Cito

Arnhem, 19 april 2010

Vroege diagnose dyslexie kan veel leed voorkomen

Tijdig opsporen van dyslexie is van groot belang. Met een vroege diagnose en een adequate behandeling kan immers veel leed worden voorkomen. Met het nieuwe Screeningsinstrument Dyslexie dat Cito en het Expertisecentrum Nederlands in opdracht van het Masterplan Dyslexie ontwikkelden, signaleren basisscholen of kinderen die zwak zijn in technisch lezen en/of spellen mogelijk dyslectisch zijn. Op basis van de uitkomst verwijst de school eventueel door naar de zorg voor diagnose en -indien nodig- behandeling. Zo krijgen dyslectische kinderen bijtijds de ondersteuning die zij nodig hebben.

Het Screeningsinstrument Dyslexie is bedoeld voor die leerlingen in de groepen 4 tot en met 8 die zwak zijn in technisch lezen en/of spelling. Het instrument bestaat uit een digitale toets voor het meten van de spellingvaardigheid en acht woordleeskaarten voor technisch lezen. Na afname is een leerlingdossier beschikbaar waarmee de school een handzaam overzicht heeft, met daarin alle relevante informatie voor doorverwijzing naar de zorg. Hier kan de behandelaar meteen mee aan de slag.

Expertisecentrum Nederlands

Het Expertisecentrum Nederlands levert een bijdrage aan de verbetering van taalonderwijs in Nederland, door nieuwe instrumenten en materialen te ontwikkelen op basis van wetenschappelijk onderzoek in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen. Zo is het EN de ontwikkelaar van de Protocollen Leesproblemen en Dyslexie voor het (speciaal) basisonderwijs en mede-ontwikkelaar van Protocollen Dyslexie voor het vo, mbo en hoger onderwijs.

Masterplan Dyslexie

De activiteiten van het Masterplan richten zich op een eenduidige signalering van leesproblemen en dyslexie en op begeleiding van dyslectici op alle scholen voor primair, speciaal en voortgezet onderwijs.