Universiteit Leiden

âDecentralisatie leidt niet automatisch tot meer democratieâ

Instanties als de Wereldbank en de Inter-American Development Bank prediken sinds de jaren tachtig dat decentralisatie het antwoord is op alle politieke en economische problemen in Latijns Amerika. Volgens politicologe Imke Harbers valt daar heel wat op af te dingen. Imke Harbers: âDecentralisatie betekent lang niet altijd meer democratie voor meer burgers.â

Imke Harbers: âDecentralisatie betekent lang niet altijd meer democratie voor meer burgers.â

Instanties als de Wereldbank en de Inter-American Development Bank prediken sinds de jaren tachtig dat decentralisatie het antwoord is op alle politieke en economische problemen in Latijns Amerika. Volgens politicologe Imke Harbers valt daar heel wat op af te dingen.

Effecten decentralisatie

Als met een beetje geluk de internationale luchtvaart weer op gang komt, haar promotor uit Italië kan overkomen, vriend uit Florence en commissielid uit Spanje, promoveert Harbers donderdag op de effecten van decentralisatie op politieke partijen in Latijns Amerika. Ze heeft gekeken naar de wijze waarop partijen gelijke stemaandelen behalen in verschillende regioâs van het land (nationalisatie), en in hoeverre regionale partijeenheden zijn geïntegreerd in de algemene partijstructuur (cohesie). Beide pijlers geven aan in hoeverre partijen in staat zijn het algemene nationale belang te dienen.

Kwetsbaar

Latijns Amerika kende tot de jaren tachtig een sterk centralistische traditie. In dit politieke landschap waren macht en geld geconcentreerd in de hoofdsteden. In de jaren tachtig groeide het besef echter dat centralistische staten kwetsbaar zijn; een leger hoeft bij wijze van spreken slechts de hoofdstad in te rijden om het gezag in handen te krijgen. Bovendien bleek het economische systeem niet langer houdbaar en won het neoliberalisme aan steun. Uitkomst was dat politieke en financiële middelen lokaal beschikbaar werden en dat had grote gevolgen voor het functioneren van partijen.

Nationaal belang

Evo Morales, de eerste inheemse leider in Bolivia.

Evo Morales, de eerste inheemse leider in Bolivia.

âOntwikkelingsorganisaties en beleidsmakers zien decentralisatie als aanjager van democratiseringâ, zegt Harbers, âmaar ze vergeten nog wel eens dat het niet altijd leidt tot meer democratie voor meer burgers en dat nationale belangen er niet altijd mee worden gediend. Dat Evo Morales in 2006 als eerste inheemse leider in Bolivia aan de macht is gekomen, was in het oude centralistische Bolivia onwaarschijnlijk geweest. Zijn partij heeft gebruik gemaakt van de politieke mogelijkheden die waren ontstaan door decentralisatie. Zijn verdienste is dat hij als geen ander de rechten van de inheemse bevolking weet te agenderen. Aan de andere kant heeft hij slechts aanhang in duidelijk afgebakende gebieden. De mate van nationalisatie is met andere woorden erg laag. Gevolg is dat de regioâs waarin zijn partij geen aanhang heeft, zich niet vertegenwoordigd zien en met afscheiding dreigen.â

Frauduleuze staatspartij

In Mexico, het land dat Harbers uitvoerig onderzocht, was sinds de jaren dertig de PRI-partij aan de macht, die dankzij olie-inkomsten decennialang verschillende groepen in de samenleving wist te bedienen, met dan eens een zak geld hier, en dan een zak geld daar. Een frauduleuze staatspartij ook, die als het uitdelen van geld niet meer werkte, overging tot repressieve maatregelen. De politieke ruimte voor de oppositie bleef binnen het PRI systeem beperkt. In de jaren tachtig echter was het gedaan met de economische bloei en onderging het land een aantal heftige economische crises. In Mexico werd, net als elders in de regio, meer macht en geld overgeheveld naar lokale niveaus. Dit had grote consequenties voor het functioneren van politieke partijen.

Gouverneurs

âDe belangrijkste partijpolitieke verandering voor de PRI was dat de president een deel van zijn macht kwijt raakte, en dat deze werd overgenomen door de gouverneursâ, zegt Harbers. âHet functieprofiel van de gouverneur, Mexico telt er meer dan dertig, veranderde daarmee flink. Voorheen kon je die baan alleen krijgen als je in de gratie lag bij de oppermachtige president, steeds geleverd door de PRI. Nu werd ook lokale steun steeds belangrijker. Voor de PRI was decentralisatie tot op zekere hoogte een strategie om ondanks alle veranderingen toch de touwtjes in handen te houden. Dit lukte uiteindelijk niet en in 2000 verloor de partij de presidentsverkiezingen. Toen de PRI de president niet meer leverde, kon ze echter terugvallen op de gouverneurs.â

Lokale elites

Roberto Madrazo, de Mexicaanse gouverneur die ontkende dat hij op de marathon van Berlijn verschillende stukken per auto had afgelegd.

Roberto Madrazo, de Mexicaanse gouverneur die ontkende dat hij op de marathon van Berlijn verschillende stukken per auto had afgelegd.

Het belang van lokale steun moet overigens niet onderschat worden. âHet is belangrijk om te onthouden dat decentralisatie in Mexico niet de positie van burgers, maar de positie van lokale elites heeft verbeterdâ, zegt Harbers. âDit staat democratisering in de weg. Lokale overheden zijn bijvoorbeeld gevoeliger dan nationale partijen om overgenomen te worden door drugskartels, die in Mexico veel invloed hebben. Het is een open geheim dat sommige gouverneurs en burgemeesters omgekocht worden onder bedreiging van familie.â

Loterij

Wat decentralisatie Mexico wel heeft gebracht is een groot scala aan kleurrijke gouverneurs. Harbers: âZo is er een voormalig gouverneur die meedeed aan de marathon van Berlijn, ogenschijnlijk onvermoeid de finish haalde en zich op die manier liet fotograferen. Al snel werd duidelijk dat hij verschillende stukken in de auto had afgelegd. Of die andere gouverneur, die tijdens zijn ambtsperiode al twee keer de loterij heeft gewonnen.âMexicanen halen er hun schouders over op, of herschrijven een populair liedje âIk heb je zien huilenâ tot âIk heb je zien stelenâ.

(20 april 2010/Marl Pluijmen)