Philips

Philips behaalt in het eerste kwartaal een omzet van EUR 5,7 miljard en een EBITA van EUR 504 miljoen


* Vergelijkbare omzet 12% hoger; groei in alle sectoren, geleid door Lighting met 18%

* 22% groei in opkomende markten

* 20% groei van orderontvangst voor apparatuur bij Healthcare
* EBITA van EUR 504 miljoen, ofwel 8,9% van de omzet; gecorrigeerde EBITA van Consumer Lifestyle 8,2% over de laatste 12 maanden
* Nettoresultaat EUR 201 miljoen

Gerard Kleisterlee, President en chief executive officer van Koninklijke Philips Electronics N.V.:

"Ik ben van mening dat de resultaten die we in de laatste kwartalen hebben behaald, het werkelijke potentieel van onze activiteitenportfolio aantonen.

Ofschoon onze resultaten uiteraard zeer goed zijn in vergelijking met het door de recessie beïnvloede eerste kwartaal van 2009, liggen ze in absolute zin op een niveau dat we nog niet eerder in een eerste kwartaal hebben gezien. Dankzij een hoge omzetgroei van 12% en een voortgezette stringente kostenbeheersing kwam de gecorrigeerde EBITA uit op EUR 554 miljoen, ofwel 9,8% van de omzet.

Lighting behaalde een indrukwekkende groei van 18%, dit ondanks het feit dat bij onze omvangrijke activiteit Professional Luminaires nog geen herstel is ingetreden. Consumer Lifestyle heeft nu over de afgelopen 12 maanden een gecorrigeerde EBITA van 8,2% behaald. Onze Healthcare-sector boekte naast goede resultaten over de hele linie een 20% hogere orderontvangst voor apparatuur.

Desondanks blijft de economische onzekerheid groot en het consumentenvertrouwen laag, en is op een aantal voor ons belangrijke markten, zoals de bouwsector, nog geen herstel ingetreden. Door onze sterke basis, goede strategie en capaciteit snel te reageren op veranderende marktomstandigheden bevinden wij ons echter in een goede positie voor voortgaand succes."

Vooruitzichten

Het voortgaande herstel, met name in opkomende markten, heeft in het eerste kwartaal in alle drie de operationele sectoren geleid tot een omzetgroei die hoger is dan voorzien. We verwachten dat de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal zich in het tweede kwartaal zal voortzetten. Onze activiteit Television zal waarschijnlijk profiteren van een sterke stijging van de vraag door het wereldkampioenschap voetbal. Wij zullen onze investeringen voor marketing in het tweede kwartaal verhogen, met name bij Consumer Lifestyle.

Voor de tweede helft van het jaar blijft de ontwikkeling van de markt onzeker. Wij zullen dan ook, naast handhaving van onze investeringen in verdere groei, onze saneringsplannen blijven uitvoeren, wat in het tweede kwartaal zal resulteren in herstructureringslasten voor een bedrag van EUR 100 - 125 miljoen.

Op basis van onze resultaten in het eerste kwartaal zijn wij er echter steeds meer van overtuigd dat we al in 2010 in staat zullen zijn een gecorrigeerde EBITA-winstgevendheid van 10% te realiseren.
* Q1 2010 - Quarterly Report

* Q1 2010 - Quarterly Results Presentation

Audio quote van Gerard Kleisterlee, CEO, over de eerst kwartaalcijfers van 2010


* Audio quote (NL) - MP3

* Audio quote (NL) - WAV

Telco en audio webcast

Om 10uur CET zal een telco plaatsvinden met Pierre-Jean Sivignon, CFO, om de resultaten te bespreken. A live audio webcast van de telco zal op onderstaande link beschikbaar zijn:

* Q1 2010 conference call audio webcast

Meer informatie over Pierre-Jean Sivignon


* Klik hier voor CV en foto's van Pierre-Jean Sivignon

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Arent Jan Hesselink

Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 59 77415
Email: arentjan.hesselink@philips.com
Joon Knapen

Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 59 77477
Email: joon.knapen@philips.com

Over Koninklijke Philips Electronics

Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) is een onderneming met een veelzijdig aanbod op het gebied van gezondheidszorg en welzijn, gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van mensen door middel van tijdige innovaties. Als toonaangevende onderneming op het gebied van gezondheidszorg, lifestyle en lighting integreert Philips technologieën en design in op de mens gerichte oplossingen, die zijn gebaseerd op diepgaand inzicht in de wensen en behoeften van de klant en zijn merkbelofte van "sense and simplicity". Philips heeft wereldwijd circa 116.000 werknemers in dienst, verspreid over meer dan 60 landen. Met een omzet van EUR 23 miljard in 2009 is de onderneming marktleider op het gebied van cardiale zorg, acute zorg en thuiszorg, energiezuinige verlichtingsoplossingen en nieuwe verlichtingstoepassingen, alsmede lifestyle-producten voor persoonlijk welzijn en amusement, met een sterke leidende positie op het gebied van Flat-TV, scheerapparaten en haartrimmers, portable entertainment en mondverzorgingsproducten. Meer informatie over Philips vindt u op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Forward-looking statement

This document contains certain forward-looking statements with respect to the financial condition, results of operations and business of Philips and certain of the plans and objectives of Philips with respect to these items, in particular the paragraphs on "Looking ahead" and "Outlook". Examples of forward-looking statements include statements made about our strategy, estimates of sales growth, future EBITA and future developments in our organic business. By their nature, these statements involve risk and uncertainty because they relate to future events and circumstances and there are many factors that could cause actual results and developments to differ materially from those expressed or implied by these statements. These factors include but are not limited to domestic and global economic and business conditions, the successful implementation of our strategy and our ability to realize the benefits of this strategy, our ability to develop and market new products, changes in legislation, legal claims, changes in exchange and interest rates, changes in tax rates, pension costs and actuarial assumptions, raw materials and employee costs, our ability to identify and complete successful acquisitions and to integrate those acquisitions into our business, our ability to successfully exit certain businesses or restructure our operations, the rate of technological changes, political, economic and other developments in countries where Philips operates, industry consolidation and competition. As a result, Philips' actual future results may differ materially from the plans, goals and expectations set forth in such forward-looking statements. For a discussion of factors that could cause future results to differ from such forward-looking statements, see the Risk management chapter included in our Annual Report 2009.

Third-party market share data
Statements regarding market share, including those regarding Philips' competitive position, contained in this document are based on outside sources such as research institutes, industry and dealer panels in combination with management estimates. Where information is not yet available to Philips, those statements may also be based on estimates and projections prepared by outside sources or management. Rankings are based on sales unless otherwise stated.

Use of non-GAAP information
In presenting and discussing the Philips Group's financial position, operating results and cash flows, management uses certain non-GAAP financial measures. These non-GAAP financial measures should not be viewed in isolation as alternatives to the equivalent IFRS measures and should be used in conjunction with the most directly comparable IFRS measures. A reconciliation of such measures to the most directly comparable IFRS measures is contained in this document. Further information on non-GAAP measures can be found in our Annual Report 2009.

Use of fair-value measurements
In presenting the Philips Group's financial position, fair values are used for the measurement of various items in accordance with the applicable accounting standards. These fair values are based on market prices, where available, and are obtained from sources that are deemed to be reliable.
Readers are cautioned that these values are subject to changes over time and are only valid at the balance sheet date. When observable market data does not exist, we estimated the fair values using appropriate valuation models. They require management to make significant assumptions with respect to future developments, which are inherently uncertain and may therefore deviate from actual developments. Critical assumptions used are disclosed in our 2009 financial statements. Independent valuations may have been obtained to support management's determination of fair values.