Technische Universiteit Delft

Promotie: Treinverkeer

door M&C

Promotie van De heer Ir. J. van den Top: "Modelling Risk Control Measures in Railways. Analysing how designers and operators organise safe rail traffic"

19 april 2010 | 12:30 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ir. J. van den Top | civiel ingenieur, Nederland promotor | Prof.dr. A.R. Hale TBM
coprom. | Dr. H.M. Jagtman UD-TBM

Modelling Risk Control Measures in Railways. Analysing how designers and operators organise safe rail traffic

In de komende jaren willen de overheid en de spoorsector het bestaande spoorwegnetwerk intensiever gaan benutten. Meer treinen op het spoor zal er echter sneller toe leiden dat deze elkaar in de weg gaan zitten, waardoor treinen ongepland moeten stoppen. Dat kan leiden tot vertragingen en in zeer incidentele gevallen ook tot treinbotsingen. Reden genoeg om ongeplande stops te voorkomen.

Momenteel wordt het plan waarover verkeersleiding en machinisten beschikken echter niet altijd in voldoende detail aangepast aan de verkeerssituatie van dat moment. Ook als dat wel gebeurt, worden machinisten daarover doorgaans niet ingelicht. 'Om ongeplande stops en hun consequenties te voorkomen, zouden zowel verkeersleiders als machinisten beter moeten worden ondersteund in hun taak, zodat zij kunnen anticiperen op stagnerend verkeer. Verkeersleiders zouden bijvoorbeeld eenvoudig moeten kunnen zien waar en wanneer treinen elkaar in de weg zullen zitten, en kunnen dan andere sporen aan de treinen toewijzen. Machinisten zouden wat snelheid kunnen terugnemen of juist een beetje harder kunnen rijden om het spoor tijdig vrij te maken voor een andere trein. Dit alles met de bedoeling dat de treinen op groene seinen door kunnen rijden. Een trein die niet meer hoeft te stoppen, kan dat ook niet fout doen', zegt Jaap van den Top, die op 19 april zijn proefschrift verdedigt aan de TU Del ft.

De onderzoeker heeft ook een aantal voorbeelden gevonden waarin veranderingen in de verkeersleidings- of veiligheidssystemen zijn doorgevoerd die onverwachte 'bijwerkingen' voor de gebruikers met zich meebrachten. Dit komt omdat niet altijd in voldoende mate is onderkend hoe de bestaande techniek feitelijk werd gebruikt (waardoor informeel ontstane en nuttige routines door de nieuwe techniek niet langer worden ondersteund). Of doordat de bedoelde nieuwe werkwijze niet in voldoende detail is doordacht, waardoor bijvoorbeeld de bedoelde verbetering wel werd bereikt, maar ergens anders een onbedoelde verslechtering optreedt.

Om dat te voorkomen, adviseert Van den Top dat ontwerpers en gebruikers regelmatig uitwisselen hoe bepaalde ontwerpen bedoeld zijn en hoe zij in de praktijk worden gebruikt. 'Problemen tijdens het gebruik zouden vrijelijk moeten worden gemeld door de gebruikers, terwijl de organisatie zelf er ook actief naar zou moeten zoeken.'

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.