Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
47 Vragen van mevrouw G.A. Oskam
(ingekomen 25 maart 2010
en antwoorden door het college verzonden op 20 april 2010)

Al langer wordt er gesproken over het openbaar vervoer in De Tol. De lange en hard rijdende bussen op de Vrijthof waren de omwonenden een doorn in het oog. Even leek e.e.a. opgelost via kleinere bussen. Dat is echter slechts tijdelijk gebleken. Nu rijden er weer grotere bussen en zijn daarenboven er nogal wat klachten over de lijnvoering van de bussen. Inmiddels zijn er 200 handtekeningen opgehaald door buurtbewoners die onlangs aan D66 zijn overhandigd.

Er rijden 2 buslijnen door de Tol, buslijn 125 en 126. Buslijn 126 gaat door de week 1 x per uur, niet in het weekend. Overstappen via het busstation De Meern Oost, via buslijn 24. Buslijn 125 rijdt alleen in het weekend, 1 x per uur. Overstappen via het busstation De Meern Oost, via buslijn 24 naar Utrecht CS. Aankomst op De Meern Oost van buslijnen 125 en 126 zou 2 minuten voor het hele uur zijn, vertrek buslijn 24 is 1 minuut voor het uur. De totale reistijd tussen de Vrijthof en Utrecht CS in het geval van een naadloze aansluiting is 51 minuten. Zéér regelmatig rijden de bussen echter niet elk uur, of niet op tijd. Dat betekent dat regelmatig per bus de totale reistijd tussen de Vrijthof en Utrecht CS met de bus zéér veel langer is dan die 51 minuten.

In het weekend is er geen vervoer vanuit de Vrijthof richting Maarssen CS v.v.

In de vorige dienstregeling reed buslijn 126 ook langs ziekenhuis Oudenrijn. Dat is nu niet meer het geval.

De kosten voor bewoners in De Tol zijn door de lange lijnvoering zowel met de strippenkaart als met de OV-chipkaart stukken hoger dan in de vorige dienstregeling.

Dit alles leidt D66 tot de volgende vragen:


1. Wil het college, in het kader van de nieuwe concessieverlening door het BRU, een reizigersonderzoek (laten) uitvoeren in De Tol?

Nee.


2. Bent u het met D66 eens dat dat de reistijd van bewoners in De Tol met het OV het langste is, van alle inwoners in alle buurten van de gemeente Utrecht? Vindt u dit terecht?

Nee, wanneer inwoners van De Tol gebruik maken van buslijn 126 en de trein zijn ze in 24 minuten op Utrecht CS. Dit is korter dan per bus vanuit Overvecht of Lunetten naar Utrecht CS, terwijl Vleuten op grotere afstand ligt dan deze wijken.


3. De indruk is bij bewoners van De Tol dat door de lange bussen en door de lange lijnvoering, de hoeveelheid reizigers per bus in De Tol is gedaald. Kunt u laten zien wat het benuttingspercentage is van de buslijnen 125/126?

Er zijn geen recente telcijfers beschikbaar. Uit cijfers van 2008 blijkt dat het aantal reizigers op het routedeel tussen Rubenslaan en De Reit op lijn 126 gemiddeld op zeven ligt. Dit is het gemiddelde per per rit voor de ochtendspits op werkdagen.


4. De vrees bestaat bij bewoners in De Tol dat door deze niet klantvriendelijke lijnvoering, de buslijnen door De Tol zullen vervallen. Kunt u die vrees wegnemen?

Garanties voor de langere termijn kan de gemeente niet geven omdat lijnvoering een verantwoordelijkheid is van het BRU.


5. Is het college het met D66 eens dat door de lijnvoering van Connexxion, reizigers vanuit De Tol op extra kosten worden gejaagd?

Nee, het aantal zones blijft gelijk.

6. Wil het college in het overleg over de concessieverlening de wensen van de bewoners van De Tol voor een betere lijnvoering en kleinere bussen, meenemen?

Ja ten aanzien van kleine bussen, nee ten aanzien van lijnvoering.

---- --