2010z05597
Datum 20 april 2010
Kamervragen -
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen die het lid Smits (SP) heeft gesteld over de
invoeringskosten van de OV-chipkaart.
1.
Heeft u kennisgenomen van het artikel `Invoering OV-Chipkaart te duur voor
Groningen en Drenthe'1? Zijn de hierin vermelde feiten waar?
1.
Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel. Het OV-bureau Groningen Drenthe
heeft mij aangegeven dat de kosten van invoering van de OV-chipkaart in
Groningen en Drenthe hoger zijn geworden dan oorspronkelijk begroot. Ook zijn
de opbrengsten lager dan verwacht.
2.
Zijn er nog andere regio's die bij u gemeld hebben niet uit te komen met de
beschikbaar gestelde middelen voor de invoering van de OV-Chipkaart? Zo ja,
welke regio's betreft het en hoeveel geld komen zij tekort?
2.
Nee.
3.
Welke kosten zijn in werkelijkheid hoger en welke opbrengsten vallen lager uit
dan geraamd?
3.
Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft mij aangegeven dat de kosten voor de
aanschaf van de hard- en software en het instandhouden en beheren van het
systeem hoger zijn dan verwacht. Dit is het gevolg van systeemontwikkeling,
beveiliging en latere invoering dan oorspronkelijk gepland. De verwachting is dat
de opbrengsten uit de verkoop van OV-chipkaarten lager zal zijn dan eerder
geraamd. Reden is dat Groningen-Drenthe als laatste regio de OV-chipkaart gaat
1 Dagblad van het Noorden, 25 maart 2010
a
agina 1 van 2
P
introduceren en een deel van de reizigers al in het bezit is van een OV-chipkaart. Ons kenmerk
Anders dan de andere regio's (met uitzondering van Noord-Brabant) heeft VenW/DGMO-2010/4239
Groningen-Drenthe ervoor gekozen om als opbrengstverantwoordelijke decentrale
overheid te opereren. Zij draagt daarmee zelf het risico dat de opbrengsten lager
zijn dan geraamd.
4.
Kunt u deze vragen beantwoorden vóór het binnenkort te houden algemeen
overleg over de OV-chipkaart?
4.
Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat