Rijksmuseum
Cosimo Rosselli, De aanbidding van het kind, c. 1480, in restauratie
Foto Erik Smits
Stralende Madonna's
Italiaanse `tondi' gerestaureerd voor
het nieuwe Rijksmuseum
Ter gelegenheid van de Giro d'Italia zijn vanaf 20 april drie gerestaureerde
`tondi' (ronde schilderijen) uit de Italiaanse Renaissance tijdelijk te zien
voor het publiek. De schilderijen, met afbeeldingen van Madonna en kind
uit eigen collectie, zijn weer in oude luister hersteld voor het nieuwe
Rijksmuseum en zullen daar permanent te zien zijn vanaf de heropening
van het hoofdgebouw in 2013. Deze `aanwinsten uit eigen collectie' geven
tevens een beeld van het meerjarige restauratieprogramma dat het
Rijksmuseum op dit moment uitvoert om de collectie gereed te maken voor
heropening.
De `tondo' De aanbidding van het kind van Cosimo Rosselli (1439-1507) uit c. 1480 toont
weer de originele felle kleuren nadat de vergeelde vernislaag was verwijderd. Tevens werd
een oorspronkelijk detail ontdekt en bleek helaas ook hoe beschadigd de met kostbaar
natuurlijk ultramarijn geschilderde mantel van de Maagd Maria was. Een in het verleden
onjuist uitgevoerde restauratie deed de plooien van de mantel verdwijnen en maakte de
verflaag zelfs zo dun dat plaatselijk de `ondertekening' zichtbaar werd. Tijdens de
restauratie is de mantel nu zo veel mogelijk hersteld. Cosimo Rosselli beschilderde, samen
met beroemdheden als Perugino, Botticelli en uiteraard Michelangelo, delen van de
Sixtijnse kapel in Rome.
Ook bij het schilderij van De Meester van de Conversazione di Santo Spirito (zijn echte
naam is niet bekend), getiteld Madonna met kind en Johannes de Doper, eveneens uit c. 1480,
deed de restauratie de kleurkracht en de dieptewerking in het schilderij prachtig
terugkeren. Tevens werd ontdekt dat het schilderij in het verleden kleiner was gemaakt
om ergens in te passen. De restauratoren gaan er echter van uit dat het kunstwerk toch
rond is geweest en daarom is nu er voor gekozen de toevoegingen als het ware
onzichtbaar op te nemen in de voorstelling. Zo wordt de beleving van de `tondo' ook in
de toekomst gegarandeerd.
Uit de werkplaats van Francesco Squarcione (1397-1468) is eveneens een Madonna met
kind afkomstig. Deze tondo had in vorige eeuwen schade opgelopen door vocht en
insecten en was behoorlijk overgeschilderd door een onbekende hand. Vooral de randen
van het kunstwerk hadden een geheel andere stijl gekregen. Met een minuscuul mesje,
turend door een microscoop, heeft de restaurator in de afgelopen maanden de restauratie
uitgevoerd zodat de Madonna en Haar kind er weer uitzien zoals zij destijds in de
omgeving van Padua in 1450 werden geschilderd.
De drie Madonna's zullen na heropening van het hoofdgebouw in 2013 weer
stralen in de Italiaanse Renaissance Zaal, tezamen met de andere
Renaissance-kunst uit de collectie van het Rijksmuseum.
Stralende madonna's, De Italiaanse `tondi' gerestaureerd voor het vernieuwde Rijksmuseum,
20 april-21 juni
Noot voor redacties