Foodwatch vindt Actimel Onnodige-Bezorgdheid-in-een-Flesje


AMSTERDAM, 20100417 -- Actimel behoedt niemand voor een verkoudheid. Dat wil fabrikant Danone miljoenen consumenten wel wijsmaken met advertenties en uitgekiende marketingcampagnes. Danone overdrijft daarin de werking van de `probiotica' in zijn melkdrankje Actimel, want het doet voor je darmflora niet significant meer dan gewone yoghurt. Uniek is de werking van Actimel dus ook al niet. Het grootste verschil tussen Actimel en yoghurt is de uitgekookte marketing. Actimel is bijna tien keer zo duur als yoghurt. Actimel kweekt onnodige bezorgdheid bij mensen en verkoopt dat in een flesje, stelt foodwatch.

Danone geeft wereldwijd honderden miljoenen euro's uit aan reclame, onderzoek en rechtszaken. Al die miljoenen staan niet ten dienste van de gezondheid van de klant of verbetering van het product, maar dienen om de verkoopcijfers op te drijven en de reclamepraatjes verder op te poetsen. `Verhoog de weerstand in je darmen dankzij de `probiotica' met elke dag een Actimel, help je gezondheid' en `meer dan dertig wetenschappelijke onderzoeken bewijzen dat', vertellen Actimel-campagnes. Maar ook studies die door Danone zelf zijn gefinancierd, bewijzen dat de gezondheidseffecten van Actimel niet verder reiken dan die van gewone yoghurt.

Om een aantoonbaar gezondheidseffect en extra weerstand bij gezonde mensen te bewijzen moet er namelijk onderzoek gedaan worden naar de effecten van Actimel onder normale leefomstandigheden. Het lijkt er echter op dat Danone de wetenschappelijke onderzoeken voornamelijk laat uitvoeren in laboratorium omstandigheden. Daarom is het verband tussen Actimel en bijvoorbeeld de weerstand van mensen nooit aangetoond. Veel van de onderzoeken die Danone financiert duren zes tot acht weken. Dat is te beperkt om de gezondheidseffecten goed te kunnen meten. Tegelijkertijd zeggen de vele staatjes met cijfers over de toename van speciale bacteriën in darmen van dieren en mensen, helemaal niets over de effecten daarvan op de weerstand op de lange termijn. Danone doet ook graag onderzoeken naar de effecten van Actimel op zieke mensen en zelfs kinderen met diarree in India. Hoe nobel dit op het eerste gezicht ook mag lijken: de resultaten bij zieke mensen mag je wetenschappelijk gezien nooit projecteren op gezonde mensen. Dat geldt extra waar het gaat om een product dat zichzelf aanprijst als een preventief middel. Een ander dieet zou bijvoorbeeld een groter effect kunnen hebben op de weerstand dan Actimel.

Danone schermt dus graag met de gewichtig klinkende titels van ruim dertig wetenschappelijke rapporten, maar de details van al dat onderzoek zijn op de Nederlandse website voor de consument niet te vinden. De belangrijkste opdracht voor de witte jassen die Danone inhuurt, is de wetenschappelijke schijn ophouden, concludeert foodwatch. "Danone wil graag dat we allemaal geloven dat een duur Actimelletje dagelijks onmisbaar is om koutjes te voorkomen. Het lijkt daardoor wel een medicijn. Maar laten we wel wezen: als dat echt zo was, dan was Actimel bij de apotheek te krijgen in plaats van gewoon bij de supermarkt." stelt Bart van Opzeeland van foodwatch.

Veel van de gezondheidsclaims van Actimel zijn niet houdbaar. Overal waar rechtszaken of foute claims Actimel in de gevarenzone brengen, smijt de grootste zuivelproducent ter wereld met extra miljoenen aan afkoopsommen. Want het belangrijkste, zo gaf de voorzitter van de Amerikaanse Dannon-groep vorig jaar aan, is zo snel mogelijk weer de verkoop op te pakken. Eerder deze week kon Danone alleen nog aan een keiharde onvoldoende van de Brusselse voedselautoriteit EFSA ontkomen, door de producten Actimel en Activia simpelweg terug te trekken uit de beoordelingsprocedure. Danone tracht nu deze procedure verdacht te maken. "Ze ontwijken handig de inhoudelijke discussie over hun product. Het lijkt er toch wel erg op dat Danone de gezondheidsclaims van hun producten gewoon niet hard kan maken bij de wetenschappers in Brussel." stelt Van Opzeeland vast "En daarom beginnen ze nu aan de vertragingstactiek."

Actimel kost zo'n 4,60 euro per liter, de goedkoopste gewone yoghurt ongeveer 0,49 euro. Consumenten die hun gezondheid belangrijk vinden, kunnen voor dagelijkse portie beter gewone yoghurtproducten kopen. Dat is gezond, bevat veel minder suiker en is bijna 10 keer goedkoper, berekent foodwatch. Wie eerlijkheid over eten ook belangrijk vindt, kan via de website www.foodwatch.nl een e-mail sturen om Danone te vragen voortaan eerlijk te zijn over Actimel.