Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Gezondheidscentra van Koninklijke Luchtmacht rondt verbetertraject NPCF af

20 april 2010

In het gezondheidscentrum van Luchtmachtbasis Woensdrecht in Hoogerheide is vrijdag het certificaat uitgereikt van het kwaliteitstraject `Gezondheidscentra Door Clienten Bekeken' van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).

Hiermee werd de medische staf beloond voor de inspanningen die gedurende het traject geleverd zijn om de kwaliteit van de gezondheidszorg binnen de Koninklijke Luchtmacht verder te verbeteren. Tijdens de afsluitende bijeenkomst werd vrijdagmiddag veel daadkracht en enthousiasme getoond om aan de slag te gaan met de verbeterpunten die dankzij de methode aan het licht kwamen.

Het gezondheidscentrum van de basis in Woensdrecht is één van de zeven centra van de Koninklijke Luchtmacht die deelnemen aan `Door Cliënten Bekeken'. Deze week krijgen ook de andere centra het certificaat uitgereikt.

In dit kwaliteitstraject ligt de nadruk op het patiëntenperspectief: wat vindt de patiënt van de zorg die geleverd wordt? Hoe beoordeelt hij of zij de deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid van een zorgverlener?

Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en workshops krijgen zorgverleners in kaart hoe patiënten hen waarderen en waar verbeterpunten liggen.

Hoofd van het gezondheidscentrum in Woensdrecht Dr. Dreijer verklaart de motivatie van zijn medewerkers om optimale kwaliteit te willen leveren: "Wij hebben op de Luchtmachtbasis te maken met een kritische patiëntenpolulatie, waaronder piloten. In hun werk mag niks misgaan, en dat straalt af op onze inzet. Zij bieden ons de kans om te excelleren."

Marjolein de Booys, manager bij de NPCF: "De gezondheidscentra van de Koninklijke Luchtmacht hebben tijdens het traject grote toewijding en professionaliteit getoond. We hebben gezien dat er gedurende het traject concrete aanknopingspunten ontstonden waarmee de kwaliteit nog verder verbeterd kan worden en de zorg nog beter kan worden afgestemd op de specifieke doelgroep die deze gezondheidscentra hebben.

Onze methodiek 'Door Cliënten bekeken' is succesvol aangepast voor de situatie bij de Luchtmacht, en door de Luchtmacht zeer succesvol uitgevoerd."