Ingezonden persbericht



ONTWIKKELING DIENSTENSECTOR CRUCIAAL VOOR CONCURRENTIEKRACHT NEDERLAND

Almere, 17 april 2010 - De industrie kan meer geld verdienen met nieuwe diensten dan met het maken van producten. Dienstenexport is winstgevender dan goederenexport. En het belangrijkst: de dienstensector heeft de potentie om oplossingen te leveren voor grote maatschappelijke thema's, zoals zorg, mobiliteit en klimaat. Inmiddels loopt Nederland in de ontwikkeling van diensten achter bij de rest van de wereld. Om die achterstand in te halen pleit Exser, centrum voor diensteninnovatie voor een flinke investering in vernieuwing van de dienstensector.

Ambities voor 2020

In het rapport Reinventing Service Innovation presenteert Exser drie ambities om Nederland in 2020 weer terug aan de wereldtop te hebben. De Nederlandse dienstensector is in staat om grote maatschappelijke vraagstukken met verve aan te pakken. Nederland heeft dan een excellente diensteninfrastructuur die buitenlandse bedrijven aantrekt en Nederlandse dienstverleners hebben in 2020 internationaal een leidende rol in een aantal toonaangevende netwerken.

Om daar te komen is strategische samenwerking nodig van bedrijven, kennisinstellingen en overheden die nieuwe diensten kunnen ontwikkelen. Daar is hoogwaardige kennis voor nodig en dus moet daarin ook geïnvesteerd worden. De wetenschap moet zich meer gaan richten op diensten- in plaats van op productinnovatie en het onderwijs moet experts opleiden die in staat zijn samen te werken met andere disciplines en de vraag van consumenten weten te herkennen.

Diensteninnovatie

Producten krijgen pas echt toegevoegde waarde als er diensten bij worden ontwikkeld. Diensten maken het leven leuker en gemakkelijker. Want in diensten staat de beleving van de consument centraal. Toch denkt bijna iedereen bij innovatie vooral aan nieuwe producten. Een bedrijf als Greenwheels heeft de lusten van de auto toegankelijk gemaakt voor iedereen, zonder de financiële last van autobezit en bijbehorende parkeerproblemen en het is ook nog eens beter voor het milieu. Niet het product auto staat centraal, maar de dienst mobiliteit.

Door te investeren in de ontwikkeling van diensten staat Nederland in 2020 economisch weer aan de internationale top en worden maatschappelijke problemen opgelost.

Esxer schreef het rapport Reinventing Service Innovation in opdracht van het Innovatieplatform. Dit rapport maakt onderdeel uit van de Concurrentiekrachtagenda die maandag 19 april wordt gepresenteerd.

Voor meer informatie over diensteninnovatie: www.exser.nl




Ingezonden persbericht