Scania
vrijdag 16 april 2010 11:50
Nieuwe Scania V8 vrachtautoserie â van 500 tot 730 pk â met uitzonderlijke
prestaties en unieke styling
Met 3500 Nm en 730 pk heeft Scaniaâs nieuwe V8 krachtbron hogere
koppel- en vermogenscijfers dan welke andere vrachtautomotor ook.
Daarbij zorgen de nieuwe stylingaccenten ervoor dat Scania's
prestigieuze V8 modellen op de weg direct worden herkend. Er is keuze
uit vier motorvermogens: 500, 560, 620 en 730 pk. Samen met een groot
aantal andere innovaties op de nieuwe 730 pk motor tilt Scania XPI de
productiviteit van zware vrachtautoâs weer naar nieuwe hoogtes.
In samenhang met de introductie van de nieuwe top-performance motor
heeft Scaniaâs V8 vrachtautoserie (die gebaseerd is op de nieuwe
Scania R serie, die uitgeroepen is tot International Truck of the Year
2010) een unieke identiteit gekregen. Deze weerspiegelt de sterke
positie die deze modellen onder zowel chauffeurs als
transportbedrijven hebben.
âScaniaâs V8 trucks hebben hun eigen niche gecreëerd,â vertelt Henrik
Henriksson, Scaniaâs Senior Vice-President voor trucks. âDe overgrote
meerderheid van Scania's V8 klanten kiezen op rationele gronden voor
een V8. Alleen met de prestaties, betrouwbaarheid en inzetbaarheid van
een V8 motor kunnen zij hun transporttaken zo efficiënt mogelijk
uitvoeren. âDe unieke combinatie van uitzonderlijke prestaties, lage
verbruikscijfers, een lange levensduur en een grote aantrekkingskracht
op chauffeurs staat garant voor een enorme productiviteit. Dit
verklaart ook waarom de Scania V8 modellen de hoogste inruilwaarde op
de markt hebben. De nieuwe styling bouwt dan ook verder op dit imago.
âHoewel de enorme kracht van de nieuwe R 730 natuurlijk belangrijk is,
is het koppelcijfer misschien nog wel veelzeggender. Als je 3500 Nm
achter de hand hebt, wordt elke transporttaak leuk om te doen. Alle
kans dus dat je de chauffeur met een glimlach op zijn gezicht zijn
werk zult zien doen,â aldus Henriksson tot besluit.
High output
De Scania V8 modellen domineren het high-outputsegment van de markt:
zij nemen meer dan de helft van het totale omzetvolume in het segment
van rond de 600 pk en hoger voor hun rekening. Met vier verschillende
vermogenscijfers om uit te kiezen, hebben Scaniaâs veeleisende V8
klanten nu een grote keus, die geen enkele andere vrachtautofabrikant
kan evenaren. En tegen de combinatie van 3500 Nm en 730 pk kan geen
enkele concurrent op. Scania's aandrijflijn is aangepast om op deze
enorme kracht berekend te zijn. Er wordt standaard een versterkte
Scania versnellingsbak gebruikt, die voorzien is van het nieuwe Scania
Opticruise (Scaniaâs automatische schakelsysteem). Dankzij de soepele
vermogensafgifte die inherent is aan een V8 motor konden de andere
aandrijflijncomponenten grotendeels ongewijzigd blijven.
Modulaire motorenreeks
De nieuwe V8 is volledig geïntegreerd in Scaniaâs modulaire
motorenreeks. De motor is gebaseerd op het modulaire motorenplatform
en de technologieën uit Scaniaâs nieuwste generatie lijnmotoren. Ook
heeft deze krachtbron een groot aantal kenmerken en componenten met de
al bestaande V8 motoren gemeen. Scaniaâs principe is om haar producten
stapsgewijs te ontwikkelen zodat de andere onderdelen en componenten
zo veel mogelijk gebruikt kunnen blijven worden. Dit biedt voordelen
voor de klanten, die de zekerheid hebben dat onderdelen snel leverbaar
zijn.
Speciale V8 identiteit
Scania V8 bezitters en rijders zijn meestal heel trots op hun voertuig
en willen dit graag op verschillende manieren laten zien. Hiervoor
worden vaak versieringen en speciale accenten aan de binnen- en
buitenkant van de vrachtauto gebruikt. Vanaf september 2010 zullen
alle Scania V8 modellen uiterlijke kenmerken hebben waarmee ze zich
onderscheiden van de andere Scaniaâs. Met behulp van deze nieuwe
'identiteit' kunnen transportbedrijven hun imago verder uitbouwen.
Exterieur
* Chromen Scanialogo, modelaanduiding en V8-symbool aan de voorkant
en chromen omlijsting voor luchtinlaten
* V8-symbool op zij-skirts
* Opvallende grille vóór in de kleur Black Brilliant, met speciaal
gaatjespatroon
* Xenon-koplampen (optie) met donkere omlijsting
* Speciaal gestylde uitlaatpijp met chromen sierstuk aan de
linkerkant (i.c.m. aerodynamisch gevormde zij-skirts ter verlaging
van de luchtweerstand)
Interieur
* Sportief gestylde, metalen pedalen met speciale pedaalrubbers
* V8-symbool op dashboard en instaplijst
* V8-symbool op afstandsbediening voor centrale deurvergrendling
* V8-symbool op centraal instrument
* Stuur in de kleur Piano Black met geribbeld leer en lichtgrijze
naden (optie)
* Stoelen met geribbeld zwart leer, naden met lichtgrijs stiksel en
ingestanst V8-symbool (optie)
* V8-symbool, lederafwerking, lederen armleuning met zwart stiksel
en Scania Griffin op deurpanelen (opties)
* Zwarte V8 vloermat van geribbeld leer, met lichtgrijs stiksel in
midden van cabine (optie)
Technologie: Uitgebreide V8 vrachtautoserie die zich kenmerkt door
enorme souplesse
Scania's V8 vrachtautomotoren lopen nu van 500 pk tot en met maar
liefst 730 pk. De koppelcijfers gaan van 2400 of 2500 Nm tot 3500 Nm,
resulterend in een koppel-/vermogensverhouding van 4,8 tot 5,0 - en
natuurlijk de enorme souplesse waar Scania om bekend staat.
* Euro 3: 500 pk 2400 Nm, 580 pk 2700 Nm
* Euro 4: 500 pk 2400 Nm, 560 pk 2700 Nm en 620 pk 3000 Nm
* Euro 5: 500 pk 2500 Nm, 560 pk 2700 Nm, 620 pk 3000 Nm en 730 pk
3500 Nm
* EEV: 730 pk 3500 Nm
De Scania V8 motoren staan er niet alleen om bekend dat zij efficiënt
met de brandstof omspringen wanneer zij hard moeten werken, maar ook
om hun enorme zuinigheid bij lichte belasting. Omdat er al bij lage
toeren een hoog koppel beschikbaar is, kan er extra brandstof worden
bespaard door een snelle achterasoverbrenging te nemen. Scania biedt
klanten ook de mogelijkheid om hun voertuigen op 100% biodiesel te
laten rijden om zo de CO2-uitstoot te verminderen. De motoren zijn zo
afgesteld dat zij al bij stationair draaien voldoende koppel leveren
om soepel te kunnen wegrijden. Het maximumkoppel wordt al vanaf 1000
omw/min geproduceerd. Het verloop van de koppelkromme bij hogere
toeren is goed afgestemd op de stijging van de vermogenskromme zodat
de motor bergopwaarts goed aan het gas blijft hangen voor een optimale
souplesse. In het hele nuttige toerengebied is sprake van een soepele
vermogensafgifte.
Eigen ontwerpen en zelf ontwikkelde technologie
Traditiegetrouw heeft Scania zelf de controle over alle strategische
stappen in de ontwikkeling en prestatieregeling. Scania ontwikkelt en
produceert niet alleen de motoren zelf, maar ontwerpt ook de
motormanagement-, brandstofinspuiting- en emissiesystemen in eigen
huis.
Door deze strategische beslissing is gegarandeerd dat aan alle eisen
en doelstellingen voor de te leveren prestaties en de
brandstofzuinigheid kan worden voldaan. Alle componenten van de
aandrijflijn werken goed samen voor een optimaal milieuprofiel, een
lange levensduur en een groot bedieningsgemak.
De belangrijkste kenmerken van de nieuwe high-output V8 motor zijn:
* De motor is onderdeel van Scania's modulaire motorenserie en heeft
dus veel componenten gemeen met Scania's lijnmotoren en andere V8
motoren; dit vergemakkelijkt niet alleen service en onderhoud,
maar ook de levering van onderdelen en de training van de
monteurs.
* De motor heeft een traditionele, onderhoudsvriendelijke
architectuur met afzonderlijke cilinderkoppen
* Het blok is gemaakt van CGI-gietijzer (Compacted Graphite Iron) om
berekend te zijn op de hogere verbrandingsdruk, zonder dat
daarvoor een âboeteâ betaald is in de vorm van een hoger gewicht.
* De boring en cilinderinhoud zijn vergroot (gemodulariseerd met de
andere motoren).
* Dankzij de Scania XPI (Extra-high Pressure Injection) common-rail
brandstofinspuiting zijn meerdere inspuitingen mogelijk, ongeacht
de positie van de nokkenas.
* De maximale inspuitdruk kan oplopen tot 2400 bar, de gemiddelde
bedrijfsdruk is 1800 bar.
* De cilinderkoppen hebben koeling door middel van oliesproeiers.
* Dankzij Scania VGT (Variable Geometry Turbocharger), die via een
elektrische actuator geregeld wordt, kunnen de laaddruk en
turbinesnelheid doorgaans onafhankelijk van de motorsnelheid
gevarieerd worden; dit zorgt onder meer voor betere motorreacties
bij lagere snelheden en sneller schakelen met Scania Opticruise.
* Het Scania motormanagement-systeem regelt alle aan de motor
gerelateerde systemen op het voertuig, inclusief de
emissieregeling, en werkt daarnaast samen met alle andere
regelsystemen aan boord van het voertuig.
* Nabehandeling van de uitlaatgassen door Scania SCR.
* Voldoet aan Euro 5 en EEV.
Motorenplatform
De nieuwe 730 pk V8 is onderdeel van Scania's nieuwe motorenplatform
met common-railbrandstofinspuiting, die in 2007 op de lijnmotoren werd
geïntroduceerd. De motor heeft een volledig nieuw ontwerp dat sterker
is om een hogere verbrandingsdruk mogelijk te maken. Traditionele
Scania kenmerken, zoals individuele cilinderkoppen, een hoog in het
blok geplaatste nokkenas, aan de achterkant geplaatste
distributietandwielen en de bekende cycloon-oliefilter, zijn echter
behouden. Ondanks het nieuwe ontwerp heeft de motor een groot deel van
de architectuur en componenten gemeen met Scania's andere Euro 5
V8-motoren en de lijnmotoren.
De hoek tussen de twee banken van de V8 is nog steeds 90 graden. Dit
zorgt voor een goede balans van de motor met gelijkmatige
vermogenspulsen en een uiterst soepele vermogensafgifte - soepeler nog
dan bij een zes-cilinder lijnmotor van vergelijkbare grootte.
De slag is onveranderd gebleven, waardoor de geometrie aan de
onderkant van de motor ook hetzelfde kon blijven. Het grote voordeel
hiervan is dat veel componenten van de andere Scania V8- en
lijnmotoren konden worden gebruikt. De boring is 3 mm groter, waardoor
de cilinderinhoud is toegenomen tot 0,7 liter. De boring is nu
hetzelfde als bij de nieuwe lijnmotoren, wat inhoudt dat voor alle
9,3-, 12,7- en 16,4-liter common-railmotoren dezelfde zuigervoeringen,
cilinderkoppen, enz. kunnen worden toegepast.
De nokkenassen bevinden zich op dezelfde plaats als voorheen, dat wil
zeggen hoog in het cilinderblok, zodat er korte, stabiele klepstoters
konden worden gebruikt. De nokkenassen zijn nieuw en het
kleppenmechanisme is vereenvoudigd omdat de pompverstuivers bij
commonrail-inspuiting elektronisch worden bediend. Daardoor zijn er
geen afzonderlijke klepstoters voor de pompverstuivers meer nodig. De
andere componenten aan de bovenkant van de motor, zoals de
cilinderkoppen en de klepbediening, zijn grotendeels ongewijzigd
gebleven en zijn hetzelfde als bij de lijnmotoren.
Transmissiekenmerken
Dankzij de soepele vermogensafgifte van de V8 kan Scania haar
modulaire productsysteem ook in het high-outputsegment volledig
benutten. Het feit dat er binnen de hele modellenserie dezelfde
componenten worden gebruikt, betekent dat transportbedrijven hun
voertuigen precies op hun behoeften kunnen afstemmen.
Vrachtautoâs met de nieuwe high-output V8 hebben een koppeling met
enkele plaat en een hogere aanlegdruk. Er wordt een versterkte versie
van Scania's range-splitterbak met overdrive gebruikt (12 weg- en 2
kruipversnellingen). De tandwielen hebben een dubbele âshot peeningâ
gekregen en kennen een gewijzigde tandwielgeometrie. Het maximumkoppel
is in de hoogste drie versnellingen beschikbaar, waardoor de souplesse
bij weggebruik optimaal is. Het koppel is in de lagere versnellingen
met 5-6% verlaagd, maar is nog steeds hoger dan dat van alle andere
motoren op de markt.
De nieuwe V8-motor wordt uitsluitend aangeboden in combinatie met
Scania Opticruise, dat in twee uitvoeringen leverbaar is: een volledig
geautomatiseerde versie en één met koppelingspedaal; beide systemen
zijn voorzien van de aangepaste software die recent geïntroduceerd
is. De Scania Retarder is als optie leverbaar. Ondanks het hoge
vermogenscijfer van de nieuwe V8 kan er, net als bij de lijnmotoren,
voor een groot aantal toepassingen een efficiënte achteras met enkele
reductie worden toegepast om vermogensverliezen tot een minimum te
beperken en zo zuinig mogelijk te rijden.
Scania V8, Power in Style.
Scania V8 range 500-730pk_brochure_NL
(PDF, 1,19MB)
V8-styling
Interieur, styling V8
Een weerspiegeling van uw ambitie en persoonlijke wensen. Het
interieurontwerp van de Scania V8 biedt unieke standaardkenmerken en
een veelheid aan opties.
V8-styling
Exterieur, styling V8
Het nieuwe Scania V8-truckprogramma heeft een geheel eigen karakter,
met unieke V8-specifieke kenmerken en opties voor het exterieur.
V8-styling
16-liter
De nieuwe 730 pk, 3500 Nm V8 motor is klaar voor de zwaarste
toepassingen, met lage emissiewaarden en een indrukwekkend gunstig
brandstofverbruik.
V8-styling
Nieuw V8-truckprogramma
Met superieure kracht en een perfecte stijl, van 500 tot maar liefst
730 pk.
* Ga naar de introductiesite >>
Scania VGT
Scania variabele turbocompressor, VGT
Betere motorrespons, verbeterd koppel bij laag toerental en sneller
schakelen. Het is verbazingwekkend wat een slim ontworpen
turbocompressor kan doen.