Ministerie van Economische Zaken
Van der Hoeven: privacy op internet beter regelen
Nieuwsbericht | 21-04-2010
"Privacy en veiligheid van persoonsgegevens op internet is van groot
belang en moet scherp worden bewaakt. Hiervoor hebben we een aantal
maatregelen in petto, zodat de consument zich beter beschermd weet."
Dat zei minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken bij de
uitreiking van de eerste drie DDMA Privacy Waarborgen.
Met dit keurmerk, het Privacy Waarborg, geven organisaties uit de
direct marketing branche aan zorgvuldig om te gaan met
persoonsgegevens.
Privacy op internet scherp bewaken
De privacy op internet moet scherp worden bewaakt zei minister Van der
Hoeven in haar speech bij de uitreiking. "In Nederland zijn we daarom
nu druk bezig om Europese afspraken om te zetten in wetgeving zodat
privacy meer wordt gewaarborgd. " aldus Van der Hoeven. Zo wordt de
zorgplicht aangescherpt waardoor internetproviders moeten garanderen
dat alleen gemachtigd personeel toegang heeft tot de (beveiligde)
persoonsgegevens van klanten. Daarnaast komt er een meldplicht voor de
telecomsector waardoor providers moeten melden wanneer persoonlijke
gegevens van klanten op straat komen te liggen. Verder worden
internetbedrijven straks verplicht anders om te gaan met zogenaamde
`cookies'. Voordat ze `cookies' mogen plaatsen op je computer moet de
consument eerst goed worden geïnformeerd waar die `cookies' toe dienen
en moet om toestemming worden gevraagd. "Met dit soort maatregelen
willen we de privacy beter regelen. Maar burgers moeten zelf ook alert
blijven en weten wat ze doen op internet. Zo moet je altijd goed
nadenken wat je wel en niet op internet zet als burger en waar je
toestemming voor geeft", aldus de Minister. De nieuwe wettelijke
maatregelen moeten in 2011 ingaan.
Keurmerk
De branchevereniging DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association),
onder meer bekend van de NEE/NEE sticker, introduceerde vandaag hun
Privacy Waarborg (zie: www.ddma.nl). Via het logo van het Privacy
Waarborg weten consumenten dat organisaties die dit keurmerk dragen
persoonsgegevens niet misbruiken voor oneigenlijke doeleinden en zich
aan spelregels houden. Bij de DDMA aangesloten organisaties kunnen het
keurmerk krijgen. De eerste drie Waarborgen werden uitgereikt aan de
Stichting Alzheimer Nederland, DELA en de ANWB. "Als een ondernemer
het keurmerk gebruikt, maakt dit duidelijk dat hij privacy en
veiligheid belangrijk vindt. Dat kan een concurrentievoordeel zijn",
aldus de minister die het initiatief lof toezwaaide in haar speech.
Meer informatie
Voor de pers: Edwin van Scherrenburg, Economische Zaken, 070-3796464,
e.v.vanscherrenburg@minez.nl