Rotterdamse haven: Zuid-Duitsland prioriteit.
15-04-2010
"In onze nieuwe marktbenadering heeft, over de grens, de corridor naar Zuid-Duitsland en aansluitend wat verder in Centraal Europa, prioriteit". Dit zegt Martien Windhorst, Hoofd Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam, vanmiddag tijdens het 'Spoorcafé', de periodieke bijeenkomst van en voor de Rotterdamse spoorsector.
"Ons spoorbeleid is geëvolueerd van meer technisch gericht naar commercieel en onze klanten hebben een wezenlijke invloed op wat wij doen of gaan doen. Daaruit vloeit voort dat we een actieve rol willen spelen in de versterking van de 'Anbindung' van het achterland zoals de Duitsers het zeggen; de ontwikkeling van diensten bijvoorbeeld samen met PortBase en Keyrail, marktonderzoek samen met operatoren en de ontwikkeling van terminals. Met betrekking tot het laatste moet gedacht worden aan deelname in de sfeer van stichting en ontwikkeling. Voor de exploitatie zijn er specialisten".
Jachtgebied
Zuid-Duitsland was op grond van afstanden, tarieven, sentiment en gemak tot voor enige tijd het exclusieve 'jachtgebied' van de Noordduitse havens. Inmiddels heeft de Rotterdamse haven een concurrerend aanbod. Door de liberalisering van de spoorsector zijn de kosten gedrukt en worden frequenties vergroot. (Zie ook:
Meer informatie:
----------
© Havenbedrijf Rotterdam N.V.