Familie belangrijker dan LinkedIn

15/04/2010 09:20

Businesscompleet.nl

ABCOUDE/AMSTERDAM - Ruim de helft van de MKB'ers vindt familie het belangrijkste medium om te netwerken. Dit blijkt uit een onderzoek van BusinessCompleet.nl in samenwerking met Telfort onder 740 MKB'ers. Voor de bereikbaarheid blijkt bovendien dat de ondernemer meer waarde hecht aan zijn mobiele telefoon dan aan zijn e-mail. Persoonlijk contact staat hiermee dus nog sterk overeind.

Netwerken buiten werktijd

72 procent van de ondernemers in Nederland netwerkt vooral om nieuwe kansen te creëren. Tegen alle internet-trends in doet iets meer dan de helft dit vooral via familie en vrienden. Iets minder dan de helft gebruikt primair LinkedIn of een andere netwerksite. En als de MKB'er netwerkt, doet hij dat niet onder werktijd, maar bijna altijd in de avonduren (67 procent). Ondernemers lijken hiermee efficiënt met hun tijd te willen omgaan.

95 procent heeft community-account

Van de 740 respondenten waren er maar liefst 704 die regelmatig gebruik maken van online omgevingen. Op de vraag wat de MKB-ondernemer in het afgelopen jaar de belangrijkste nieuwe aanvulling op de mogelijkheden om te netwerken vindt, antwoord meer dan 40 procent: mobiel internet en mobiel e-mailen.

200.000 bedrijven matig tot slecht bereikbaar

Na goed netwerken is het uiteraard van belang dat de ondernemer wel goed bereikbaar is. Opvallend is daarom dat maar liefst een op de vier ondernemers aangeeft dat zij matig tot slecht bereikbaar is voor haar zakelijke contacten. Voor bijna 50 procent van de ondernemers is de mobiele telefoon het meest belangrijk is om bereikbaar te zijn. Goede tweede is e-mail met 33 procent.

Netwerk testen doet de MKB'er niet

Ten slotte werd gevraagd naar de belangrijkste factor om te kiezen voor een mobiele telefonie provider. De meeste ondernemers (52 procent) vinden de kwaliteit belangrijker dan de kosten. Toch hebben de meeste ondernemers - bij de keuze voor een mobiele telecom leverancier - nauwelijks de kwaliteit van het netwerk getest. Maar liefst 65 procent van de MKB'ers gaf aan zelfs nooit het netwerk van de mobiele telecom leverancier vooraf te testen. En dat is opmerkelijk, want de basis van bereikbaarheid is een goed netwerk.

Samenwerking BusinessCompleet.nl en Telfort

Sinds april 2010 werken mkb-portal BusinessCompleet.nl en Telfort, de Nederlandse voordeelspeler voor mobiele telefonie en internet, intensief samen. De specifieke inzichten van Telfort over netwerken en kostenbeheersing worden ingezet om abonnees van BusinessCompleet.nl te voorzien van relevante informatie. Dit grootschalige mkb-onderzoek is de eerste in een serie. Naar verwachting zal er elk kwartaal een onderzoek plaatsvinden naar actuele trends in het MKB.

Over BusinessCompleet.nl

Uitgever www.BusinessCompleet.nl is een van de grootste portals voor het MKB en heeft ruim 123.000 abonnees. De portal geeft concrete informatie en adviezen over een breed spectrum aan MKB issues, zoals marketing, management, personeel, logistiek, juridische zaken en financiën. Speerpunten van Businesscompleet.nl zijn relevante MKB actualiteiten en in het bijzonder onderzoek naar wat de ondernemer vindt en beweegt.

Over Telfort

Telfort is een Nederlandse leverancier van mobiele telecommunicatiediensten en internet. Telfort richt zich op zowel consumenten als zakelijke klanten en biedt voordelige diensten aan zonder poespas. De producten worden aangeboden in eigen Telfort winkels, de Telfort internetshop (http://www.telfort.nl) en in telecomspeciaalzaken. Telfort maakt gebruik van de netwerken van KPN. Sinds 2005 is Telfort een dochter van KPN.





http://www.businesscompleet.nl


Noot voor de redactie: