Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB

ANWB komt recessiejaar 2009 goed door

Den Haag, 16 april 2009

De economische recessie heeft in 2009 uiteraard invloed gehad op het reilen en zeilen bij de ANWB. Toch heeft de ANWB dit jaar kunnen afsluiten met een bescheiden positief bedrijfsresultaat. Het bedrijfsresultaat steeg van min ¤ 11 miljoen in 2008 naar plus ⤠4,3 miljoen in 2009.

De ANWB heeft ingezet op efficiëncy en besparingen op kosten voor overhead, projecten en inkoop. Door de diverse maatregelen zijn marges vaak verbeterd, ondanks externe prijsverhogingen en inflatie. De omzet van de ANWB steeg met 1% en kwam daarmee uit op ¤ 1,05 miljard. DDe verzekerings- en winkelactiviteiten hebben de dalende omzet bij de reisdochters kunnen compenseren.
De plannen, projecten en prestaties waarmee de ANWB in 2009 invulling heeft gegeven aan haar ambities op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn beschreven in het Maatschappelijk Jaarverslag 2009. Zo zamelde de ANWB wegenwacht in het jaar 2009 818.000 liter verkeerd getankte brandstof in en bood dit aan ter recycling bij een gespecialiseerd bedrijf.

Een paar feiten en cijfers:

- De ANWB heeft 3,9 miljoen leden.

- De bond heeft 5000 medewerkers in binnen- en buitenland.
- Het contact center verwerkte 1 miljoen telefoontjes van leden in 2009.

- Anwb.nl had in 2009 125 miljoen bezoekers

Zie verder:
http://www.anwb.nl/over-anwb/anwb-actueel,/het-jaar-2009/Jaarverslagen-2009.html