Ingezonden persbericht



---


** PERSBERICHT **

MBO-studenten bedenken nieuwe applicatie voor Nokia Eerste 'Innovation Camp' prikkelt creativiteit jonge ondernemers

Den Haag, 15 april 2010

Gisteren stond de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam bol van creatieve MBO-studenten. Zij werden door Nokia en Stichting Jong Ondernemen uitgedaagd om een technologisch probleem op te lossen tijdens het Nokia Innovation Camp.

Het team Eco-Home van de MBO Greenport opleiding Business & Management in Naaldwijk kwam als winnaar naar voren. De studenten bedachten een applicatie waardoor je op je mobiele telefoon inzicht hebt op het energieverbruik in je woning. Per kamer in huis is te zien hoeveel stroom of gas er verbruikt wordt. De energieverbruikers in de woning zijn op afstand via je mobiele telefoon uit te schakelen. De deelnemers verdienden daarmee als prijs een nieuw model Nokia telefoon.

De uitdaging waar de studenten, die meedoen aan het programma 'studentenbedrijf' van Stichting Jong Ondernemen, voor kwamen te staan was als volgt. "Bedenk een mobiele applicatie of gebruik van mobiele apparaten, die inspirerend én creatief is." Duurzaamheid vormde een belangrijke voorwaarde bij het bedenken van een applicatie.

Trendwatcher Richard Lamb opende de dag met een ice-breaking event en bracht daarmee de studenten in een creatieve sfeer. De studenten werden door de challenge uitgedaagd om te ervaren wat er komt kijken bij bedrijfskundige of strategische vraagstukken en hoe zij hier het beste mee om kunnen gaan. Zij konden daarbij rekenen op professionele ondersteuning. De vakjury was unaniem over de winnaar. "Een topidee waar zeker potentie in zit. De praktische haalbaarheid zal verder onderzocht moeten worden, maar met dit voorstel zijn de studenten tegemoet gekomen aan de challenge en oog gehad voor duurzaamheid", zegt juryvoorzitter Jurgen Anthoni van Nokia Benelux. Er heerste een creatieve sfeer in de Ontwerpfabriek; de studenten raakten snel in de brainstormfase en kwamen met innovatieve ideeën." Het Innovation Camp is een initiatief dat beslist een vervolg krijgt. De creativiteit die loskomt bij studenten werkt inspirerend. Het is goed om jonge mensen te betrekken bij de ontwikkeling van onze producten", aldus Anthoni.

Nokia en jonge ondernemers
Nokia benadrukt met het Innovation Camp het belang van werken met jonge mensen. Jukka Tiitu, General Manager Nokia Benelux: "Het Innovation Camp is voor Nokia een unieke kans om ondernemerschap te prikkelen bij gemotiveerde, inventieve jonge mensen die weloverwogen risico's nemen. Tegelijkertijd onderzoeken zij de vele nieuwe carrièremogelijkheden, die de moderne zakenwereld biedt, met name op het gebied van wetenschap en technologie. Jongeren denken out-of-the-box. Zij zien geen belemmeringen en zijn daardoor vaak erg creatief. Dat biedt interessante perspectieven en geeft ons de kans om te luisteren naar hun oplossingen en visie op vraagstukken waarmee zij geconfronteerd worden."

Aan de challenge deden MBO-studenten uit heel Nederland mee. Het Innovation Camp is in Nederland een gezamenlijk initiatief van Telecomfabrikant Nokia en Jong Ondernemen.