Algemene Onderwijsbond

Utrecht, 20-04-2010

Aantal zwakke en zeer zwakke scholen daalt, docent kan kwaliteit verder verhogen

Ambities omhoog: Zet leraar in om school te verbeteren

Scholen moeten bij zichzelf te rade gaan om het onderwijs te verbeteren, dat schrijft de Inspectie voor het Onderwijs in het vandaag verschenen Onderwijsverslag '08/'09. De Algemene Onderwijsbond (AOb) wil het personeel daar een centrale rol in geven. AOb-voorzitter Walter Dresscher: "Leerlingen verdienen de beste les. Er zijn minder zwakke en zeer zwakke opleidingen, maar dat aantal kan nog verder omlaag. Leraren willen graag de informatie die scholen hebben over hun prestaties gebruiken om een leerling optimale aandacht te geven."

Op scholen wordt ontzettend veel bijgehouden over leerlingen. Volgens de inspectie doen schoolbestuurders te weinig met deze informatie. Dat is zonde, want het kost veel tijd om goede informatie te krijgen. De AOb vindt het verzamelen van informatie dan ook geen doel op zich. De bond ziet het als een taak voor leraren om conclusies te trekken uit de voortgang van hun leerlingen. Dat betekent dus meer onderling gesprek over de prestaties van leerlingen.

Bevoegde leraren hoognodig
1 op de 6 lessen in het voortgezet onderwijs (vo) wordt gegeven door een onbevoegde leraar voor dat vak. In het mbo wordt 11% van de lessen gegeven door onbevoegden. Eerder bleek uit een brief van het ministerie van OCW als dat roc's 31% van de lessen gegeven wordt door leraren die niet specifiek voor dat vak zijn opgeleid. Als je dat zo op een rij zet is duidelijk dat er nog lang geen sprake is van toponderwijs. De AOb vindt dat elke leerling de beste leraar verdient en benadrukt dat het oplossen van het lerarentekort dus de hoogste prioriteit heeft.

Zwakke en zeer zwakke scholen en opleidingen
Het aantal zwakke en zeer zwakke scholen en opleidingen neemt af. Toch moet dat aantal nog verder omlaag, vindt de AOb. Ook hier kan het personeel een cruciale rol spelen. In de verbetertrajecten verdienen zij een plek. Om hun collega's te coachen, en het voortouw te nemen in het verbeteren van het onderwijs. De AOb wil teams van docenten inzetten om zwakke en zeer zwakke scholen te ondersteunen.