Week van de Ondernemer toont geheimen van succesvolle ondernemers
16 april 2010
Week van de Ondernemer toont geheimen van succesvolle ondernemers
Het was druk tijdens de drie dagen van de Week van de Ondernemer op
13, 14 en 15 april. Meer dan 11.000 ondernemers maakten een tocht naar
de Utrechtse Jaarbeurs, hoorden daar interessante sprekers aan en
namen deel aan inspirerende sessies.
In het ochtendprogramma kwamen iedere dag bekende namen uit de
politiek voorbij. Minister De Jager van financiën had speciaal tijd
vrijgemaakt om aanwezig te zijn, naar eigen zeggen `tegen de zin in
van enkele medewerkers', zo vertelde hij woensdag14 april. Als
ex-ondernemer begreep hij de problemen van de mkb-ondernemer en toonde
zijn wil deze te tackelen. Voor zover hij dat al niet had gedaan.
Ook zijn collega minister Donner benadrukte dinsdag 13 april vanaf een
videoscherm het belang van het mkb voor de Nederlandse economie.
Daarvoor hebben ze wel talenten nodig: goede werknemers meldde hij.
Het is volgens de minister nu tijd dat ondernemers investeren in
talentvol personeel. Dat kan volgens hem ondermeer door ondermeer
gebruik te maken van leerwerktrajecten en de Wajong.
Het ontbrak ook niet aan inspirerende ondernemers die hun geheimen
deelden met het aanwezige publiek. Roland Kahn van CoolCat adviseerde
ondernemers op de eerste dag van de Week van de Ondernemer om mee te
gaan met de tijd. Dat kan in economische tijden betekenen zelf kleding
te produceren om zo de tussenhandel uit te schakelen zoals zijn
bedrijf in de jaren tachtig deed. Anno 2010 met de tijd meegaan
betekent in het geval van CoolCat: zet een dansvloer met dj in de
winkel en verleid zo het jonge publiek binnen te komen.
Peer Swinkels van biermerk Bavaria bracht een dag later het gele nat
onder de aandacht van de volle zaal door in te gaan op de restyling
die het bedrijf heeft doorgevoerd. En die was niet mals. Van glazen,
kratten tot labels werd alles in een nieuwe jas gestoken. Medewerkers
zetten zich zelfs een dag in om in enkele dorpen huis-aan-huis twee
kratjes Bavaria om te ruilen voor één krat bier van een ander merk.
Ook het initiatief tot de Bavaria Street Race in Moskou gaf een
interessante kijk in het nemen van risico's en drempels in Rusland.
Ondernemer Philip Hess van Senz Umbrella's liet op de laatste dag in
een enthousiast filmpje zien hoe sterk `zijn' stormparaplu is. Zelfs
een sprong met een parachute doorstond de test.
Uitsmijter iedere dag was cabaretier Sjaak Bral. De Hagenees
stimuleerde ondernemers om meer humor in hun ondernemerschap te
leggen. Want volgens hem is lachen de belangrijkste en beste wijze om
stress krijt te raken. Bral: "Tenzij je iedere dag wil joggen. Maar
daar word je moe van, en het ziet er belachelijk uit."
MKB-Nederland