Blauw Research
---
CE-fabrikanten: verschuiving van traditionele media naar online
partnerships
Rotterdam , 19 april 2010
In opdracht van Tweakers.net voerde Blauw Research eind 2009 een
kwalitatief onderzoek uit naar adverteren in de CE-markt. Zij spraken
met marketing- en mediabeslissers van vooraanstaande CE-fabrikanten.
Enerzijds om inzicht te verkrijgen in de besluitvorming ten aanzien
van de mediakeuze, anderzijds om te onderzoeken welke rol online
adverteren speelt in deze overwegingen.
De recessie klinkt door in de uitkomsten van het onderzoek. Budgetten
in de CE-markt zijn over het algemeen flink afgenomen waardoor
fabrikanten genoodzaakt zijn om selectiever en creatiever om te gaan
met het mediabudget. Met name relatief dure mediakanalen als TV en
radio lijken het te moeten ontgelden. Het online budget neemt
daarentegen sterk toe. Alle ondervraagden verwachten meer te gaan
besteden aan online media. Focus op ROI, lagere kosten, en de
toenemende online mediaconsumptie door consumenten worden als
belangrijkste redenen aangedragen voor deze verschuiving.
Uit het onderzoek blijkt tevens dat CE-fabrikanten behoefte hebben aan
zogenoemde partnerships. Samenwerking met organisaties in de keten
zoals (online) retailers en mediapartners voor toegang tot informatie
en de consument.
Over Tweakers.net
Tweakers.net is met meer dan 3,5 miljoen unieke bezoekers en 65
miljoen pageviews per maand de grootste consumentelektronica- en
technologiesite van Nederland. Tweakers.net bestaat ruim tien jaar en
is sinds 2006 onderdeel van VNU Media. In 2009 werd Tweakers.net door
het Nederlandse publiek verkozen tot Website van het Jaar, Beste
Nieuwssite en Beste (en populairste) Vergelijkingssite.