Oad reizen
Gevolgen stofwolk Vulkaan IJsland | Donderdag 15 April
Als gevolg van de stofwolk zijn vele luchthavens in Europa gesloten,
waaronder Schiphol. Vele reizen zullen hierdoor vertraagd raken, of
zelfs geannuleerd moeten worden. Dit betekent natuurlijk ook dat
inkomende vluchten niet kunnen landen, en reizigers gestrand zijn op
hun huidige bestemming.
Berichtgeving vrijdag 16 april 09.45 uur
Gevolgen stofwolk Vulkaan IJsland
Als gevolg van de stofwolk zijn vele luchthavens in Europa gesloten,
waaronder Schiphol. Vele reizen zullen hierdoor vertraagd raken, of
zelfs geannuleerd moeten worden. Dit betekent natuurlijk ook dat
inkomende vluchten niet kunnen landen, en reizigers gestrand zijn op
hun huidige bestemming.
Gezien de enorme impact op al het luchtverkeer in de wereld, is het
ondoenlijk om al deze informatie te delen en up-to-date te houden via
dit medium. Reizigers en medewerkers zullen door ons zo goed als
mogelijk geïnformeerd worden, maar zullen er begrip voor moeten hebben
dat de situatie gecompliceerd is. Tientallen duizenden reizigers zijn
gedupeerd.
In ieder geval is zeker dat Transavia al haar vluchten van 16 april
geannuleerd heeft, en deze reizen géén doorgang kunnen hebben.
Reizigers zullen hierover via hun reisbureau worden ingelicht. Zij
krijgen de reissom gerestitueerd. Alternatieven op dit moment zijn
wellicht moeizaam te vinden, nu er (nog) geen duidelijkheid is over
het weer opstarten van al het operationele vliegverkeer. Reizigers die
meer dan 24 uur vertraging ondervinden op een reisduur van maximaal 5
dagen kunnen in beginsel kosteloos omboeken of annuleren, nu de
reisovereenkomst dusdanig wordt aangetast dat geen sprake meer kan
zijn van een normale en te verwachte uitvoering van deze overeenkomst.
Reizigers die een vakantie hebben geboekt met een reisduur van meer
dan 5 dagen, zullen onze berichtgeving over de vertraagde vluchten of
alternatieven dienen af te wachten vooralsnog. Wij zijn hierin echter
geheel afhankelijk van de luchtvaartmaatschappijen en luchthavens.
Reizigers die op de bestemming gestrand zijn, zullen eveneens geduld
moeten betrachten met betrekking tot hun terugreis.
Rechten en plichten
We spreken van een overmachtsituatie. Dit betekent dat
luchtvaartmaatschappijen kunnen besluiten de heenreis te annuleren.
Uiteraard zal in dat geval de reissom worden gerestitueerd. Overige
'schade' kan niet verhaald worden in een dergelijke overmachtsituatie.
De luchtvaartmaatschappij, en dus wij (!), hebben vanzelfsprekend wel
een vervoersplicht voor wat de terugreis betreft.
Het kan zijn dat wij alternatief (touringcar)vervoer op kortere
bestemmingen moeten inzetten. Het principe van een overmachtsituatie
is dat ieder haar of zijn eigen kosten draagt. Wij en de
luchtvaartmaatschappijen
zullen bijvoorbeeld het vervoer en de transfer terug opnieuw moeten
regelen, de reiziger zal de accommodatie en maaltijdkosten zelf moeten
betalen in het geval van een langer verblijf. Indien de reiziger een
reisverzekering heeft afgesloten, kan hij of zij de meerkosten
mogelijk aan hen voorleggen.
Op dit moment vergadert het Verbond van Verzekeraars over de ontstane
situatie. In de loop van de middag volgt een besluit over het al dan
niet vergoeden van eventuele meerkosten voor een langer verblijf. Let
wel: het betreft dan hoogstwaarschijnlijk de accommodatiekosten,
zonder mealplan (ontbijt, lunch, diner).