Nederlandse Publieke Omroep

Nieuwe positionering Nederland 3

Sinds de introductie van het `nieuwe Nederland 3' in 2006 heeft deze zender zich steeds meer ontwikkeld tot een jonge en innovatieve zender. "Op die ontwikkeling sluit de nieuwe positionering goed aan: het fantasievolle, eigenzinnige karakter blijft, maar het beeld is veel menselijker dan voorheen" zegt Jeroen Kramers, manager marketing & promotie bij de NPO. In totaal zijn er achttien werelden gecreëerd aan de hand van thema's die passen bij het profiel van Nederland 3. Deze werelden zijn onder andere: media, reizen, muziek, humor, uitgaan en Europees voetbal.

Inmiddels heeft het kijkerspanel van TV Lab als eerste kennis kunnen maken met de nieuwe idents. Uit deze eerste kennismaking kwamen onder andere de volgende reacties naar voren:
"De sportieve ident, dit spreekt me erg aan. Ik hou van sport, en voor mij is Nederland 3 deels sport (Champions League enz)."

"De ident met de grote groep mensen vond ik het beste. Deze ident was sprekend, vrolijk en helder. Het verwees niet een één enkele thematiek maar gaf wel het gevoel dat Nederland 3 een publieke omroep is voor iedereen."

"Ik vind ze over het algemeen allemaal even goed, ik vind het concept zeer sterk en het ziet er allemaal erg grafisch uit. Daar moet je wel van houden. Het is direct duidelijk dat het gaat om verschillende thema's en dat is ook overzichtelijk en aantrekkelijk."