ANWB komt recessiejaar 2009 goed door
Den Haag, 16 april 2009
De economische recessie heeft in 2009 uiteraard invloed gehad op het
reilen en zeilen bij de ANWB. Toch heeft de ANWB dit jaar kunnen
afsluiten met een bescheiden positief bedrijfsresultaat. Het
bedrijfsresultaat steeg van min ¤ 11 miljoen in 2008 naar plus ⤠4,3
miljoen in 2009.
De ANWB heeft ingezet op efficiëncy en besparingen op kosten voor
overhead, projecten en inkoop. Door de diverse maatregelen zijn marges
vaak verbeterd, ondanks externe prijsverhogingen en inflatie. De omzet
van de ANWB steeg met 1% en kwam daarmee uit op ¤ 1,05 miljard. DDe
verzekerings- en winkelactiviteiten hebben de dalende omzet bij de
reisdochters kunnen compenseren.
De plannen, projecten en prestaties waarmee de ANWB in 2009 invulling
heeft gegeven aan haar ambities op het gebied van maatschappelijk
verantwoord ondernemen zijn beschreven in het Maatschappelijk
Jaarverslag 2009. Zo zamelde de ANWB wegenwacht in het jaar 2009
818.000 liter verkeerd getankte brandstof in en bood dit aan ter
recycling bij een gespecialiseerd bedrijf.
Een paar feiten en cijfers:
- De ANWB heeft 3,9 miljoen leden.
- De bond heeft 5000 medewerkers in binnen- en buitenland.
- Het contact center verwerkte 1 miljoen telefoontjes van leden in
2009.
- Anwb.nl had in 2009 125 miljoen bezoekers
Zie verder:
http://www.anwb.nl/over-anwb/anwb-actueel,/het-jaar-2009/Jaarverslagen-2009.html
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB