Nieuw-Vlaamse Alliantie
N-VA kiest voluit voor sterkere gemeenten (17/04/10)
Zaterdag vond er op initiatief van de Vereniging Vlaamse Mandatarissen
(VVM) een denkdag plaats waarop lokale N-VA-mandatarissen de kans
kregen om hun ideeën over een interne staatshervorming een grondige
hertekening van het bestuurlijk landschap in Vlaanderen te delen met
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Geert Bourgeois. Die interne
staatshervorming is broodnodig volgens Vlaams parlementslid en
schepen in Sint-Niklaas Lieven Dehandschutter (N-VA), die deze denkdag
voorzat. De interne staatshervorming was een belangrijk onderdeel van
ons Vlaams verkiezingsprogramma in 2009, zegt Dehandschutter. Wij zijn
er dan ook mee opgezet dat onze minister Geert Bourgeois de
bevoegdheid Binnenlands Bestuur heeft kunnen binnenhalen en dat hij
werk maakt van de noodzakelijke bestuurlijke hervorming. Het huidige
bestuurlijke kluwen, met 308 gemeenten, 5 provincies en honderden
tussenniveaus werkt niet efficiënt genoeg en is onvoldoende
transparant en democratisch. De N-VA wil dat een grondige interne
staatshervorming daar fors verandering in brengt. Wij streven daarbij
naar échte subsidiariteit, en dus meer bevoegdheden en financiële
middelen voor de gemeenten en minder voor het centrale Vlaamse niveau.
Uit de verschillende werkgroepen die op deze denkdag werden
georganiseerd, kwamen drie belangrijke verzuchtingen naar voor. Ten
eerste, wil N-VA streven naar een democratische en transparante
bestuurlijke organisatie, gebaseerd op echte subsidiariteit. De
klemtoon moet in de toekomst veel meer komen te liggen op de
democratisch verkozen niveaus, in het bijzonder op de gemeenteraad,
zegt Dehandschutter. Volgens onze lokale mandatarissen zitten er nu te
veel bevoegdheden bij allerhande structuren waar je als
gemeenteraadslid geen vat op hebt. De democratische controle op de
uitgave van miljoenen euros belastingsgeld is soms ver te zoeken. Het
zijn deze intermediaire structuren, zoals bijvoorbeeld
intercommuncales, die sterk moeten vereenvoudigd worden. Daarvoor
hebben we natuurlijk krachtige lokale besturen nodig, die zelf alle
taken aankunnen en er de mensen en middelen voor hebben. Fusies van
gemeenten kunnen daartoe bijdragen. Dat de N-VA nooit een grote
minnaar is geweest van het provinciale niveau, is geen geheim. Het
provinciale niveau leeft niet bij de bevolking, stelt Dehandschutter.
Bovendien zorgt het op heel wat beleidsdomeinen voor concurrentie met
de andere bestuursniveaus, terwijl heel wat van de huidige taken van
de provincie beter door de gemeenten of de Vlaamse overheid kunnen
worden vervuld. Op zijn minst moeten we dus gaan naar een beperkte en
gesloten taakstelling voor de provincies.
Een tweede belangrijk luik in de interne staatshervorming is voor de
N-VA de vermindering van de planlast die de Vlaamse overheid
veroorzaakt. We moeten dringend de omslag maken naar een
bestuurscultuur gebaseerd op partnerschap, in een geest van vertrouwen
en samenwerking. De lokale besturen verzuipen vandaag in plannen en
rapporteringen die de Vlaamse overheid hen oplegt, legt Dehandschutter
uit. Die Vlaamse overheid wil nog veel te veel alles tot in details
regelen in plaats van gewoon de kaders te verschaffen waarbinnen de
gemeenten moeten werken. De kern van het probleem is een gebrek aan
vertrouwen in de lokale besturen. Wel, volgens ons moet de Vlaamse
overheid de lokale besturen durven loslaten. Maar dat vergt een andere
aanpak, zowel bij de Vlaamse overheid als bij de lokale besturen die
hun professionalisering verder moeten zetten.
Ten slotte wil de N-VA streven naar meer efficiëntie en effectiviteit
in de interbestuurlijke processen. Verdere informatisering,
bijvoorbeeld de verdere uitbouw van e-government, speelt hierin een
belangrijke rol. Maar niet alles is op te lossen met technologie. We
kunnen de efficiëntie pas echt verbeteren wanneer we ook politiek
durven ingrijpen, zegt Dehandschutter. Het aantal beslissingsniveaus
in concrete processen moet simpelweg naar beneden. We moeten ons de
vraag durven stellen of er vandaag niet te veel beslissingsniveaus
en/of politici zijn. Kunnen we op het lokale niveau bv. niet met
minder politici doen die dan wel meer tijd voor hun functie moeten
vrijmaken? En kunnen sommige beslissingsniveaus niet beter afgeschaft
worden? Het zijn allemaal pistes die op deze denkdag aan bod zijn
gekomen. Niet alle antwoorden zijn er vandaag al, maar de N-VA streeft
in ieder geval naar een drastische hervorming van de bestuurlijke
organisatie in Vlaanderen. Wat hierover in het regeerakkoord staat, is
natuurlijk een compromis. Het is op zich al een goede aanzet, maar
voor de N-VA is het ook het absolute minimum. Minister Bourgeois
krijgt van onze lokale mandatarissen alvast de volle steun om van de
interne staatshervorming een geslaagde oefening te maken! Met
sterkere gemeenten als eindresultaat.
Auteur:
Lieven Dehandschutter
Vlaams parlementslid N-VA
Meer informatie: