ChristenUnie
Te rigide sluiting luchtruim is slecht voor luchtvaartmaatschappijen en
werkgelegenheid
DSCF7190 dinsdag 20 april 2010 10:00 Vanmorgen debatteerde het
Europees Parlement over de huidige sluiting van het luchtruim door de
vulkaanuitbarsting in IJsland. Vice-Voorzitter van de
Transportcommissie in het EP, Peter van Dalen (ChristenUnie) vroeg de
Commissie in het debat om het luchtruim spoedig (gedeeltelijk) weer
open te stellen.
Voorzitter, opnieuw blijkt welke grote invloed weer en klimaat op het
transport hebben. Een niet al te grote vulkaan op IJsland ontploft en
het luchtverkeer in grote delen van Europa ligt plat. Al dagen plat.
Ik vind het terecht dat we in Europa tot, in elk geval gedeeltelijke,
hervatting van de afgelaste vluchten zijn gekomen. Dat kan ook omdat
testvluchten van KLM en Lufthansa hebben laten zien, dat er gevlogen
kan worden. Zeker bij de huidige " goed zicht" condities.
Ook denk ik, dat we te rigide bezig waren door het luchtverkeer zo
omvangrijk stil te leggen. Te snel is een vergelijking gemaakt met de
KLM-vlucht die in 1989 boven Alaska in het vulkaanstof van Mount
Redoubt kwam. Te snel ook wordt de vlucht van British Airways boven
Indonesië er bij gehaald toen die in 1982 in vulkaanstof geraakte.
Vergeet niet dat die beide vluchten vol terecht kwamen in het stof van
kort daarvoor en betrekkelijk dichtbij uitgebarsten vulkanen. De
dichtheid en hitte van de stofdeeltjes bij die vluchten toen, kun je
niet 1 op 1 overzetten op de huidige situatie.
Ik bepleit daarom een aanpak die rekening houdt met de verschillen in
concentratie van de vulkaanstof. Kies je voor die aanpak dan kunnen
terecht al vandaag flinke delen van het Europese luchtruim opengesteld
worden. In elk geval bepaalde corridors op bepaalde vluchthoogten.
Ik vind die - gedeeltelijke - openstelling ook hard nodig want de
IJslandse "ash" verstikt de "cash" van de luchtvaartmaatschappijen.
Dat er door deze crisis mogelijk een paar zwakke broeders in de
luchtvaart omvallen vind ik niet erg. Maar het moet niet leiden tot
het omvallen van grote en gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen! Het
gaat om te veel geld en te veel werkgelegenheid!
Samengevat: vandaag werken met een realistische aanpak die rekening
houdt met de concentratie van de stofdeeltjes. Dan kan dus het
luchtruim op onderdelen vandaag weer open. Diezelfde pragmatische
aanpak moet de procedure worden voor de toekomst, opdat er tussen
veiligheid enerzijds en economisch belang anderzijds een verantwoorde
en veilige balans ontstaat.