MKB-Nederland

Week van de Ondernemer toont geheimen van succesvolle ondernemers

16 april 2010
Week van de Ondernemer toont geheimen van succesvolle ondernemers

Het was druk tijdens de drie dagen van de Week van de Ondernemer op 13, 14 en 15 april. Meer dan 11.000 ondernemers maakten een tocht naar de Utrechtse Jaarbeurs, hoorden daar interessante sprekers aan en namen deel aan inspirerende sessies.

In het ochtendprogramma kwamen iedere dag bekende namen uit de politiek voorbij. Minister De Jager van financiën had speciaal tijd vrijgemaakt om aanwezig te zijn, naar eigen zeggen `tegen de zin in van enkele medewerkers', zo vertelde hij woensdag14 april. Als ex-ondernemer begreep hij de problemen van de mkb-ondernemer en toonde zijn wil deze te tackelen. Voor zover hij dat al niet had gedaan. Ook zijn collega minister Donner benadrukte dinsdag 13 april vanaf een videoscherm het belang van het mkb voor de Nederlandse economie. Daarvoor hebben ze wel talenten nodig: goede werknemers meldde hij. Het is volgens de minister nu tijd dat ondernemers investeren in talentvol personeel. Dat kan volgens hem ondermeer door ondermeer gebruik te maken van leerwerktrajecten en de Wajong.

Het ontbrak ook niet aan inspirerende ondernemers die hun geheimen deelden met het aanwezige publiek. Roland Kahn van CoolCat adviseerde ondernemers op de eerste dag van de Week van de Ondernemer om mee te gaan met de tijd. Dat kan in economische tijden betekenen zelf kleding te produceren om zo de tussenhandel uit te schakelen zoals zijn bedrijf in de jaren tachtig deed. Anno 2010 met de tijd meegaan betekent in het geval van CoolCat: zet een dansvloer met dj in de winkel en verleid zo het jonge publiek binnen te komen. Peer Swinkels van biermerk Bavaria bracht een dag later het gele nat onder de aandacht van de volle zaal door in te gaan op de restyling die het bedrijf heeft doorgevoerd. En die was niet mals. Van glazen, kratten tot labels werd alles in een nieuwe jas gestoken. Medewerkers zetten zich zelfs een dag in om in enkele dorpen huis-aan-huis twee kratjes Bavaria om te ruilen voor één krat bier van een ander merk. Ook het initiatief tot de Bavaria Street Race in Moskou gaf een interessante kijk in het nemen van risico's en drempels in Rusland. Ondernemer Philip Hess van Senz Umbrella's liet op de laatste dag in een enthousiast filmpje zien hoe sterk `zijn' stormparaplu is. Zelfs een sprong met een parachute doorstond de test. Uitsmijter iedere dag was cabaretier Sjaak Bral. De Hagenees stimuleerde ondernemers om meer humor in hun ondernemerschap te leggen. Want volgens hem is lachen de belangrijkste en beste wijze om stress krijt te raken. Bral: "Tenzij je iedere dag wil joggen. Maar daar word je moe van, en het ziet er belachelijk uit."