Ingezonden persbericht


Persbericht ROVER
20 april 2010

Kostenvergoeding voor studenten met chipkaartproblemen

Vervoersbedrijven moeten de kosten vergoeden van studenten die niet op tijd hun OV-chipkaart konden gebruiken. Dit schrijft staatssecretaris Van Bijsterveldt in antwoord op een brief van Reizigersvereniging ROVER. Na maanden van grote problemen voor vele honderden studenten belooft de staatssecretaris op diverse punten verbetering. ROVER is opgelucht dat de wantoestand eindelijk wordt aangepakt maar vindt dat er meer zaken verbeterd moeten worden, zoals het dure klantenservicenummer.

De invoering van de StudentenOV-chipkaart op 16 maart zorgde voor grote problemen voor veel studenten. Tussen 1 december en eind maart klaagden 1.529 studenten bij vervoersbedrijven omdat zij geen gebruik konden maken van de ov-chipkaart, 921 studenten meldden zich bij het OV-Loket. ROVER trok in maart aan de noodbel met een brief aan staatssecretaris Van Bijsterveldt. In antwoord hierop belooft de staatssecretaris verschillende verbeteringen. ROVER is het eens met de maatregelen maar vindt dat er nog meer gedaan moet worden voor studenten.

De capaciteit van de Klantenservice StudentenOV-chipkaart wordt uitgebreid zodat problemen sneller kunnen worden opgelost. Daarnaast wordt de klantenservice versterkt door mensen met meer kennis van zaken, afkomstig van de Regisseur Studenten Reisrecht (RSR). ROVER bevestigt dat de RSR beter functioneert maar signaleert nieuwe problemen: de RSR werkt nauwelijks samen met het Surinaamse callcenter dat achter de klantenservice huist. Het resultaat is veel tegenstrijdige antwoorden die voor verwarring zorgen. Daarbij blijft ROVER aandringen op een gratis klantenservicenummer.

Vervoersbedrijven moeten de (reis)kosten van studenten vergoeden, studenten kunnen hiervoor een formulier downloaden op www.studentenov-chipkaart.nl. Ook telefoonkosten voor het bellen met het dure klantenservicenummer vallen hieronder. ROVER vindt dit een goede maatregel. Helaas zijn er al enkele gevallen bekend van studenten die hun geld via dit formulier niet terugkregen. ROVER hoopt dat hier nu verbetering in komt, veel studenten moesten immers wel bellen omdat mails niet (tijdig) beantwoord werden.

Tot slot signaleert ROVER een toename van studentenchipkaarten die van het ene op het andere moment defect blijken. Studenten wachten vaak vele weken op vervanging van een defecte kaart. Daarbij kunnen zij zonder pardon een boete krijgen van vervoerders wegens het reizen zonder geldig reisbewijs. Hierbij blijkt een boete zelfs voort te kunnen komen uit het verkeerd aflezen van de apparatuur door medewerkers. ROVER roept vervoersbedrijven daarom op coulant te zijn totdat de problemen met studentenkaarten werkelijk zijn opgelost.