Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 16 april 2010 2010Z05220/2010D14997

Schriftelijke vragen groepskaart voor schoolklassen
-

Geachte voorzitter,

Hierbij ontvangt u de antwoorden op de schriftelijke vragen die de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft gesteld over de OV-chipkaart voor groepen.


1.
Kent u het bericht "Rover wil OV-groepskaart voor schoolklassen"?


1.
Ja.


2.
Herkent u het beeld dat scholen in Rotterdam klagen over het afschaffen van de strippenkaart, omdat het daardoor veel lastiger wordt met groepen kinderen te reizen? Zo nee, bent u bereid bij de RET te informeren of zij met dergelijke klachten bekend is? Zo ja, wat is uw oordeel over deze situatie, waarbij het reizigersgemak allerminst gediend lijkt te zijn met de introductie van de OV- chipkaart?


2.
De introductie van de OV-chipkaart verandert de wijze waarop door schoolklassen met het openbaar vervoer gereisd kan worden. In Rotterdam, waar sinds 11 februari 2010 alleen nog met de OV-chipkaart kan worden gereisd, is dat onderkend en is een praktische oplossing geïntroduceerd in de vorm van een papieren groepskaart voor scholen. Als er met de metro gereisd moet worden, krijgt de school voor die dag één sleutelkaart met daarop een product waarmee de begeleider de kinderen in en uit het metrosysteem kan laten. Naast scholen kunnen ook kinderdagopvangorganisaties in Rotterdam gebruik maken van deze mogelijkheid.
a
agina 1 van 2 P






3.
Ons kenmerk Ziet u wettelijke belemmeringen, waardoor vervoersbedrijven die gebruik maken VENW/DGMo-2010/4228 van het OV-chipkaartsysteem geen groepskaart zouden kunnen introduceren, bijvoorbeeld voor schoolkinderen? Zo ja, welke? Zo nee, bent u van mening dat een dergelijke groepskaart een welkome aanvulling op het OV-kaartassortiment is en bent u bereid er bij de vervoersbedrijven op aan te dringen een dergelijke kaart te ontwikkelen?

3.
Zoals uit mijn antwoord op vraag 2 blijkt, bestaat er geen wettelijke belemmering voor een dergelijke groepskaart. Het is aan de concessieverleners en vervoerders om een dergelijke groepskaart in te voeren dan wel landelijk vorm te geven. Maatwerkoplossingen als deze zijn goede voorbeelden van kennis en ervaring die gedeeld kunnen worden met andere decentrale overheden en vervoerders. In de Regiegroep OV-chipkaart zal ik nadrukkelijk aandacht vragen voor de in de Stadsregio Rotterdam ontwikkelde oplossing.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P