Ingezonden persbericht

Onderzoek Sprout & The NextWomen onder 115 top-onderneemsters
Vrouw-zijn is voordeel bij ondernemen

AMSTERDAM 13 april 2010 - Succesvolle onderneemsters zien er geen enkel probleem in dat ze vrouw zijn. Integendeel: ze gebruiken hun vrouwelijkheid om business binnen te halen.

Dat blijkt uit een onderzoek van ondernemersmagazine Sprout en The NextWomen, online magazine voor vrouwelijke (internet)ondernemers. De enquête werd ingevuld door 115 succesvolle Nederlandse onderneemsters.

Geen korte rokjes
Vrouwelijke ondernemers voelen zich zakelijk volkomen serieus genomen. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 74% van de vrouwen wel eens een businessdeal heeft binnengesleept omdát ze vrouw is; 17% heeft dat zelfs vaak voor elkaar gekregen. "Ik maak gebruik van mijn vrouw-zijn. Niet door korte rokjes aan te doen, maar door te accepteren dat mannen graag zakendoen met een vrouw", licht serieondernemer Margit Thijn toe.

Female Business Heroes
Het onderzoek werd opgesteld in het kader van de eerste Female Business Heroes-lijst van Sprout en The NextWomen. Deze lijst van 50 meest opvallende, meest ambitieuze en meest verdienende vrouwelijke ondernemers van Nederland werd opgesteld onder leiding van gasthoofdredacteur Simone Brummelhuis (mede-eigenaar Iens.nl, oprichter TheNextWomen.com). Er werd gekeken naar aandelenbelang, omzet, aantal medewerkers, ambitie, internationale expansie, zichtbaarheid en in hoeverre ze rolmodel zijn voor andere ondernemers.
Simone Brummelhuis: "Het is heel leuk om al die succesvolle vrouwelijke ondernemers eens op een rij te hebben. Vrouwen beginnen steeds meer bedrijven. Met hulp van mentors, kennis van rolmodellen, eigen profilering en netwerken moet het mogelijk zijn dat er steeds meer Female Business Heroes komen: snelle groeiers, die voor angel financiering en venture capital gaan en meer werkgelegenheid verschaffen."