Oad reizen

Gevolgen stofwolk Vulkaan IJsland | Donderdag 15 April

Als gevolg van de stofwolk zijn vele luchthavens in Europa gesloten, waaronder Schiphol. Vele reizen zullen hierdoor vertraagd raken, of zelfs geannuleerd moeten worden. Dit betekent natuurlijk ook dat inkomende vluchten niet kunnen landen, en reizigers gestrand zijn op hun huidige bestemming.

Berichtgeving vrijdag 16 april 09.45 uur
Gevolgen stofwolk Vulkaan IJsland

Als gevolg van de stofwolk zijn vele luchthavens in Europa gesloten, waaronder Schiphol. Vele reizen zullen hierdoor vertraagd raken, of zelfs geannuleerd moeten worden. Dit betekent natuurlijk ook dat inkomende vluchten niet kunnen landen, en reizigers gestrand zijn op hun huidige bestemming.

Gezien de enorme impact op al het luchtverkeer in de wereld, is het ondoenlijk om al deze informatie te delen en up-to-date te houden via dit medium. Reizigers en medewerkers zullen door ons zo goed als mogelijk geïnformeerd worden, maar zullen er begrip voor moeten hebben dat de situatie gecompliceerd is. Tientallen duizenden reizigers zijn gedupeerd.

In ieder geval is zeker dat Transavia al haar vluchten van 16 april geannuleerd heeft, en deze reizen géén doorgang kunnen hebben. Reizigers zullen hierover via hun reisbureau worden ingelicht. Zij krijgen de reissom gerestitueerd. Alternatieven op dit moment zijn wellicht moeizaam te vinden, nu er (nog) geen duidelijkheid is over het weer opstarten van al het operationele vliegverkeer. Reizigers die meer dan 24 uur vertraging ondervinden op een reisduur van maximaal 5 dagen kunnen in beginsel kosteloos omboeken of annuleren, nu de reisovereenkomst dusdanig wordt aangetast dat geen sprake meer kan zijn van een normale en te verwachte uitvoering van deze overeenkomst.

Reizigers die een vakantie hebben geboekt met een reisduur van meer dan 5 dagen, zullen onze berichtgeving over de vertraagde vluchten of alternatieven dienen af te wachten vooralsnog. Wij zijn hierin echter geheel afhankelijk van de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens.

Reizigers die op de bestemming gestrand zijn, zullen eveneens geduld moeten betrachten met betrekking tot hun terugreis.

Rechten en plichten
We spreken van een overmachtsituatie. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen kunnen besluiten de heenreis te annuleren. Uiteraard zal in dat geval de reissom worden gerestitueerd. Overige 'schade' kan niet verhaald worden in een dergelijke overmachtsituatie. De luchtvaartmaatschappij, en dus wij (!), hebben vanzelfsprekend wel een vervoersplicht voor wat de terugreis betreft.

Het kan zijn dat wij alternatief (touringcar)vervoer op kortere bestemmingen moeten inzetten. Het principe van een overmachtsituatie is dat ieder haar of zijn eigen kosten draagt. Wij en de luchtvaartmaatschappijen
zullen bijvoorbeeld het vervoer en de transfer terug opnieuw moeten regelen, de reiziger zal de accommodatie en maaltijdkosten zelf moeten betalen in het geval van een langer verblijf. Indien de reiziger een reisverzekering heeft afgesloten, kan hij of zij de meerkosten mogelijk aan hen voorleggen.

Op dit moment vergadert het Verbond van Verzekeraars over de ontstane situatie. In de loop van de middag volgt een besluit over het al dan niet vergoeden van eventuele meerkosten voor een langer verblijf. Let wel: het betreft dan hoogstwaarschijnlijk de accommodatiekosten, zonder mealplan (ontbijt, lunch, diner).