Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Sanoma's charity glossy scoort ondanks recessie
Pink Ribbon Magazine 2009 haalt hoogste opbrengst ooit

Hoofddorp, 20 april 2010 -- Met de zesde editie van Pink Ribbon Magazine - de charity glossy van Sanoma Uitgevers in de strijd tegen borstkanker - haalde de uitgever dit jaar maar liefstt 984.841,62 euro op. Vanmiddag overhandigt Quinty Trustfull, ambassadrice van de stichting, samen met Dick Molman, CEO Sanoma Uitgevers, de cheque aan Stichting Pink Ribbon.

Van Pink Ribbon Magazine 2009, met als thema 'Circle of Life' werden 109.876 exemplaren verkocht. Samen met de advertenties en een speciale Pink Ribbon Magazine puzzelactie leverde dit in totaal de hoogste score op in de geschiedenis van Pink Ribbon. Daarmee komt de gehele donatie van Sanoma Uitgevers over zes jaar aan Stichting Pink Ribbon op bijna 4,7 miljoen euro. Met deze opbrengst heeft de stichting veel kunnen bewerkstelligen op gebied van voorlichting, bewustwording en de kwaliteit van zorg.

Psychosociale zorg
'Wij zijn zeer onder de indruk van deze donatie van Sanoma Uitgevers, helemaal geweldig,' reageert Ida van Belle, directeur van Stichting Pink Ribbon. 'Wij willen iedereen - vann medewerkers tot adverteerders en leveranciers - bedanken voor hun vrijwillige en enthousiaste inzet voor Pink Ribbon Magazine. De opbrengst van dit jaar wordt - net als de voorgaande jaren - besteed aan projecten die erop gericht zijn om goede psychosociale zorg te bieden aan borstkankerpatiënten en hun naasten. Vrouwen die borstkanker krijgen hebben niet alleen te maken met een lichamelijke ziekte, maar ook met psychische en sociale problemen. Wij vinden het belangrijk dat daar goede zorg voor is, zowel in de periode van behandeling van borstkanker als daarna. Kwaliteit van leven staat daarbij voorop, voor de patiënten en de mensen in hun naaste omgeving.'

Indrukwekkend
Pink Ribbon Magazine wordt elk jaar geheel om niet gemaakt door Sanoma Uitgevers en de opbrengsten gaan voor 100% naar het goede doel. CEO Dick Molman: 'Op deze opbrengst hadden we nooit durven hopen. Tegen de verwachting in is dit het bevlogen Pink Ribbon Magazine team gelukt om- ondanks de recessie - ¤" het hoogste bedrag ooit op te halen.. Indrukwekkend. Het is fantastisch dat mensen van allerlei disciplines zich belangeloos inzetten voor dit project. Dat zoveel bedrijven adverteren, omdat ze de strijd tegen borstkanker steunen en zich aan dit doel verbinden. En ook de inzet om niet van alle andere partijen, zoals freelancers, drukker, distributiekanalen en reclame-, PR- en mediabureau.' 'Ook dit jaar maken we weer een Pink Ribbon Magazine. Als multimediaconcern waar veel vrouwen werken vinden we het belangrijk om op deze manier bij te dragen aan de strijd tegen borstkanker. Een ziekte die een op de acht vrouwen in Nederland treft.'

Prijswinnende reclamecampagne
De campagne werd dit jaar door reclamebureau Grey gemaakt. Het concept: borsten zijn twee vriendinnen die alles delen en het is de bedoeling dat zij samen oud worden. Dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend, steun daarom de strijd tegen borstkanker. Grey kreeg de gerenommeerde Britse fotograaf Rankin zover om de campagne te fotograferen en voor de televisiecampagne werd regisseur Chris Palmer ingezet. De campagne werd bekroond met een internationale gouden Epica, Dagbladgoud én was genomineerd voor een Ster Gouden Loekie, SAN en ADCN prijzen.

Media Parade
Pink Ribbon ambassadrice Quinty Trustfull presenteert vanmiddag, samen met CEO Dick Molman van Sanoma Uitgevers, de overhandiging van de cheque aan Stichting Pink Ribbon. Dat gebeurt tijdens de Media Parade, de jaarlijkse week vol verrassende workshops en interactieve sessies over alles wat met media te maken heeft. The Dutch Event Choir verzorgt de muzikale omlijsting met een a capella versie van Elton John's Circle of Life.

Pink Ribbon Magazine 2010
Een nieuw team voor Pink Ribbon Magazine 2010 is inmiddels samengesteld. Dit jaar werkt het team - volledig samengesteld uit vrijwilligers van verschillende redacties en afdelingen en freelancers - onder leiding van uitgever Anita Mooiweer en onder hoofdredactie van Ellen de Jong. De Jong is ook hoofdredacteur van Knipmode en Knippie. 'Ik ben blij en vereerd om met een tijdelijk, héél enthousiast team een mooi magazine voor dit goede doel te mogen maken. Het wordt bijzonder!', aldus De Jong.

Voor meer informatie: pinkribbonmagazine.nl

Overzicht opbrengst van Pink Ribbon magazine en besteding door Stichting Pink Ribbon Editie 1 in 2004: ¤ 532.545,00
Opzetten van website www.borstkanker.nl, een bron van informatie voor patiënten en hun familieleden. Dankzij de opbrengst van Pink Ribbon 2004 kan de website voor een periode van vijf jaar continu bijgewerkt en verbeterd worden.

Editie 2 in 2005: ¤ 561.4399,00
Ontwikkelen van een kwaliteitsmonitor om de kwaliteit en voorzieningen van borstkankerzorg in ziekenhuizen te meten en actueel in kaart te brengen. Daarmee weten patiënten welke zorg en voorzieningen zij waar kunnen verwachten. Tevens helpt de monitor de zorgaanbieders hun kwaliteit van borstkankerzorg inzichtelijk te maken en waar nodig te verbeteren. Editie 3 in 2006: ¤ 670.735,00 en
Editie 4 in 20007: ¤ 875.648,76 + aparte Libelle-actie ¤ 154.675,04 Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering van de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten. Patiënten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning na hun ziekte. Met het geld van Sanoma gaat Stichting Pink Ribbon in alle academische ziekenhuizen projecten financieren die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. Daarnaast zal een onderzoek gefinancierd worden waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten in alle academische ziekenhuizen worden verzameld en geanalyseerd. Editie 5 in 2008: ¤ 900.422,49
Meerjarig groot project dat bijdraagt aan de directe verbetering van de psychosociale zorg voor borstkankerpatiënten. Patiënten blijken behoefte te hebben aan psychosociale ondersteuning tijdens en na hun ziekte. Met het geld van Sanoma heeft Stichting Pink Ribbon in alle academische ziekenhuizen projecten gefinancierd die deze psychosociale zorg in de praktijk gaan vormgeven. Daarnaast wordt een onderzoek gefinancierd, waarin de psychosociale problemen van borstkankerpatiënten in alle academische ziekenhuizen in kaart worden gebracht en geanalyseerd. Dat gebeurt aan de hand van een vragenlijst. Met deze vragenlijst kunnen bij patiënten vroegtijdig emotionele problemen gesignaleerd worden en kan passende en tijdige psychosociale zorg worden geboden. Die lijst zal een schat aan informatie opleveren over de problemen die spelen bij borstkankerpatiënten en op welk moment. Daarnaast kan vastgesteld worden hoe tevreden patiënten zijn over de geboden zorg. Op basis van deze gegeve ns kunnen aanbevelingen voor verbeteringen worden gedaan. Ook kunnen zorgverzekeraars richtlijnen gaan opstellen voor psychosociale zorg. Editie 6 in 2009: ¤ 984.841,62
De opbrengst van Pink Ribbon Magazine 2009 wordt besteed aan nieuwe psychosociale projecten. Op dit moment worden aanvragen beoordeeld die de Stichting heeft ontvangen. Eind mei wordt bekend welke aanvragen zijn goedgekeurd. Over Sanoma Uitgevers

Sanoma Uitgevers is met bijna 75 publiekstijdschriften, 180 websites, 15 mobiele sites en 9 apps het grootste mediabedrijf in bereik in Nederland. Sanoma bereikt met alle media circa 90% van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder (bron NOM-STIR).

Sanoma weet wat er leeft. Bij lezers van tijdschriften, bij bezoekers van sites en evenementen. Sanoma weet hoe doelgroepen denken, wat ze doen en laten. En die kennis delen we graag met onze business partners.

In 2009 haalde Sanoma Uitgevers met haar dochters een omzet van 493,2 miljoen euro. Sanoma Uitgevers maakt deel uit van Sanoma Magazines, een divisie van de Sanoma Group, een Europese mediagroep actief in verschillende mediasectoren in twintig landen.

Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl

Noot voor de redactie (