Arnhem, 19 april 2010
Vroege diagnose dyslexie kan veel leed voorkomen
Tijdig opsporen van dyslexie is van groot belang. Met een vroege
diagnose en een adequate behandeling kan immers veel leed worden
voorkomen. Met het nieuwe Screeningsinstrument Dyslexie dat Cito en
het Expertisecentrum Nederlands in opdracht van het Masterplan
Dyslexie ontwikkelden, signaleren basisscholen of kinderen die zwak
zijn in technisch lezen en/of spellen mogelijk dyslectisch zijn. Op
basis van de uitkomst verwijst de school eventueel door naar de zorg
voor diagnose en -indien nodig- behandeling. Zo krijgen dyslectische
kinderen bijtijds de ondersteuning die zij nodig hebben.
Het Screeningsinstrument Dyslexie is bedoeld voor die leerlingen in de
groepen 4 tot en met 8 die zwak zijn in technisch lezen en/of
spelling. Het instrument bestaat uit een digitale toets voor het meten
van de spellingvaardigheid en acht woordleeskaarten voor technisch
lezen. Na afname is een leerlingdossier beschikbaar waarmee de school
een handzaam overzicht heeft, met daarin alle relevante informatie
voor doorverwijzing naar de zorg. Hier kan de behandelaar meteen mee
aan de slag.
Expertisecentrum Nederlands
Het Expertisecentrum Nederlands levert een bijdrage aan de verbetering
van taalonderwijs in Nederland, door nieuwe instrumenten en materialen
te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek in samenwerking
met de Radboud Universiteit Nijmegen. Zo is het EN de ontwikkelaar van
de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie voor het (speciaal)
basisonderwijs en mede-ontwikkelaar van Protocollen Dyslexie voor het
vo, mbo en hoger onderwijs.
Masterplan Dyslexie
De activiteiten van het Masterplan richten zich op een eenduidige
signalering van leesproblemen en dyslexie en op begeleiding van
dyslectici op alle scholen voor primair, speciaal en voortgezet
onderwijs.
Cito