Ingezonden persbericht


Al één miljoen CNG injectoren geproduceerd
Bosch investeert in componenten en systemen voor bi-fuel voertuigen


* Ongeveer 25% minder CO2-uitstoot dankzij CNG-technologie
* CNG biedt ook andere milieuvoordelen

Anderlecht, 15 april 2010 - Bosch heeft al een miljoen NGI2 injectoren voor gecomprimeerd aardgas geproduceerd. De NGI2 injecteert CNG (compressed natural gas) in de cilinders van de benzineverbrandingsmotor en maakt deel uit van een volledig injectiesysteem voor motoren dat door Bosch werd ontwikkeld voor bi-fuel toepassingen. Vergeleken met benzine komt er bij de verbranding van CNG 25% minder CO2 vrij.

Dankzij een bi-fuelsysteem kan een auto zowel op aardgas (CNG) als op benzine rijden. De chauffeur kan makkelijk overschakelen van de ene brandstof naar de andere terwijl de prestaties van de auto optimaal blijven.

Rijden met een bi-fuelvoertuig draagt bij tot het ontzien van onze schaarse grondstoffen en beperkt de CO2-emissie. Maar er zijn nog meer voordelen voor het milieu. Bij de verbranding van CNG komen helemaal geen schadelijke roetdeeltjes vrij en bovendien zijn de uitlaatgassen reukloos. Methaan, het belangrijkste bestanddeel van aardgas, kan ook worden gewonnen uit biomassa. Zo wordt de CO2-cyclus gesloten en de beschikbaarheid op lange termijn gegarandeerd.

Voor deze bi-fuelsystemen en voor CNG-systemen ontwikkelde Bosch de NGI2-injector, die in 2006 voor het eerst werd gebruikt in een model van Volkswagen. Nu wordt de injector onder meer gebruikt in de Volkswagen Caddy, Touran en Passat.

Behalve de NGI2 injector produceert Bosch ook de Motronic motor controle-eenheid voor bi-fuelvoertuigen, fuel rail, tankdruksensoren evenals benzine-, temperatuur- en lagedruksensoren.

Aardgasmotoren zijn uitermate geschikt voor de toepassing van downsizing principes. Dankzij de hoge klopvastheid van de brandstof en door gebruik te maken van turbolading en directe inspuiting op motoren met een kleinere cilinderinhoud, kunnen het verbruik en de emissies verder gereduceerd worden, zonder daarbij te raken aan het rijplezier.

Ook voor motoren op LPG (Liquefied Petroleum Gas) ontwikkelt Bosch specifieke componenten. Bij LPG-motoren moet immers specifiek rekening worden gehouden met de hogere interne verbrandingstemperatuur en de nood aan een grotere bougie spanning. Om te zorgen voor een optimale efficiëntie en levensduur ontwikkelde Bosch daarom speciaal voor de LPG-motoren een dubbel platinum-bougie. Ook andere componenten zoals druksensoren vinden hun weg in LPG-toepassingen.

---

Over Bosch
De Bosch Groep is een internationaal toonaangevend technologisch bedrijf en dienstverlener. In het boekjaar 2008 realiseerden de ongeveer 280.000 medewerkers die actief zijn in de automobile en industriële technologie en in de sector van consumentenproducten en bouwtechnologie een omzet van 45,1 miljard EUR. De Bosch Groep bestaat onder meer uit Robert Bosch GmbH en meer dan 300 dochter- en regionale maatschappijen in meer dan 60 landen. Samen met zijn commerciële partners is Bosch in ongeveer 150 landen vertegenwoordigd. Dit wereldwijde netwerk van ontwikkelings-, productie- en distributiecentra vormt de basis voor de verdere groei. Bosch besteedt elk jaar meer dan 3,5 miljard EUR of 8% van zijn omzet aan onderzoek en ontwikkeling en laat ruim 3.000 patenten registreren. Bosch bevordert met al zijn producten en diensten de levenskwaliteit van mensen door middel van innovatieve en nuttige oplossingen. De onderneming werd in 1886 door Robert Bosch (1861-1942) in Stuttgart opgericht als "Werkplaats voor fijne mechaniek en elektrotechniek". De juridische structuur van de Bosch Groep garandeert de financiële onafhankelijkheid en de bedrijfsautonomie. Hierdoor krijgt de onderneming de mogelijkheid om te investeren in de belangrijkste activiteiten die de toekomst van het bedrijf moeten veiligstellen. 92% van de aandelen van Robert Bosch GmbH is in handen van de Robert Bosch Stiftung GmbH, die het algemeen nut nastreeft. De meerderheid van de stemrechten ligt bij de Robert Bosch Industrietreuhand KG. Die vervult de ondernemingsfuncties. De overige aandelen zijn in handen van de familie Bosch en Robert Bosch GmbH. Meer informatie vindt u op www.bosch.com.




Ingezonden persbericht