Consumentenbond

16 april 2010

Klacht ingediend over reclame Reader's Digest

De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht ingediend over een misleidende reclame van Reader's Digest. Het bedrijf wekt in een e-mail de suggestie dat iemand op een unieke manier is geselecteerd voor een prijzenfestijn. Uiteindelijk blijkt het vooral om een abonnement op een tijdschrift te gaan. De bond kwam deze praktijk op het spoor na een melding van een lid.

Reader's Digest verstuurde afgelopen tijd e-mails waarin het lijkt alsof de ontvanger een 'geautoriseerde' toegangscode ontvangt voor een prijzenfestijn op internet. Daarna wordt de suggestie gewekt dat deze ontvanger deel uitmaakt van een select aantal deelnemers dat is genomineerd voor een prijs. Uit een steekproef van de Consumentenbond blijkt echter dat iedereen door de selectie heen komt. Wanneer de ontvanger mee wil dingen naar de beloofde prijs moet hij zijn gegevens invullen waarmee hij direct aan een abonnement op het tijdschrift Reader's Digest vast zit.

Over ongeveer drie maanden doet de RCC uitspraak of de reclame inderdaad misleidend is.