Ingezonden persbericht


Vernieuwende klimaatcampagne verovert Nederland

10:10 - We gaan het zelf doen

Hilversum, 18 april -Vanaf vandaag rolt 10:10 over Nederland. Wat begon als een kleinschalig klimaat-initiatief van Vroege Vogels en Wijnand Duyvendak is uitgegroeid tot een landelijke campagne die aansluit bij een wereldwijde organisatie. Nijmegen, Doekle Terpstra, Ed Nijpels, Breda, Sanne Wallis de Vries, Jan Pronk, Dolf Jansen en Yvo de Boer staan al op de deelnemerslijst. Zij hebben zich allemaal aangemeld voor de campagne en beloven 10% te besparen op hun CO2 uitstoot. Al voor de officiële lancering in de uitzending van Vroege Vogels meldden vele organisaties, bedrijven en personen zich aan. 10:10 is een baanbrekend initiatief met één doel: we zetten ons samen in om onze CO2 uitstoot in één jaar met 10% te verminderen, beginnend in 2010. Want als iedereen een stapje zet, veranderen we samen de wereld. Zo geven we het goede voorbeeld aan de politiek. Gestart in Engeland door maker van de film 'The age of stupid', Franny Armstrong, en The Guardian wordt de campagne inmiddels wereldwijd geïntroduceerd van Noorwegen tot Nieuw Zeeland en Frankrijk tot Ghana. 10:10 is in Engeland een groot succes. Meer dan 2000 scholen doen mee, 1500 bedrijven, 40 % van de gemeenten. Plus de leiders van de belangrijke politieke partijen: Gordon Brown, Nick Clegg, David Cameron. Duyvendak: "Wat ik het bijzondere vind aan 10:10 is dat iedereen die een stap wil zetten voor het klimaat eraan mee kan doen. Thuis, op school, het werk, de gemeente. Het is simpel en voor iedereen. Veel mensen en bedrijven doen natuurlijk ook al veel. Moet je eens voorstellen wat er gebeurt als we al die klimaatstappen bij elkaar optellen! We moeten zelf beginnen, nu de politiek het laat afweten." Via de website www.1010nl.org kan iedereen zich opgeven. Op de centrale website krijgen personen, scholen, bedrijven en organisaties handvatten en tips aangereikt om de 10% te halen. 10:10 wordt tot een succes gemaakt door de partners van de campagne in Nederland: VARA, Trouw, Hivos, ASN bank en Greenchoice. Nieuwe partners zullen zich nog aansluiten. Op 10 oktober 2010 (101010) zal het grote hoogtepunt van de campagne zijn. De lijst deelnemers groeit snel. Naast de eerdergenoemden: Margreeth de Boer, Prof. Klaas van Egmond, Jacqueline Cramer, Prof. Pier Vellinga, net als Circus Zanzare en kinderdagverblijf de Grote Reus.