Gemeente Aalten


Evaluatie alcoholmatigingsproject jeugd

Deze maand worden 500 ouders met kinderen in de leeftijd van 10 t/m 18 jaar gebeld door studenten van de Wageningen Universiteit namens de gemeente, dus per gemeente gemiddeld ongeveer 30 ouders. Zij worden hierbij begeleid door de GGD-stagiaire Marloes Miedema. De ouder wordt gevraagd of ze een aantal vragen over jongeren en alcoholgebruik willen beantwoorden. De telefonische interviews zijn onderdeel van de evaluatie van een groot alcoholmatigingsproject gericht op jongeren in de leeftijd van 10-18 jaar in de Achterhoek, Stedendriehoek en Rivierenland. Het project `Alcoholmatiging jeugd' heeft tot doel alcoholmatiging onder jongeren van 10 tot en met 18 jaar te bevorderen, waardoor de negatieve effecten van alcoholgebruik worden verminderd. Het project wordt ondersteund door de gemeenten van deze regio's. Daarnaast werkt de GGD nauw samen met de verslavingszorginstantie (IrisZorg), politie en justitie. Het project kenmerkt zich door een brede aanpak gericht op regelgeving, handhaving en informatievoorziening. De ouders die gebeld worden zijn verkregen door een steekproef genomen uit de Gemeentelijke Basis Administratie. De antwoorden op de vragen zullen hoogst vertrouwelijk worden behandeld. De gegevens worden ook anoniem verwerkt.

Voor meer informatie over de opzet van het project kunnen ouders verwezen worden naar de site van de GGD. Op www.ggdgelre-ijssel.nl bij `over de GGD' > `GGD projecten' en dan `Alcoholmatiging Jeugd' kan meer informatie gevonden worden over het project. Hier kan ook het Werkplan worden gevonden. Op de home-pagina van www.ggdgelre-ijssel.nl staat vanaf 12 april een bericht over het bellen van ouders.

Achtergrond
Eén van de middelen waarmee de bewoners van de Achterhoek, Stedendriehoek en Rivierenland worden geïnformeerd over het belang van terughoudendheid met alcohol op jonge leeftijd is de publiekscampagne. De publiekscampagne heeft als doel om mensen bewust te laten worden van het probleem dat jongeren te jong, te vaak en te veel alcohol drinken. De campagne bestaat uit twee delen, één gericht op de jongeren zelf en één gericht op de ouders en andere volwassenen in hun omgeving. In 2006 is de publiekscampagne van start gegaan in de Achterhoek. Ondanks dat de ouders niet altijd direct de doelgroep zijn voor de campagne, worden zij er wel aan blootgesteld. Naast de massamediale publiekscampagne zijn er ook andere activiteiten voor ouders en volwassenen georganiseerd zoals een ouderavond op school, voorlichting via de schoolverpleegkundige in groep 7 en de homeparty. In 2007 is dit eerste deel van het alcoholmatigingsproject gericht op ouders geëvalueerd in de Achterhoek. De publiekscampagne werd op zowel proces als effect geëvalueerd. Voor de evaluatie waren telefonische interviews afgenomen onder 250 ouders met een kind in de leeftijd van 10 tot en met 18 jaar.

Uit deze evaluatie bleek dat de kennis over de negatieve gevolgen van alcohol toegenomen was, maar de kennis is nog steeds niet voldoende. Verder bleken de veranderingen in het ouderlijke gedrag beperkt. Het project is voortgezet in 2008. Daarnaast zijn op dat moment ook de Stedendriehoek en Rivierenland begonnen met het project `Alcoholmating jeugd'
Nu in 2010 zal een meting plaatsvinden om te kijken hoe het er voorstaat voor de derde keer in de Achterhoek, en voor het eerst in de Stedendriehoek en Rivierenland. Er wordt dan oa. het bereik en de waardering van de campagne nagegaan.

Bel-mij-niet-register is voor ons niet van toepassing Afgelopen maand zijn tijdens het projectgroepoverleg vragen gesteld over hoe wij omgaan met het `bel mij niet' bestand, waarin mensen kunnen aangeven niet benaderd te willen worden door commerciële instellingen en goede doelen. Dit is allebei niet op ons onderzoek van toepassing, omdat het telefoongesprek geen commercieel of idieel doel heeft, de nummers zijn dus niet uit ons bestand gehaald. Als ouders aangeven op de bel-mij-niet-lijst te staan, geven wij de bellers deze reden als verklaring aan. Als zij nog steeds bezwaar maken, stopt het interview uiteraard.

Opzet campagne
o Doelgroep: ouders en opvoeders van jongeren in de Achterhoek, Stedendriehoek of Rivierenland in de leeftijd van 10-18 jaar. Hierbij worden onder opvoeders alle volwassenen verstaan die verantwoording dragen over deze jongeren, zoals leerkrachten, sporttrainers, buren en familie.
o Steekproef: Ouders met kinderen die geboren zijn tussen 1 mei 1991 en 1 april 2000, verkregen uit de Gemeentelijke Basis Administratie. o Basisactiviteiten (vinden in alle gemeenten plaats): radiospot, posters, folders over alcohol en opvoeding en artikelen in huis aan huis bladen. Ook is er op de regionale radio een radiospot geweest over het alcoholmatigingsproject.
o Andere ouder activiteiten: ouderavond, oudercursus, homeparty, voorlichting via schoolarts groep 7. Per regio een aantal activiteiten die specifiek zijn voor die regio. Zo is in de Achterhoek een alcoholdebatavond gehouden en in de Stedendriehoek kroegenavonden voor ouders.