenale orkestratie door de Engelse componist Colin Matthews. Het NNO brengt de Nederlandse première van een selectie ervan.

Concerten

> do 15 april | Emmen | Theater de Muzeval | 20.15 uur *

> vr 16 april | Groningen | De Oosterpoort | 20.15 uur*

> zo 18 april | Amsterdam | Concertgebouw | 11.00 uur (zonder Straussliederen en delen uit de Preludes)


* gratis inleiding één uur voor aanvang concert. In De Oosterpoort om 19.00 uur.

Programma

Bach/ork. Raff Chaconne uit tweede partita BWV 1004 Mahler Rückert-Lieder
Debussy/Matthews Drie Ned. Premières uit de Preludes: La Terrasse des audiences du Clair du lune | Violes | Bruyères

Strauss Liederen: Morgen en Wiegenlied

Debussy Nocturnes

Dirigent Michel Tabachnik

Sopraan Charlotte Margiono

Koor NNCK Vrouwenkoor, inst. Louis Buskens

Het Noord Nederlands Orkest

Het Noord Nederlands Orkest (NNO) heeft wortels in het jaar 1862, toen de Groninger Orkest Vereniging werd opgericht. Hierdoor mag het NNO als het oudste nog bestaande symfonieorkest van Nederland gezien worden. Op dit moment is het Noord Nederlands Orkest het grootste regionale symfonieorkest in Nederland. Met Groningen als standplaats verzorgt het orkest zo'n 120 concerten per seizoen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe en op belangrijke podia in de rest van Nederland, waaronder het Concertgebouw in Amsterdam en De Doelen in Rotterdam. Het NNO treedt ook regelmatig in het buitenland op (zoals eerder in Duitsland en Spanje en in begin november zeer succesvol in de Salle Pleyel en de Cité de la Musique in Parijs), is regelmatig te beluisteren tijdens radio-uitzendingen en heeft de afgelopen vijf jaar diverse CD's op gerenommeerde labels uitgebracht die in de vakpers enthousiast zijn ontvangen. De programmering van het orkest onderscheidt zich door durf en originaliteit en leverde het orkest de nominatie op voor de Klassieke Muziekprijs 2005-2006 van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD). In elk seizoenprogramma zijn cross-overs te vinden met andere muziekstijlen - zoals jazz en popmuziek - naast bijzonder samengestelde programma's van barok tot 21e-eeuws. Daarnaast organiseert het NNO samen met stichting Prime elk jaar een festival rond een prominente, hedendaagse componist. Sinds 2000 hebben internationaal gelauwerde componisten als Terry Riley, Arvo Pärt, Hans Werner Henze, Wolfgang Rihm, Sir Harrison Birtwistle, Heiner Goebbels en Sofia Gubaidulina, Philip Glass en Laurie Anderson Groningen aangedaan. Het NNO werkte in het verleden met vooraanstaande dirigenten zoals Jean Fournet, Franz Paul Decker, Alain Lombard, Sergiu Comissiona, Richard Dufallo, Nikolai Alexeev, Jan Willem de Vriend, Jacques Mercier, Alexander Vedernikov en Viktor Liberman, die van 1997 tot 1999 chef-dirigent van het NNO was. Sinds seizoen 2005-2006 is Michel Tabachnik chef-dirigent van het orkest. Daarnaast is Michel Tabachnik met ingang van seizoen 2008-2009 ook de nieuwe chef-dirigent / artistiek directeur van het Vlaams Radio Orkest.

Charlotte Margiono
sopraan

Charlotte Margiono (Amsterdam) stond sedert het begin van haar muzikale opleiding - die ze afsloot aan het Conservatorium van Arnhem - onder de hoede van de wereldvermaarde Nederlandse alt Aafje Heynis. Haar vertolking van Fiordiligi in de Jürgen-Flimm-produktie van Mozarts Così fan Tutte in januari 1990 in Amsterdam met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Nikolaus Harnoncourt bezorgde Charlotte Margiono een definitieve plaats aan de internationale top van Mozart-sopranen. Haar Mozartpartijen brachten haar dan ook over de hele wereld. Margiono vertolkte vele malen de rol van Contesse uit Mozarts Nozze di Figaro. Ze zong de rol van Erste Dame en Pamina in Die Zauberflöte, Aminda in La Finta Giardinera, Vitellia in La Clemenza di Tito en haar favoriete rol Donna Elvira in Don Giovanni.

Naast deze Mozartrollen heeft Charlotte Margiono inmiddels een breed repertoire opgebouwd. Ze zong Marie in Smetana's Die Verkaufte Braut, Mimi in Puccini's La Bohème, Agathe in Weberns Der Freischütz, Desdemona in Verdi'd Otello, Marguerite in Berlioz' La Damnation de Faust, Eva in Wagners Meistersinger en Elsa in Lohengrin van Wagner.

Margiono zong als Chrysothemis in Strauss Elektra in La Monnaie in Brussel, als Leonore in Mozarts Fidelio en als Eglantine in Webers Euryanthe in Amsterdam, als Sieglinde in Wagners Die Walküre in een produktie van De Nederlandse Opera en maakte haar debuut in de Carnegie Hall in New York in Smetana's Die verkaufte Braut.

Charlotte Margiono werkt met wereldberoemde dirigenten als Claudio Abbado, Gerd Albrecht, Gary Bertini, Frans Brüggen, Sir Colin Davis, John Eliot Gardiner, Valery Gergiev, Carlo Maria Giulini, Hartmut Haenchen, Bernard Haitink, Nikolaus Harnoncourt, Armin Jordan, James Judd, Alain Lombard, Ingo Metzmacher, Antonio Pappano, Wolfgang Sawallisch, Marc Soustrot, Ed Spanjaard, Edo de Waart, Franz Welser-Möst en Jaap van Zweden.

Daarnaast zingt Charlotte Margiono regelmatig bij de grote internationale orkesten zoals de Berliner Philharmoniker, de Wiener Philharmoniker, l'Orchestre National de France, het Orquesta Nacional de España Madrid, de Accademia Nazionale di Santa Cecilia Roma, het Koninlijk Concertgebouworkest en het Orchester der Beethovenhalle Bonn met onder andere Mahlers Symphony nr. 2 en nr. 4, Rossini 's Stabat Mater, Strauss Vier letzte Lieder, Berlioz' Les Nuits d'été, Verdi's Requiem, Ravels Shéhérazade, Bergs Sieben Frühe Lieder, Beethovens Negende en Missa Solemnis, Brittens War Requiem en Szymanowski's Stabat mater.

De stem van Margiono werd veelvuldig vastgelegd op CD. Charlotte Margiono geeft veel aandacht aan het coachen van jonge vocalisten en is sinds september 2008 lector aan het Utrechts Conservatorium.

{Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht