Telexis rondt proef mobiel betalen succesvol af


Mobiele tickets en betalingen nieuwe drivers voor telecomsector

RIJSWIJK, 20100416 -- Je mobiele telefoon als pin- en kaartautomaat, het spreekt nog steeds tot de verbeelding. Telexis heeft een eerste proef met mobiel betalen bij een grote Nederlandse retailer met succes afgerond. Ruim honderd personeelsleden konden tijdens de proef contactloos betalen met een chipkaart of kiezen voor mobiel betalen met een mobiele telefoon met NFC (Near Field Communication). Het saldo op de telefoon is handmatig `over-the-air' op te waarderen, ook een automatische opwaardeerfunctie bij onvoldoende saldo is mogelijk. Het systeem is gebaseerd op OV-chipkaart standaarden, om in een later stadium optimaal te kunnen profiteren van de schaalgrootte en infrastructuur van de OV-chipkaart.

Door het succes van de proef is het contactloos en mobiel betalen inmiddels zo ingeburgerd dat het nu wordt omgezet in een permanente oplossing. De volgende stap is een roll-out van de oplossing in diverse winkelformules en de uitbreiding naar het openbaar vervoer domein, waarmee met je mobiele telefoon en OV-chipkaart zowel betalen als reizen mogelijk wordt. Hiermee worden, naast het toenemende mobiele dataverkeer, mobiele betalingen en e-tickets de nieuwe drivers voor de telecom sector; bellen is straks een add-on met erbij interessante cross-loyality voordelen over de domeinen van ticketing, payment en telecom (zoals belminuten voor reiskilometers).

Toofan Otaredian, CEO van Telexis:
"Telecombedrijven worden geconfronteerd met een zware scheefgroei van hun omzet en winst ten opzichte van hun kosten en investeringen. Uit de praktijk blijkt dat het overgrote deel van de CAPEX besteed wordt aan datadiensten, terwijl deze maar een klein deel van de omzet genereert. Deze scheefgroei wordt elk jaar erger. Bovendien staat de omzetgeneratie via de traditionele spraak- en SMS-diensten onder zware druk en het is een kwestie van tijd voordat de bodem wordt bereikt. Aan de andere kant zijn er de kwesties van distributie van de tickets in de wereld van het openbaar vervoer en contant geld in de wereld van retail, twee grote problemen waar deze branches nu mee worstelen.

Door de introductie van e-ticketing (bijvoorbeeld de OV-chipkaart in Nederland) en het ontstaan van de nieuwe PIN standaarden (SEPA) worden deze problemen nog nijpender. De opkomende NFC-Mobile technologie biedt de mogelijkheid om een mobiele telefoon om te toveren in een kaartautomaat en pinautomaat die gewoon in de broekzak van de klant zit."


Omdat de meeste mobiele netwerk operators (MNO's) door hun focus op efficiëntie niet in staat zijn deze diensten adequaat aan te bieden, ontstaan nieuwe kansen voor virtuele operators (MVNO's) die in staat zijn zich te differentiëren. Deze hebben echter naast het traditionele MVNO platform tevens een non-voice platform nodig om naast de voice/SMS diensten de verschillende nieuwe diensten te kunnen leveren aan de eindgebruiker. Telexis positioneert zich hierbij als aanbieder van dit platform en als `Trusted Service Manager' voor het distribueren van de mobiele applicaties en het bewaken van de financiële stromen.

"Hierdoor zullen grote besparingen mogelijk worden met tegelijkertijd een enorme vergroting van het klantgemak. De mobiele telecom infrastructuur wordt in hoge mate een deel van de achterliggende infrastructuur voor ticketing en payment. Daarnaast worden in deze situatie interessante combinaties van telecom/OV/retail producten mogelijk, met cross-loyalty programma's die tot verhoogde omzet kunnen leiden.

De driver van de business case zou in dit geval niet alleen het spraakverkeer zijn, maar ook de reductie van de kosten van distributie en cashmanagement bij het OV-bedrijf en/of de retailer, alsmede de additionele opbrengsten die met deze combinatie mogelijk worden."


Telexis demonstreert zijn oplossingen en klant-cases als een van de `exhibitors' op de jaarlijkse MVNO Industry Summit die op 11 en 12 mei plaatsvindt in Barcelona. Tevens verzorgt Toofan Otaredian op 11 mei een lezing met als onderwerp: "Realising the Potential of Non-Voice Applications and MVNOs".

Over Telexis
Telexis ondersteunt bedrijven die snel en efficiënt nieuwe transactiegerichte diensten op het gebied van telefonie, e-ticketing en vervoer aan hun klanten willen aanbieden.
Telexis is al 10 jaar actief in het ontwikkelen, leveren en onderhouden van geavanceerde softwareoplossingen voor het verwerken van grote aantallen back-office transacties, provisioning, rating, billing en projectmanagement. Telexis heeft in de loop der jaren een sterke reputatie opgebouwd onder de grote nationale en internationale telecombedrijven.
Telexis is ook actief op het gebied van e-ticketing, e-transacties en e-payments. Zo is Telexis onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de OV-chipkaart.

Over Toofan Otaredian
Toofan Otaredian (48) is sinds 1999 CEO van Telexis BV. Aan de TU Delft rondde Otaredian zowel zijn Master of Science in Electronics als zijn promotieonderzoek "Contactless Microwave Lifetime Measurement" cum laude af. Otaredian begon zijn carrière bij KPN Telecom waarin hij leiding gaf aan de IT- ontwikkelingen in het vaste net en verantwoordelijk was voor de operationele supportsystemen van de infrastructuur. Hij is vervolgens, na een jaar als interim directeur IT operations bij KLM information services gewerkt te hebben, als directeur IT van Enertel verantwoordelijk geworden voor het ontwerpen en realiseren van de infrastructuur van een nieuw telecombedrijf. Bij Telexis is Otaredian in de afgelopen jaren verantwoordelijk geweest voor onder meer een aantal strategische programma's binnen KPN Telecom, de oprichting van de eerste MVNO-omgeving in Nederland en het OV-chipkaart-programma van de NS.