Senternovem

19-04-2010 |

Nederlanders scoren opnieuw in Barcelona

EuroAgri-Foodchain heeft tijdens de Alimentaria, in samenwerking met de Spaanse Federation of Food and Drinks Industries (FIAB), het Spaanse Centre for Technological Industrial Development (CDTI) en Enterprise Europe Network (EEN) een 2 daags symposium met als thema "Innovatie in tijden van crisis" en "Financieringsmogelijkheden van internationale marktgerichte R&D projecten" georganiseerd.

Hollandpaviljoen2 Temidden van diverse Spaanse presentaties kregen de Food & Nutrition Delta en twee Nederlandse bedrijven (Top B.V. en Provalor) de gelegenheid om zich voor een internationaal publiek te presenteren. Mr. Javier Morán van het Spaanse Food Consulting & Associates toonde het publiek wat het effect is van de crisis in Spanje op keuzes van de consument. "Een eyeopener" aldus Kees de Gooijer van het innovatieprogramma Food & Nutrition "dat de Spaanse consument onder invloed van de slechte economie veel minder kiest voor gezond en duurzaam maar vooral de prijs zijn keuze bepaalt. Maslov ten voeten uit." Bedrijven en kennisinstellingen namen deel aan matchmakingsessies die door Enterprise Europe Network, en FIAB in samenwerking met Eureka werden georganiseerd. Tenslotte werd men geïnformeerd over financieringsmogelijkheden in het Kaderprogramma, Eureka en Eurostars. Tijdens het evenement zijn concrete afspraken gemaakt tussen partijen over technologische samenwerkingsprojecten. Bas Groeneweg van de firma Perfotec vond de gesprekken met leden van het EuroAgri Foodchain netwerk "Waardevol! Een belangrijke aanvulling op mijn bestaande netwerk"

De Alimentaria is het op een na grootste food evenement van Europa, het werd dit jaar voor de 18e maal gehouden van 22 tot en met 26 maart in de Fira de Barcelona. Zo'n 4000 voeding- en drankproducenten en aanverwante bedrijven uit 155 verschillende landen showden hun nieuwste services en producten.

Door de krachten te bundelen waren Eureka, de Food & Nutrition Delta, Enterprise Europe Network (EEN), NL Internationaal EVD en Nederlandse Handelscombinatie (NHC) in staat om de deelnemende Nederlandse voedingsmiddelenbedrijven optimaal te ondersteunen en de zichtbaarheid van Nederland op de beurs te vergroten.

De missie naar Spanje is een vervolg op een eerdere succesvolle samenwerking tussen CDTI en de Nederlandse Eureka afdeling. In 2009 werd in samenwerking met Food & Nutrition Delta, Food Valley en CDTI het evenement Food fast Forward georganiseerd waarbij Spaanse bedrijven een bezoek brachten aan Nederland. De Nederlandse Eureka afdeling en haar buitenlandse EuroAgri-Foodchain partners (> 10 landen) zullen bedrijven in het vervolg op de Alimentaria verder ondersteunen bij internationale technologische samenwerking.

Meer info over EuroAgri-Foodchain: www.euroagrifoodchain.eu Wijzigingsdatum |

19-04-2010