Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Gezondheidscentra van Koninklijke Luchtmacht rondt verbetertraject
NPCF af
20 april 2010
In het gezondheidscentrum van Luchtmachtbasis Woensdrecht in
Hoogerheide is vrijdag het certificaat uitgereikt van het
kwaliteitstraject `Gezondheidscentra Door Clienten Bekeken' van de
Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF).
Hiermee werd de medische staf beloond voor de inspanningen die
gedurende het traject geleverd zijn om de kwaliteit van de
gezondheidszorg binnen de Koninklijke Luchtmacht verder te verbeteren.
Tijdens de afsluitende bijeenkomst werd vrijdagmiddag veel daadkracht
en enthousiasme getoond om aan de slag te gaan met de verbeterpunten
die dankzij de methode aan het licht kwamen.
Het gezondheidscentrum van de basis in Woensdrecht is één van de zeven
centra van de Koninklijke Luchtmacht die deelnemen aan `Door Cliënten
Bekeken'. Deze week krijgen ook de andere centra het certificaat
uitgereikt.
In dit kwaliteitstraject ligt de nadruk op het patiëntenperspectief:
wat vindt de patiënt van de zorg die geleverd wordt? Hoe beoordeelt
hij of zij de deskundigheid, informatievoorziening en toegankelijkheid
van een zorgverlener?
Aan de hand van een vragenlijst, groepsgesprekken met patiënten en
workshops krijgen zorgverleners in kaart hoe patiënten hen waarderen
en waar verbeterpunten liggen.
Hoofd van het gezondheidscentrum in Woensdrecht Dr. Dreijer verklaart
de motivatie van zijn medewerkers om optimale kwaliteit te willen
leveren: "Wij hebben op de Luchtmachtbasis te maken met een kritische
patiëntenpolulatie, waaronder piloten. In hun werk mag niks misgaan,
en dat straalt af op onze inzet. Zij bieden ons de kans om te
excelleren."
Marjolein de Booys, manager bij de NPCF: "De gezondheidscentra van de
Koninklijke Luchtmacht hebben tijdens het traject grote toewijding en
professionaliteit getoond. We hebben gezien dat er gedurende het
traject concrete aanknopingspunten ontstonden waarmee de kwaliteit nog
verder verbeterd kan worden en de zorg nog beter kan worden afgestemd
op de specifieke doelgroep die deze gezondheidscentra hebben.
Onze methodiek 'Door Cliënten bekeken' is succesvol aangepast voor de
situatie bij de Luchtmacht, en door de Luchtmacht zeer succesvol
uitgevoerd."