Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 2009

Tussenpersoon biedt door uitspraak DNB nu écht gratis schadeopvang aan!

Volgens Data & Promo Solutions zijn er, ook na de brief van DNB, nog steeds mogelijkheden om provisievrij te werken en volledig te worden betaald vanuit het serviceabonnement.

Een service abonnement is een verzekering wanneer aan drie criteria wordt voldaan. Het dient een overeenkomst te zijn, er dient sprake te zijn van een verbintenis tot premie betalen en tot slot zal er sprake zijn van een verbintenis tot uitkering en onzekerheid volgens BW 7:925. Indien aan één of meer van deze criteria niet wordt voldaan, is er geen sprake van een verzekering. Een AFM vergunning als verzekeraar is dan niet nodig aldus DNB in het bericht van 14 april 2010.

In de ogen van Data & Promo Solutions zal een service abonnement aan twee van deze drie criteria voldoen. Er ligt een overeenkomst aan ten grondslag en er zal sprake zijn van een periodieke geldelijke vergoeding door de consument. Echter de werkzaamheden in dit abonnement zullen niet berusten op een uitkering en onzekerheid. Het intermediair biedt aan haar klanten een scala aan diensten die niet berusten op een onzeker voorval. Voor de handelingen die de tussenpersoon in deze voorkomende gevallen verricht kunnen separate afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld onderstaande afspraak.

Bij het aangaan van deze overeenkomst ontvangt men geheel gratis de diensten uit overeenkomst 2. Overeenkomst 2 behelst de schadeopvang en procesbewaking. Hiervoor worden vervolgens géén kosten in rekening gebracht. Deze overeenkomst 2 wordt enkel gratis aangeboden bij het aangaan van overeenkomst 1 en kan nimmer los worden afgenomen. Op deze manier wordt niet voldaan aan de omschrijving 'verzekering' zoals bedoeld in het BW 7:925.

Naast onze bovenstaande conclusie vragen wij ons of, overigens net als vele tussenpersonen, of de verschuiving van de betaalstroom de doorslag geeft aangaande de kwalificatie verzekering. Immers de tussenpersoon ontvangt nu ook een periodieke vergoeding voor deze werkzaamheden (weliswaar via de verzekeraar).

Aldus Data & Promo Solutions, klant contact center gespecialiseerd in de financiële dienstverlening. Data & Promo Solutions legt momenteel de laatste hand aan een no-cure-no-pay concept voor de invoering van serviceabonnementen. Hierbij worden alle werkzaamheden (o.a. communicatie bij omzetting, ledenadministratie, incasso, en debiteurenbeheer) uit handen genomen.


---