Witteveen en Bos

Witteveen+Bos ingeschakeld bij ontwerp en bouw Sluiskiltunnel

(20-04-2010)

De Westerscheldetunnel is voor de provincie Zeeland een belangrijke economische verbindingsas. Er is echter meer rendement mogelijk. Dit kan door het aanpassen van de kruising N61-kanaal Gent-Terneuzen. Hier ligt nu een draaibrug, die gemiddeld vijf uur per dag niet beschikbaar is voor het wegverkeer. De provincie Zeeland heeft daarom opdracht gegeven tot het ontwerp en de bouw van een boortunnel: de Sluiskiltunnel.

Vraagspecificatie

BV Kanaalkruising Sluiskil (BV KKS) voert het project in opdracht van de provincie uit. Witteveen+Bos is bij het project betrokken als adviseur van BV KKS. De inschakeling van ons bureau komt voort uit de expertise op het gebied van onder meer boortunnels, geotechniek, systems engineering en (verkeers)technische installaties. Begin 2010 hebben wij de vraagspecificatie opgeleverd. Op basis hiervan werken diverse marktpartijen een aanbiedingsontwerp uit. In de specificatie zijn de functionele eisen van de provincie aangevuld met de technische eisen, die op basis van onze ervaring en deskundigheid zijn geformuleerd. Het resultaat is een gestructureerd contractdocument, waarin de samenhang tussen de verschillende vakdisciplines duidelijk is weergegeven.

Aanbestedingsfase

Tijdens de aanbestedingsfase beoordelen wij de verschillende ontwerpen en beantwoorden wij de vragen van aannemers in de dialoogronde. Vanwege de complexiteit van het project blijft Witteveen+Bos de opdrachtgever ook na de aanbesteding adviseren, zowel op het technische vlak als op het gebied van projectmanagement. Zodoende kunnen wij een substantiële bijdrage leveren aan de totstandkoming van een functionele tunnel, die voldoet aan de eisen van de tijd. De start van de bouw staat gepland voor medio 2011 en de oplevering wordt eind 2014 verwacht.