Witteveen en Bos
Witteveen+Bos ingeschakeld bij ontwerp en bouw Sluiskiltunnel
(20-04-2010)
De Westerscheldetunnel is voor de provincie Zeeland een belangrijke
economische verbindingsas. Er is echter meer rendement mogelijk. Dit
kan door het aanpassen van de kruising N61-kanaal Gent-Terneuzen. Hier
ligt nu een draaibrug, die gemiddeld vijf uur per dag niet beschikbaar
is voor het wegverkeer. De provincie Zeeland heeft daarom opdracht
gegeven tot het ontwerp en de bouw van een boortunnel: de
Sluiskiltunnel.
Vraagspecificatie
BV Kanaalkruising Sluiskil (BV KKS) voert het project in opdracht van
de provincie uit. Witteveen+Bos is bij het project betrokken als
adviseur van BV KKS. De inschakeling van ons bureau komt voort uit de
expertise op het gebied van onder meer boortunnels, geotechniek,
systems engineering en (verkeers)technische installaties. Begin 2010
hebben wij de vraagspecificatie opgeleverd. Op basis hiervan werken
diverse marktpartijen een aanbiedingsontwerp uit. In de specificatie
zijn de functionele eisen van de provincie aangevuld met de technische
eisen, die op basis van onze ervaring en deskundigheid zijn
geformuleerd. Het resultaat is een gestructureerd contractdocument,
waarin de samenhang tussen de verschillende vakdisciplines duidelijk
is weergegeven.
Aanbestedingsfase
Tijdens de aanbestedingsfase beoordelen wij de verschillende ontwerpen
en beantwoorden wij de vragen van aannemers in de dialoogronde.
Vanwege de complexiteit van het project blijft Witteveen+Bos de
opdrachtgever ook na de aanbesteding adviseren, zowel op het
technische vlak als op het gebied van projectmanagement. Zodoende
kunnen wij een substantiële bijdrage leveren aan de totstandkoming van
een functionele tunnel, die voldoet aan de eisen van de tijd. De start
van de bouw staat gepland voor medio 2011 en de oplevering wordt eind
2014 verwacht.