Gemeente Heerenveen kiest Identity Management omgeving van Tools4ever


Gemeente Heerenveen is 33ste `UMRA-gemeente'

BAARN, 20100420 -- Tools4ever, de marktleider op het gebied van Identity en Access Management, heeft een overeenkomst gesloten met de Gemeente Heerenveen voor de implementatie van een complete Identity Management omgeving. Gemeente Heerenveen zet UMRA in om de handmatige en tijdrovende taken die gepaard gaan met het beheren van user accounts te elimineren. Naast UMRA (provisioning, helpdeskdelegatie en RBAC) implementeert Gemeente Heerenveen de Single Sign-On oplossing van Tools4ever, genaamd E-SSOM, en Self Service Reset Password Management (SSRPM) waarmee eindgebruikers zelf hun eigen wachtwoord kunnen resetten op basis van een aantal simpele, vooraf gedefinieerde vragen.

Tools4ever hanteert een gefaseerde implementatie van UMRA, waardoor klanten al zeer snel resultaat kunnen boeken. Tools4ever realiseert de implementatie binnen drie maanden. De eerste stap die de Gemeente Heerenveen neemt is om veel voorkomende beheertaken te delegeren naar de IT-helpdesk (Helpdesk delegatie). UMRA biedt een eenvoudig elektronisch formulier waarmee non-skilled helpdeskmedewerkers vrijwel alle user account beheertaken kunnen uitvoeren, zonder hiervoor extra rechten nodig te hebben. Hiermee wordt de back-end systeembeheerder ontlast en kan zich bezig houden met complexere vraagstukken. In een volgende fase wordt om met behulp van UMRA het personeelsadministratiesysteem Beaufort (RAET) gekoppeld aan de user accounts in het netwerk. Dankzij deze koppeling wordt iedere wijziging in Beaufort gedetecteerd en volgens procedures automatisch doorgevoerd in het netwerk.

Johan Hiemstra, projectleider ICT bij de Gemeente Heerenveen zegt over de keuze voor UMRA: "Wij hebben op dit moment veel grote IT-projecten lopen en die willen wij uiteraard tot een goed einde brengen. Tools4ever biedt de mogelijkheid om gefaseerd een complete Identity Management omgeving uit te rollen, maar daarbij wel snelle en heldere resultaten te behalen. Daarnaast beschikt Tools4ever over de benodige kennis op zowel technisch als organisatorisch niveau. Een dergelijk project behelst namelijk meer dan een technische implementatie. Zo moet er nagedacht worden over hoe wij omgaan met externe medewerkers met betrekking tot het personeelsadministratiesysteem en RBAC. Door de begeleiding van Tools4ever kunnen wij ondanks de drukte dit project realiseren. Met minimale inspanning van onze zijde."

"Veel grote gemeentes in Nederland hebben inmiddels voor ons gekozen voor het beheren van user accounts", aldus Tjeerd Seinen, commercieel directeur bij Tools4ever. "Zo zijn Gemeente Utrecht, Rotterdam en Tilburg al jaren klant. Maar de laatste maanden hebben wij ook kleinere en middelgrote gemeenten aan deze lijst kunnen toevoegen, zoals Gemeente Langedijk, Gemeente Tynaarlo en Gemeente Amersfoort. Wij constateren dat al deze organisaties een professionaliseringslag maken als het gaat over user account beheer. Door bepaalde taken te automatiseren kunnen IT-afdeling veel efficiënter en uiteindelijk ook goedkoper werken."

Over Tools4ever
Tools4ever onderscheidt zich met een no-nonsense aanpak en een lage Total Cost of Ownership. In tegenstelling tot vergelijkbare Identity & Access Management oplossingen levert Tools4ever een volledige oplossing in elke dagen i.p.v. weken of maanden. Mede dankzij deze benadering is Tools4ever in Nederland dé absolute marktleider op het gebied van Identity & Access Management met meer dan 1 miljoen beheerde user accounts (Overzicht klanten Nederland). Tools4ever levert verschillende software producten en geïntegreerde consultancy diensten op het gebied van Identity Management, zoals User Provisioning, RBAC, Password Management, SSO en Access Management.





Ingezonden persbericht