Datum 16 april 2010 2010Z05220/2010D14997
Schriftelijke vragen groepskaart voor schoolklassen
-
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de schriftelijke vragen die de Vaste
Commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft gesteld over de OV-chipkaart voor
groepen.
1.
Kent u het bericht "Rover wil OV-groepskaart voor schoolklassen"?
1.
Ja.
2.
Herkent u het beeld dat scholen in Rotterdam klagen over het afschaffen van de
strippenkaart, omdat het daardoor veel lastiger wordt met groepen kinderen te
reizen? Zo nee, bent u bereid bij de RET te informeren of zij met dergelijke
klachten bekend is? Zo ja, wat is uw oordeel over deze situatie, waarbij het
reizigersgemak allerminst gediend lijkt te zijn met de introductie van de OV-
chipkaart?
2.
De introductie van de OV-chipkaart verandert de wijze waarop door schoolklassen
met het openbaar vervoer gereisd kan worden. In Rotterdam, waar sinds 11
februari 2010 alleen nog met de OV-chipkaart kan worden gereisd, is dat
onderkend en is een praktische oplossing geïntroduceerd in de vorm van een
papieren groepskaart voor scholen. Als er met de metro gereisd moet worden,
krijgt de school voor die dag één sleutelkaart met daarop een product waarmee
de begeleider de kinderen in en uit het metrosysteem kan laten. Naast scholen
kunnen ook kinderdagopvangorganisaties in Rotterdam gebruik maken van deze
mogelijkheid.
a
agina 1 van 2
P
3.
Ons kenmerk
Ziet u wettelijke belemmeringen, waardoor vervoersbedrijven die gebruik maken VENW/DGMo-2010/4228
van het OV-chipkaartsysteem geen groepskaart zouden kunnen introduceren,
bijvoorbeeld voor schoolkinderen? Zo ja, welke? Zo nee, bent u van mening dat
een dergelijke groepskaart een welkome aanvulling op het OV-kaartassortiment is
en bent u bereid er bij de vervoersbedrijven op aan te dringen een dergelijke
kaart te ontwikkelen?
3.
Zoals uit mijn antwoord op vraag 2 blijkt, bestaat er geen wettelijke belemmering
voor een dergelijke groepskaart. Het is aan de concessieverleners en vervoerders
om een dergelijke groepskaart in te voeren dan wel landelijk vorm te geven.
Maatwerkoplossingen als deze zijn goede voorbeelden van kennis en ervaring die
gedeeld kunnen worden met andere decentrale overheden en vervoerders. In de
Regiegroep OV-chipkaart zal ik nadrukkelijk aandacht vragen voor de in de
Stadsregio Rotterdam ontwikkelde oplossing.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat