Definitieve jaarcijfers 2009 AND International Publishers NV


- Omzet 2009 ¤ 5,0 miljoen tegen ¤ 3,6 miljoen in 2008
- NetNettowinst 2009 ¤ 1,47 miljoen tegen ¤ 1,33 miljoen in 2008- Winst per aandeel 2009 ¤ 0,43 tegen ¤ 0,41 in 2008


- Eigen vermogen 2009 83% van het balanstotaal tegen 79% in 2008
- AND toont nieuwe initiatieven in groeiende markt

Rotterdam, 20 April 2010 - AND International Publishers NV heeft in 2009 een sterke groei van omzet en winst gerealiseerd. De omzet groeide met ongeveer 39%, terwijl de nettowinst met 11% toenam. Per aandeel steeg de nettowinst van ¤ 0,41 naar ¤ 0,43. AND bereikte in 2009 b9 belangrijke mijlpalen door het strafbankje van Euronext te verlaten en een groot internationaal contract in de wacht te slepen.

AND Chief Executive Officer Maarten Oldenhof: "Dankzij de enorme groei van het aantal smartphones wereldwijd, die allemaal over digitale kaarten dienen te beschikken met GPS-functies, groeit ook de markt voor digitale kaarten. Dit biedt ons volop kansen in de markt om als relatief kleine speler nieuwe initiatieven te ontplooien. Vooral omdat de grote spelers zich terughoudend opstellen. Zij kunnen namelijk nog niet goed inschatten waar kun kansen liggen in de sterk veranderende markt voor locatiegebaseerde diensten."

Gang van zaken in 2009
Een belangrijke mijlpaal voor AND was in 2009 het verlaten van het strafbankje van Euronext. Deze stap betekende dat de onderneming het verleden definitief achter zich heeft gelaten en dankzij haar schuldenvrije positie sterk vooruit kan kijken. In september zette AND een belangrijke stap door dankzij de uitoefening van warrants door aandeelhouders de financiële positie verder te versterken. In totaal werden 478.087 zogeheten call warrants uitgeoefend. Dit zorgde voor een kapitaalinjectie van ruim ¤ 3 miljoen.

In 2009 heeft AND zoals aangekondigd extra investeringen gedaan in de ontwikkeling van nieuwe digitale kaarten. Naast de reeds beschikbare kaarten van Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland heeft de onderneming nieuwe kaarten van Frankrijk, Spanje, Portugal, Zweden, Denemarken en Finland opgeleverd.

AND maakte in 2009 een sterke start door het afsluiten van een belangrijke licentieovereenkomst met een grote Amerikaanse partij voor het gebruik van de kaarten van West-Europa. Deze overeenkomst leverde direct een bijdrage aan de omzet in de eerste helft van 2009. Zoals eerder door AND aangegeven bleven verdere inkomsten uit deze overeenkomst echter uit. Diverse grote marktpartijen zijn namelijk zeer voorzichtig met het nemen van beslissingen door de grote mate van onzekerheid van marktontwikkelingen en met name de invloed daarvan op de verdienmodellen. AND praat met diverse grote marktpartijen, maar is afhankelijk van de besluitvorming bij deze partijen en hun lange goedkeuringsprocedures.

Om te laten zien hoe kennis van locatie kan leiden tot interessante diensten voor gebruikers van mobiele telefoons en andere apparatuur heeft AND twee applicaties voor de iPhone ontwikkeld, iMaps en iVoetbalStanden. Inmiddels zijn deze gratis applicaties gezamenlijk al meer dan 150.000 maal gedownload via iTunes.

Rob Westerhof (66) is door de aandeelhoudersvergadering van AND International Publishers NV op 30 december 2009 benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van de onderneming. Hiermee is de wens om de Raad van Commissarissen te versterken gerealiseerd.

Financiële positie
Net als eind 2008 heeft AND geen bankschulden. Het eigen vermogen bedroeg per eind 2009 ruim 83% van het balanstotaal. De onderneming heeft de investeringen in 2009 opgeschroefd, dit vanwege het contract met een grote Amerikaanse partij. De personeelkosten bedroegen in 2009 ¤ 5,1 miljoen tegen ¤ 3,6 miljoen in 20 2008. De stijging van deze kosten houdt verband met de versnelde ontwikkeling van digitale kaarten van West-Europa. In de verlies en winst rekening is een grote post aan geactiveerde ontwikkelkosten meegenomen, hetgeen de sterke focus van AND op de ontwikkeling van nieuwe kaarten reflecteert.

Marktontwikkelingen
AND ziet duidelijke kansen op verdere autonome groei in de markt voor digitale kaarten doordat naast een sterke blijvende toename van Smartphones ook andere spelers uit de 'Online markt' zich een positie proberen te verwerven op het mobiele Internet via locatie gebaseerde diensten. In de toekomst zal elk mobiel elektronisch apparaat standaard met een GPS-signaal worden uitgerust. Dit zal de komende jaren leiden tot een enorme groei in het gebruik van de daaraan gekoppelde digitale kaarten.

Deze ontwikkeling houdt volgens AND wel in dat deze diensten voor een lage prijs of zelfs gratis beschikbaar zullen komen voor consumenten. Dit heeft daarmee echter wel grote consequenties voor de verdienmodellen van de grote partijen in de markt die tot op heden hun diensten tegen hoge prijzen kunnen verkopen. Om deze reden zijn deze partijen zeer terughoudend om nieuwe initiatieven te ontplooien. AND merkt dat zelf doordat de inkomsten uit de overeenkomst die het in het voorjaar van 2009 sloot met een grote Amerikaanse partij nog niet beantwoorden aan de verwachtingen.

AND heeft in deze snel veranderende markt nieuwe initiatieven ontplooid. Samen met de Engelse navigatieaanbieder Navmii heeft de onderneming onlangs voor een doorbraak gezorgd in de navigatiemarkt. Voor de zeer lage prijs van ¤ 3,99 per land kunnen gebruikers van de iPhone beschikken over turn-by-turn navigatie op hun mobiele telefoon, inclusief de gebruikelijke features als spraak, verwachte aankomsttijd en afstand.

Deze navigatie is nu beschikbaar in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Spanje en is direct een grote hit in de iTunes store. Beter AND verwacht samen met Navmii snel nieuwe landen toe te kunnen voegen aan het aanbod. Eind 2010 wordt dekking voor in totaal tien landen in West-Europa verwacht. AND praat daarnaast met andere aanbieders van navigatie applicaties over de levering van digitale kaarten.

Strategie
AND richt zich op haar strategie om als enige onafhankelijke partij in de mondiale kaartenmarkt op lange termijn waarde te creëren middels het aanbieden van digitale kaarten voor locatiegebaseerde diensten. De onderneming zet dan ook in op de snelle ontwikkeling van haar hoogwaardige database, waardoor het zich nog sterker positioneert in deze markt. Daarnaast onderzoekt AND de mogelijkheid om samen te werken met andere partijen teneinde de gehele wereld in kaart te brengen. De onderneming is inmiddels aan samenwerking aangegaan met EMG uit China en Orion uit Dubai. Onder de naam Global Digital Mapping Alliance wordt gezamenlijk onderzocht of deze plannen haalbaar zijn.

Vooruitzichten voor 2010
De onderneming handhaaft de verwachting dat de omzet en winst dit jaar zal groeien ten opzichte van de omzet en winst in 2009.

Risico's
Voor een gedetailleerde beschrijving van de risicofactoren die van toepassing zijn op AND International Publishers NV en haar dochterondernemingen, wordt verwezen naar pagina 12 van het jaarverslag over 2009.

Voor een gedetailleerde toelichting op de cijfers wordt verwezen naar de jaarrekening 2009 op www.and.com.

Rotterdam, 20 april 2010

Directie
M.P. Oldenhof