Ministerie van Verkeer en Waterstaat

2010z05597 Datum 20 april 2010

Kamervragen -

Geachte voorzitter,

Hierbij beantwoord ik de vragen die het lid Smits (SP) heeft gesteld over de invoeringskosten van de OV-chipkaart.


1.
Heeft u kennisgenomen van het artikel `Invoering OV-Chipkaart te duur voor Groningen en Drenthe'1? Zijn de hierin vermelde feiten waar?


1.
Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel. Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft mij aangegeven dat de kosten van invoering van de OV-chipkaart in Groningen en Drenthe hoger zijn geworden dan oorspronkelijk begroot. Ook zijn de opbrengsten lager dan verwacht.


2.
Zijn er nog andere regio's die bij u gemeld hebben niet uit te komen met de beschikbaar gestelde middelen voor de invoering van de OV-Chipkaart? Zo ja, welke regio's betreft het en hoeveel geld komen zij tekort?


2.
Nee.


3.
Welke kosten zijn in werkelijkheid hoger en welke opbrengsten vallen lager uit dan geraamd?

3.
Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft mij aangegeven dat de kosten voor de aanschaf van de hard- en software en het instandhouden en beheren van het systeem hoger zijn dan verwacht. Dit is het gevolg van systeemontwikkeling, beveiliging en latere invoering dan oorspronkelijk gepland. De verwachting is dat de opbrengsten uit de verkoop van OV-chipkaarten lager zal zijn dan eerder geraamd. Reden is dat Groningen-Drenthe als laatste regio de OV-chipkaart gaat


1 Dagblad van het Noorden, 25 maart 2010
a
agina 1 van 2 P





introduceren en een deel van de reizigers al in het bezit is van een OV-chipkaart. Ons kenmerk Anders dan de andere regio's (met uitzondering van Noord-Brabant) heeft VenW/DGMO-2010/4239 Groningen-Drenthe ervoor gekozen om als opbrengstverantwoordelijke decentrale overheid te opereren. Zij draagt daarmee zelf het risico dat de opbrengsten lager zijn dan geraamd.


4.
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het binnenkort te houden algemeen overleg over de OV-chipkaart?

4.
Ja.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P