Ingezonden persbericht


Persbericht

Minister Economische Zaken reikt eerste Privacy Waarborgen uit

Afmelden reclame via email niet altijd makkelijk

DDMA introduceert vandaag het Privacy Waarborg. Dit keurmerk krijgen bedrijven die zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens bij het toesturen van reclame en e-mailnieuwsbrieven. Consumenten die problemen ervaren kunnen klagen bij het online klachtenloket op www.privacywaarborg.nl. Minister Van der Hoeven van Economische Zaken overhandigt vandaag de eerste Privacy Waarborgen aan uitvaartverzekeraar DELA, Stichting Alzheimer Nederland en de ANWB. Deze bedrijven gaan zorgvuldig om met privacygegevens van hun klanten.

DDMA, de branchevereniging voor bedrijven die reclame sturen, ontvangt tientallen klachten per jaar over bedrijven die onzorgvuldig omgaan met persoons- en privacygegevens van hun klanten. 95% van de klachten gaat over een niet-werkende afmeldhyperlink onder een reclame e-mail of e-mailnieuwsbrief. Mensen schrijven zich uit maar blijven email ontvangen. Ook melden consumenten dat ze een hele waslijst van gegevens (onder andere klantnummer, e-mailadres) moet achterlaten voordat ze zich kunnen afmelden. Dat is illegaal en irritant. Het mag niet op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet. Daarom introduceert de DDMA het keurmerk Privacy Waarborg.

Privacy Waarborg
Aan dit keurmerk op websites kunnen consumenten in één oogopslag zien of bedrijven persoonsgegevens niet misbruiken voor reclamedoeleinden. Alleen bij de DDMA aangesloten organisaties kunnen dit keurmerk krijgen. Deze organisaties hebben zichzelf extra strenge regels opgelegd die verder gaan dan de wettelijke verplichtingen voor het gebruik van persoonsgegevens voor reclame- en marketingdoeleinden, zoals zorgvuldige omgang met cookies.

Gratis toegang tot online klachtenloket
Consumenten die klachten hebben over bedrijven die misbruik maken van adressen en vage privacystatements hebben of niet werkende afmeldhyperlinks in reclamemails, kunnen gratis een klacht indienen bij het klachtenloket op www.privacywaarborg.nl. De DDMA Privacy Autoriteit behandelt de klachten. Jaarlijks controleert de Privacy Autoriteit aangesloten organisaties op de toepassing van privacyregels in hun marketingcommunicatie en beoordeelt ze welke organisaties het Privacy Waarborg mogen voeren.

DELA, Stichting Alzheimer Nederland en ANWB
Minister Van der Hoeven van Economische Zaken staat achter het initiatief van het Privacy Waarborg. Ze ondersteunt dit keurmerk en reikt daarom de eerste waarborgen uit aan uitvaartverzekeraar DELA, Stichting Alzheimer Nederland en de ANWB. Deze bedrijven passen in alle aspecten van hun marketingcommunicatie privacy by design principes toe.


---