Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Goede wervingsite doorslaggevend bij toename gebruik internet

OTYS zorgt voor minder afhakers bij 'Werken bij'-sites

Veenendaal, 20 april 2010 - Google, LinkedIn, Hyves, vacature- en wervingsites worden steeds meer gebruikt door Nederlanders die op zoek zijn naar een nieuwe baan. Dit blijkt uit onderzoek van Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group. Voor werkgevers betekent dit dat alles staat of valt met de vindbaarheid van vacatures voor potentiële werknemers. Het automatiseren van het werving- en sollicitatieproces door middel van zogenaamde kop-tot-staart-oplossingen voor bedrijven zorgt voor een systeem waar de HR-manager geen omkijken naar heeft.

Uit het AGO-onderzoek, waarin jaarlijks 16.000 personen worden ondervraagd, blijkt dat in 2009 al 30 procent van de werkzoekenden alleen internet gebruikte bij de arbeidsoriëntatie. Volgens Intelligence Group gebruikt 41 procent van de werkzoekenden Google als eerste oriëntatiemiddel. Steeds meer werkzoekende vertrouwen volledig op internet bij hun zoektocht. Door deze ontwikkeling wordt een goede wervingsite, of wel 'Werken bij'-site, belangrijker. Een 'Werken bij'-site is onderdeel van de gewone site van een bedrijf of een deel hiervan, geheel toegespitst op de vacatures van het bedrijf en op werknemers die vertellen hoe het is om bij het desbetreffende bedrijf te werken. Toch zijn er nog veel bedrijven die geen 'Werken bij'-site hebben en die hun vacatures op de klassieke manier onder de aandacht brengen. Hierdoor kunnen goede kandidaten misgelopen worden.

OTYS Recruiting Technology, ontwikkelaar van werving- en selectie software, benadrukt dat het werving- en sollicitatieproces van het moment dat een potentiële kandidaat op de homepage van een bedrijf komt tot het moment dat het contract getekend is, goed moet worden gestroomlijnd om afhaakmomenten te voorkomen. Jorrit Blok, directeur van OTYS: 'Afhaakmomenten komen voor in het hele sollicitatieproces. Een slecht gevoel bij de homepage, een andere look and feel van de 'Werken bij'-site, geen mogelijkheid tot digitaal solliciteren, een afwikkelingsproces dat niet soepel verloopt of niets terug horen zijn voorbeelden van momenten waarop een kandidaat de handdoek in de ring kan gooien. Omdat steeds meer mensen online op zoek gaan naar een nieuwe baan is deze stroomlijning extra belangrijk geworden.'

Geïntegreerde oplossing OTYS geeft inzicht in effect wervingscampagnes

OTYS bouwt wervingssites die naadloos geïntegreerd zijn met de gewone sites van klanten. Bezoekers merken niet dat ze van de reguliere website terecht komen op een wervingssite die op een OTYS-platform draait, doordat de look and feel precies gelijk is aan de algemene site. Daarnaast zorgt OTYS voor een gestroomlijnde afhandeling van het sollicitatieproces. Dit gebeurt naadloos doordat informatie, bijvoorbeeld het invullen van een woonplaats, direct overal wordt aangepast, dus ook in het back office of het ATS-systeem. Dubbele administratie wordt daarmee voorkomen. Bijkomend voordeel is dat zichtbaar is hoe een kandidaat is binnengekomen, bijvoorbeeld via e-mail of via een bepaalde site. Met deze informatie kunnen bedrijven zien of hun wervingscampagnes het beoogde effect hebben en wordt de Return On Investement (ROI) inzichtelijk.

Blok: 'We hebben gezien dat veel grote bedrijven, bijvoorbeeld bedrijven die in de FEM500 staan, geen aparte site of sectie hebben voor recruitmentactiviteiten. En als ze wel een aparte site hebben sluit deze vaak op geen enkele manier aan op de algemene site. Deze bedrijven maken hierdoor niet optimaal gebruik van het arbeidspotentieel. Potentiële kandidaten zullen eerder afhaken en deze bedrijven hebben niet eens door dat dit gebeurt. Hierdoor missen ze goede kandidaten en dat is jammer.'

Bedrijven die reeds gebruik maken van OTYS om het arbeidspotentieel optimaal aan te spreken zijn: Transavia.nl, Aktiesport.nl enWork-on.nl.

Over OTYS Recruiting Technology
OTYS maakt werving & selectie software voor recruitmentbureaus, uitzendorganisaties, detacheerders, jobboards, HR en corporate recruiters. De OTYS oplossing helpt hen effectiever kandidaten zoeken en aantrekken, vacatures plaatsen, matchen en communiceren, processen managen en vacatureconversie meten. OTYS heeft meer dan 500 klanten in Nederland, België, Frankrijk, Tsjechië, Engeland en de Verenigde Staten. Voor meer informatie: www.otys.nl / www.otys.be