Directeur holidaycars.com: "Autoverhuurbranche moet intern beleid wijzigen"

15/04/2010 09:11

PR Newswire

SASSENHEIM, Nederland, April 15, 2010 /PRNewswire/ --


- Komende Zomer Prijsstijgingen Huurauto's Tot Zo'n Zestig Procent

Wie komende zomervakantie 'last minute' een huurauto boekt, kan

prijsstijgingen verwachten van waarschijnlijk zestig procent en hoger. Dit

blijkt uit een artikel in de Engelse Telegraph, waarbij de belangrijke

Engelse boekingsite 'Travelsupermarket' de autoverhuurtarieven van de komende

paasperiode vergeleek met tarieven van het jaar daarvoor. Robbert Jan

Meerpoel, directeur van autoverhuurbedrijf holidaycars.com roept de

verhuurbranche op zélf drastisch interne maatregelen te nemen, in plaats van

uitsluitend te wijzen naar de tekorten aan huurauto's als gevolg van de

economische crisis. "Vakantiegangers houden in hun vakantiebudget geen

rekening met deze prijsexplosies. Grote kans dat ze van hun vakantieauto

afzien. Daar is niemand bij gebaat."

In de 'Telegraph' vergeleek de boekingsite 'Travelsupermarket' de

autoverhuurtarieven van de komende paasvakantie in Spanje met tarieven van

het jaar daarvoor. Zowel in Malaga, Alicante als Palma de Mallorca stegen

deze voor de goedkoopste huurauto, voor een periode van acht dagen, van 85

pond naar bijna 140 pond. Meerpoel: "Deze Pasen is een goede indicatie voor

wat er komende zomer staat te gebeuren. Door de grote tekorten aan

huurauto's, in Spanje is de totale huurvloot bijvoorbeeld met zo'n 35%

gekrompen, gaan in een hoogseizoen de prijzen op het laatste moment 'sky

high'. Zowel de zakelijke branche, de reisbureaus, maar ook de consument die

zelf boekt, azen dan op dezelfde huurauto's. Autoverhuurbedrijven hebben zelf

te weinig auto's in huis om hun eigen winsten op peil te kunnen houden, dus

pompen ze heel paniekerig de prijs omhoog."

Structurele oplossingen

Wijziging van het interne management bij de autoverhuurbedrijven zou

ertoe kunnen leiden dat deze hun omzet beter zouden kunnen beheersen.

Hiervoor verwijst Meerpoel naar de werkwijze van low-cost

luchtvaartmaatschappijen. "In een vliegtuig heeft elke stoel zijn eigen prijs

en eigen doelgroep. Doe dat ook met huurauto's. Vroeg boeken dient bv. te

worden beloond! Splits je wagenpark op in segmenten, waarvan er een deel

bestemd is voor de zelf boekende consument, een deel voor de reisbranche en

een deel voor de zakelijke markt. Als je de prijzen van elk segment auto's

dan afstemt op de doelgroep die gaat boeken, heb je als autoverhuurbedrijf

veel meer controle over je eigen prijsbeleid. Gevolg is dat de prijzen in

drukke perioden niet zo idioot sterk hoeven te stijgen als nu het geval is."

Eén model verhuurauto's

Daarnaast ziet Meerpoel mogelijkheden voor autoverhuurbedrijven die

slechts een model auto in hun vloot aanbieden: "Deze vloot verdeel je ook

weer in segmenten voor je verschillende soorten klanten. Zo kan één generiek

model, qua uiterlijk en uitvoering geheel identiek, tegen verschillende

tarieven worden verhuurd. Een autoverhuurbedrijf kan zo uitstekend zijn eigen

kosten managen en vervolgens de prijzen bij schaarste in de hand houden."

Gevolgen economische crisis

Vóór de economische crisis hadden autoverhuurbedrijven auto's normaal

gesproken zes tot maximaal twaalf maanden in hun bezit. Daarna werden deze

(terug)gekocht door dealers of de autofabrikanten ten behoeve van de

tweedehands markt. Nu in de occassionmarkt de voorraden hoog blijven, is deze

mogelijkheid dichtgeslibd. Autoverhuurbedrijven die bij de banken aankloppen,

om dit financiële gat te dichten door middel van leningen, zien doorgaans hun

verzoek geweigerd. De autoverhuurbranche heeft nu veel minder financiële

armslag om nieuwe auto's aan te schaffen. Bedrijven die hierin toch slagen,

merken bovendien dat zij niet aan de gewenste aantallen kunnen komen.

Autofabrikanten hebben hun productie sterk verlaagd. Dit verschijnsel zorgde

afgelopen zomer ook al voor grote tekorten in landen rondom de Middellandse

Zee. Meerpoel adviseert de consument in elk geval voor 1 mei te boeken: "Zo

loop je in elk geval niet de kans tegen deze enorme prijsstijgingen aan te

lopen. Of erger nog, nul op het rekest te krijgen omdat de huurauto's 'op'

zijn."

Over holidaycars.com:

Via holidaycars.com vindt élke klant wereldwijd altijd een vakantieauto

op maat dankzij een overzichtelijk en transparante vergelijkingsmodule van

alle denkbare autotypen en tarieven. Deze vrijheid heeft holidaycars.com

vertaald in de treffende pay-off 'Go Your Own Way', die ook in steeds meer

nieuwe huisstijluitingen wordt geïntegreerd. holidaycars.com beschikt over

verkoopkantoren in Nederland, België, Brazilië, Ierland, Italië, Turkije,

Scandinavië, China, Japan en Zuid-Afrika. De huurauto's van holidaycars.com

kunnen naast de eigen website via alle gerenommeerde reisbureaus en online

bij meer dan 1.200 website partners worden gehuurd.