OPTA: Recht op geld terug na bellen met 0900-nummers wegens misbruik

20/04/2010 11:50

Opta

Consumenten die met de Makelaarsfoon en Juristenfoon hebben gebeld, hebben het recht om de gemaakte telefoonkosten binnen twee maanden terug te krijgen via hun telefoonaanbieder. Hierover publiceert OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, vandaag een mededeling in de Staatscourant. Het gaat om de nummers 0900-2221234 (Makelaarsfoon) en 0900-2221212 (Juristenfoon). Beide kostten 80 cent per minuut met een maximum van 40 euro. Sinds 15 oktober 2008 heeft OPTA de bevoegdheid om 0900-nummers in te trekken bij misbruik en ervoor te zorgen dat gedupeerde consumenten hun geld terugkrijgen. Op vermoeden van misbruik heeft OPTA de Makelaarsfoon en Juristenfoon op 19 maart 2009 uit de lucht laten halen. Na onderzoek heeft OPTA vastgesteld dat er over de periode van 15 oktober 2008 tot 19 maart 2009 inderdaad sprake was van misbruik via deze 0900-nummers. Minimaal 222 bellers hebben langer dan tien minuten in de wacht gestaan zonder dat zij iemand te spreken kregen.

Geld terug via telefoonaanbieder

Door het misbruik hebben consumenten financiële schade geleden. Daarnaast schaadt dergelijk misbruik het vertrouwen van consumenten in 0900-nummers. Hoewel telefoonaanbieders niet schuldig zijn aan het misbruik, verplicht OPTA hen daarom toch de reeds geïnde bedragen terug te betalen aan de consument. Zo is de terugbetalingsverplichting in de Telecommunicatiewet geregeld. Consumenten krijgen automatisch de belkosten terug via hun telefoonaanbieder, mits deze aanbieder nog over de benodigde gegevens beschikt. Uit de reactie van diverse telefoonaanbieders is namelijk gebleken dat zij mogelijk niet meer alle persoons- en verkeersgegevens beschikbaar hebben over de periode waarbinnen het misbruik is vastgesteld. In dat geval verwacht OPTA van de telefoonaanbieder dat deze de belkosten alsnog terugbetaalt, wanneer een consument met een gespecificeerde rekening kan aantonen dat hij tussen 15 oktober 2008 en 19 maart 2009 met de genoemde nummers heeft gebeld. Consumenten kunnen op ConsuWijzer.nl nalezen hoe ze dit recht kunnen halen.

ConsuWijzer

ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de Nederlandse overheid. Het is ontstaan uit een samenwerking tussen drie toezichthouders die onder het Ministerie van Economische Zaken vallen: de Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA). ConsuWijzer bestaat uit een website met informatie, tips, voorbeelden en doorverwijzingen naar relevante instanties. ConsuWijzer is ook telefonisch bereikbaar via 088 - 0 70 70 70.





http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=3174




Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit