Consumentenbond
16 april 2010
Klacht ingediend over reclame Reader's Digest
De Consumentenbond heeft bij de Reclame Code Commissie (RCC) een
klacht ingediend over een misleidende reclame van Reader's Digest. Het
bedrijf wekt in een e-mail de suggestie dat iemand op een unieke
manier is geselecteerd voor een prijzenfestijn. Uiteindelijk blijkt
het vooral om een abonnement op een tijdschrift te gaan. De bond kwam
deze praktijk op het spoor na een melding van een lid.
Reader's Digest verstuurde afgelopen tijd e-mails waarin het lijkt
alsof de ontvanger een 'geautoriseerde' toegangscode ontvangt voor een
prijzenfestijn op internet. Daarna wordt de suggestie gewekt dat deze
ontvanger deel uitmaakt van een select aantal deelnemers dat is
genomineerd voor een prijs. Uit een steekproef van de Consumentenbond
blijkt echter dat iedereen door de selectie heen komt.
Wanneer de ontvanger mee wil dingen naar de beloofde prijs moet hij
zijn gegevens invullen waarmee hij direct aan een abonnement op het
tijdschrift Reader's Digest vast zit.
Over ongeveer drie maanden doet de RCC uitspraak of de reclame
inderdaad misleidend is.