Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Gezondheid 2.0, ook voor de verpleeg- en verzorgingshuizen.
Bewoners van verpleeg- en verzorgingshuizen
delen persoonlijke ervaringen op internet
Uw mening, onze zorg. Dat is de titel en de insteek van een groot,
landelijk project van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)
waarbij het leefklimaat in ruim honderd verpleeg- en verzorgingshuizen
wordt onderzocht. De Federatie verzamelt zo'n 10.000 ervaringen van
bewoners en publiceert de verhalen op internet. Grotere kamers en
persoonlijk contact zijn belangrijke wensen. Dit blijkt uit de eerste
uitkomsten.
De tienduizenden ervaringen die de NPCF met het project optekent worden
gepubliceerd op ZorgkaartNederland.nl en ConsumentendeZorg.nl. Hiermee
komen persoonlijke verhalen beschikbaar van een doelgroep die zonder dit
initiatief niet snel zijn ervaring online deelt. Daarmee wordt voorzien in
de grote behoefte aan keuze-informatie van mensen die zorg zoeken. Tevens
kan dankzij de resultaten van het project de zorg in instellingen nog beter
worden afgestemd op de behoefte van bewoners.
"Persoonlijke ervaringen zeggen vaak meer dan cijfers," vindt Jacqueline
Baardman, manager bij de NPCF. "Dit geldt voor de instellingen die hun zorg
willen verbeteren, maar ook voor mensen die een instelling willen kiezen
voor ouders of voor henzelf."
Een mantelzorger zegt: 'ervaringen zijn voor mij waardevoller dan lijstjes
met scores, omdat ze de beleving van andere cliënten en mantelzorgers
weergeven.'
Het soms negatieve imago dat over verpleeg- en verzorgingshuizen bestaat,
wordt tot nu toe niet door de cliënten bevestigd. Bewoners zijn meestal
tevreden over hun verzorging.
"Prima! Eten, drinken, verzorging, bed. Het wordt allemaal vlot geregeld.
In het begin wou ik snel naar huis, maar nu woon ik hier goed."
Voor de bewoners van deze instellingen blijken de 'kleine' dagelijkse
dingen van groot belang,
zoals het functioneren van een zonnescherm, de wijze waarop wordt
schoongemaakt en de
organisatie van de eerste kennismaking met medebewoners. Het oplossen of
verbeteren ervan
zou het leven beduidend plezieriger maken. Bewoners blijken ook met groot
respect en waardering
te spreken over medewerkers en verzorgers. Echter de werkdruk bij
zorgverleners creëert een
drempel voor cliënten om vrij om hulp te vragen. Cliënten stellen het op
prijs als er meer vaste
verzorgers zouden zijn. "Ik heb de leeftijd dat ik graag dezelfde gezichten
zie, ik zou het
prettig vinden als ik meer dezelfde mensen om me heen zou hebben."
Het project 'uw mening, onze zorg' is opgezet door de NPCF en wordt
gedragen door de LOC, de landelijke cliëntenorganisatie in zorg en welzijn,
en Zorgbelang Nederland. Ook ActiZ, organisatie van zorgondernemers, staat
positief tegenover het project. Het project past in de visie van
'gezondheid 2.0' en het onderzoek van de Raad voor de Volksgezondheid en
Zorg 'Gezondheid 2.0; U bent aan zet' waarin centraal staat dat
informatie van patiënten voor patiënten een belangrijke peiler in de
beschikbare keuze-informatie wordt. Momenteel verkeert de 'oudere patiënt'
(50+) nog vaak in de 1.0 situatie .
Nog de hele maand april worden door de NPCF instellingen bezocht. Bewoners
en mantelzorgers kunnen hun ervaring ook melden via:
www.ConsumentendeZorg.nl, waar ook informatie, het overzicht van
deelnemende verpleeg- en verzorgingshuizen en de laatste ervaringen te
vinden zijn.
ZorgkaartNederland.nl
De website Zorgkaartnederland.nl geeft een overzicht van het aanbod aan
zorgverleners en zorginstellingen in Nederland. Deze website biedt u tevens
de gelegenheid om uw waardering voor- en/of ervaringen met de betreffende
zorginstelling en/of zorgverlener weer te geven. Hiermee helpt u niet
alleen andere bezoekers in de keuze voor de zorgverlener maar geeft u
zorginstellingen en zorgverleners praktische suggesties voor het verder
verbeteren van hun dienstverlening
Consument en de Zorg.nl
De website ConsumentendeZorg.nl helpt de positie van patiënten en
zorgconsumenten ten opzichte van zorgorganisaties te versterken. Daartoe
worden op de website gegevens en ervaringen verzameld. Met deze informatie
kunnen patiëntenorganisaties een vuist maken naar zorginstanties en/of
overheid. ConsumentendeZorg.nl is een initiatief van de Nederlandse
Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)
De NPCF is een samenwerkingsverband van patiëntenkoepels- en organisaties.
De lidorganisaties zijn actief op de volgende werkterreinen: mensen met een
lichamelijke beperking, verstandelijk gehandicapten, psychiatrie,
verpleging en verzorging en curatieve zorg (ziekenhuiszorg,
huisartsenzorg). De federatie fungeert als platform voor gemeenschappelijke
beleidsontwikkeling en belangenbehartiging op inhoudelijke thema's.